Bra frukost?

Egel; sa:
Undrar vad ni äter till frukost när ni är ute? Själv har jag väl provat lite av varje, men vore kul att höra vad ni äter.

Vanlig fullkornsmusli i en färdig portionspåse, extra torrmjölk, lite socker, kanel och torkad frukt. Kan ätas med varmt vatten om det är kallt, annars på enklaste sätt.

+ Kaffe naturligtvis, så mörkt och bittert som det bara är möjligt.

Ska testa lite pannbröd i år, jag kommer att stänka på några droppar olivolja för smakens skull :).

J
 
frukost

käkar real turmat frukostblandning smakar underbart bara hälla i 2,3dl vatten vänta 1 min sen är det bara att sleva i sig
 
Gröt

Jag brukar äta gröt hemma, med låglaktos-mjölk. Gott. Tyvärr tål jag inte torr-mjölken och har ätit havregrynsgröt med varma-koppen fruktsoppa i (rekommenderas varmt). Men det kan bli aningen klibbigt utan mjölken. Finns det någon som har hört talas om låglaktos-torrmjölk?
Ylva
 
Varierar med rejäl havregrynsgröt med torrmjölk och härligt söt start eller liknande med torkad frukt och annat gott med torrmjölk. Till detta mackor (först mjuka sedan flatbröd - ett tunt slags knäckebröd) med jordnötssmör. Kanon! Och så lite kaffe eller the.

/ U.
 
Dubbla normalportioner

Hejsan Per!
Jag äter vanligtvis ca 1 dl självblandad myssli till fil.
På fjällvandringar blir det samma blandning (10 dl havregryn, 4 dl rågflingor, 1 dl vetegroddar och 1 dl kruskakli) men dubbel dos, d v s 2 dl, som kokas med 4 dl vatten och salt, samt (KRAV-)russin. Till detta blandar jag torrmjölk, så att det går att äta gröten direkt, annars blir det väl varmt. Inför fjällturerna packar jag varje myssligrötportion, russion och salt i en portionspåse, så det går snabbt och lätt att laga till frukosten. (Det tyska y:et måste ha tagit semester från mitt tangentbord... sorry)
Christer
 
Kolla boken....

Mat på tur av Erling Kagge. En man som både bestigit mt Everest och gått till nord- och sydpolen. Han har skrivit en helhärlig bok om mat på tur. âven om norrmännen inte är världsberömda för god mat så innehåller den här boken kanonrätter som lagas på utekök.
 
Mat på tur av Erling Kagge

... som till förväxling liknar Utekokboken som kom på svenska för några år sen... På mig verkar det som om han har ändrat lite på förord och tagit med lite egna bilder bara.

För övrigt tycker jag böckerna mer passar för "picnic i skogen" än "tvåveckors i fjällen utan möjlighet att proviantera". Lite tung mat alltså, men mycket gott!

Britta
 
Müslifreak

Har tröttnat på gröten och gott över till müsli blandat med torrmjölk förpackat i portionspåsar.

Bara att blanda i vatten på morgonen.

Som komplement käkar jag knäcke, torkad frukt el. en energikaka.

Té och kaffe finns inte längre med i min packning eftersom de driver på min blåsa. Vill jag ha något varmt så blir det en fruktsoppa eller buljong.
 
Det är aldrig för sent att ändra sig

Min far hävdar att det finns en andra vällingålder och den har jag nu inträtt i.

Jag har nämligen funnit att frukostvälling är ett bra alternativ till havregrynsgröt. Vällingen förstärks med russin och smörgåsar. Vintertid kommer jag att förstärka den med en klick smör oxå.
 
Den bästa fjällfukosten för mig är havregrynsgröt gjord på fiberberikade havregryn, till detta kokar jag en delikat Ektsröms blåbärsoppa. Bredvid detta tar jag sedan två hårdmackor med renköttsmjukost och ett par skivor med torkad skinka. Sist men inte minst massor med vatten!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomas.vastervik Frukost Friluftsmat 4
thomas.vastervik Frukost Friluftsmat 0
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
BrittMarie Diskfri frukost Friluftsmat 44
Polarnatt Kan detta funka till frukost? Friluftsmat 49
Mialun Yoghurt-frukost på fjällvandring Friluftsmat 9
Frukost i fjällen? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.