Bra frukost?

Juste...

...nu börjar vi tala frukost måste jag påstå!

en liten fråga bara... lyckades ni hålla alla äggen hela under hela turen? ;)

HMFL



öringen; sa:
Detta funkade under 10 kalla dagar på Finnmarksvidda i somras. Först stekt bacon och ägg + en liten starköl. Sen en stor kåsa välling med hallonkräm i följt av te och mackor. Sist men inte minst kaffe med en prilla
 
öringen; sa:
Eftersom det var kylskåpskallt i 10 dagar så hade vi fina ägg :)

Han frågade ju hur ni lyckades hålla dem HELA, inte färska:) Ägg behöver faktiskt inte förvaras i kylskåp.

Vi hittade på nåt lågprisvaruhus en liten "äggväska" i hårdplast med plats för 6 ägg. Stora frukostägg får tyvärr inte plats men normala ägg är inga problem. Man kan i princip sätta sig på den utan att de går sönder. Tack vare att det är ju 6 stycken äggformade fack så blir den mycket styvare än en vanlig fyrkantig ask.
 
Gröt och mackor

Skrev just ett inlägg under tråden "Drottninggröt" där jag propagerade för snabbgröt med klippta havregryn och diverse gottgott.

Vi äter denna gröt, med olika tillbehör för att få omväxling. Själv är jag väldigt förtjust i varianten med torkade äpplen och kanel, men även dadlar och nötter funkar finfint. Till detta äter vi grovt mjukt bröd och havreknäcke. Jag ska för övrigt verkligen försöka få tag på den finska efterugnslimpan - är så trött på att äta brödsmulor de sista dagarna! På mackorna har vi smaksatt mjukost (kräftosten är favoriten) eller smör + örtkrydda. C-vitaminbrus och te eller kaffe till.

Jag har haft med välling också, med russin tillsatta. Nu gillar jag smaken så det var helt OK, men man håller sig faktiskt bättre på gröt.
 
Pannbröd

Ni som har hämtat er efter "Solo-tråden", här är ett tips på frukost som kommer få era gröt- och soppätande vänner att sätta i halsen, färskt bröd till frukost!

Vetemjöl, vatten och salt blandas till en deg i ett kokkärl (kletigt!). Hetta upp stekpannan och i med smör (helst) eller olja. Släng på degen i stekpannan i form av tunna plättar (så tunna du kan). När pannbröden fått lite färg är de redo att förtäras.

Ät helst med smör (knepigt på sommaren) och marmelad. Är du riktigt fiffig har du tagit med dig den lätta javabryggaren och låter dofterna från denna blanda sig med dofterna från det nybakade brödet.

Pannbrödet kan (för att göra det enkelt för sig) med fördel göras varannan dag. Dag 2 tar man det återstående, dygnsgamla brödet och slänger ner det en kortis i pannan igen: som nybakat!

Smaklig morgonspis!

/ G
 
Fjällagg

tigertamjaren; sa:
Ni som har hämtat er efter "Solo-tråden", här är ett tips på frukost som kommer få era gröt- och soppätande vänner att sätta i halsen, färskt bröd till frukost!

Vetemjöl, vatten och salt blandas till en deg i ett kokkärl (kletigt!). Hetta upp stekpannan och i med smör (helst) eller olja. Släng på degen i stekpannan i form av tunna plättar (så tunna du kan). När pannbröden fått lite färg är de redo att förtäras.

Ät helst med smör (knepigt på sommaren) och marmelad. Är du riktigt fiffig har du tagit med dig den lätta javabryggaren och låter dofterna från denna blanda sig med dofterna från det nybakade brödet.

Pannbrödet kan (för att göra det enkelt för sig) med fördel göras varannan dag. Dag 2 tar man det återstående, dygnsgamla brödet och slänger ner det en kortis i pannan igen: som nybakat!

Smaklig morgonspis!

/ G
Ett tips: Blanda ihop degen i en plastpåse så slipper du en degig kastrull. Jag brukar använda "fyra sorters" mjöl, lite bakpulver och brödkryddor. Brödet blir också bättre om degen får stå ett tag innan man gräddar. Och jag använder inte smör eller olja, utan torrgräddar det hela i stekpannan. Det får dock inte vara så hett i pannan under gräddningen.
 
hobbit; sa:
- men tycker inte att man står sig någe efter att bara ha ätit havregröt. Blir alldeles matt efter en timme typ....
HMFL

Jag reagerar faktiskt likadant, har inte heller fattat varför - gröt känns ju himla 'hel-ylle' (man har ju sett reklamen med de norska skidåkarna!). Dessutom har det alltid känt praktiskt med färdigladdade portionspåsar med gryn, salt, frukt..

Under förra höstens vandring blev vi så himla trötta på havregrynsgröt att vi hade våldsamma mat-fantasier kring söt sopppa med müsli till frukost! När vi sedan "bytte till oss" ett paket övergivet 'Morgen-Knas' (nån slags söt, Start-liknande müsli) i radiohytten i Skarja, klämde vi i oss hela paketet på nån timma..

/Per
 
Nudlar - tycker jag funkar till mycket. Frukost, lätt lunch, kvällsfika. Varmt gott och förhoppningsvis näringsrikt.

Tillsammans med lite grovt bröd räcker det gott och väl till frukost för mig. Lunchen blir det lite snålt men det ska inte lyxas för mycket på fjället ;). Till kvällsfikat kan man vara lite less på nudlarna så då kanske det blir något annat gott...
 
Frukosttips!

Jag käkar alltid fullkornsvälling och häller ner rejält med startflingor eller god mysli (fast helst start) i tallriken när jag är i fjällen. funkar jättebra och man står sig superlänge på det!! -har i vanliga fall lite svårt för att äta mycket frukost...
 
Mat för män!

Vi som har gjort lumpen (och då menar jag inte gnetat upp och ner till markan på en packmoppe) har antagligen fått nog av allt vad grötliknande käk heter (VA-käk etc). Vi som inte odlar djup stämma och hår på bröstet, utan som har begåvats med dessa egenskaper på arvsmässig grund, vi har fått nog av allt vad dessa vedervärdiga förpackningar har att erbjuda. Vi vill ha MAT. Och vi vill göra den själv.

Vi är utleda på överlevnadsövningar för vi hatar tallbarrste och att gå hungriga i dagar. Vi har suttit blöta och kalla, skitnödig och hungriga under granar som det regnat rätt igenom. Och när du försöker göra upp eld är allt genomsurt och vinden bara tilltar.

Vi vill njuta, och det är det vi söker med vårt friluftsintresse. Och det är därför några av oss ger andra (som kanske inte ens har åkt packmoppe till markan) våra sublima råd. För vi är så helgjutet genomgoa som männsikor.

Så ge fán i gröten och börja leva!

;-)

En asgarvande tigertämjare på väg till firmafest!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomas.vastervik Frukost Friluftsmat 4
thomas.vastervik Frukost Friluftsmat 0
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
BrittMarie Diskfri frukost Friluftsmat 44
Polarnatt Kan detta funka till frukost? Friluftsmat 49
Mialun Yoghurt-frukost på fjällvandring Friluftsmat 9
Frukost i fjällen? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.