Kan detta funka till frukost?

Har inte testat detta än, men har funderat lite på ett enkelt och smidigt sätt att tillreda sig en stadig frukost ute i det fria och vill ha era tankar kring detta. Kanske är det redan testat och då skulle jag uppskatta era erfarenheter, annars är det alltid kul med tips, uppslag och idéer.

Konceptet går ut på att man har en "matlagningspåse", dvs. som Wildlifes frystorkade matpåsar. Dessa påsar tål hög värme samt att man kan äta direkt ur dem = ingen disk.

Själva frukosten består av havregyn blandat med lite valfritt smått och gott, t.ex. russin, frön ev. torrmjölk. Detta har man förberett i förväg i lämpliga frukostportioner.

Väl på morgonen häller man i en förpreparerad grötportion och kokande vatten i en matlagningspåse, låter det stå i några minuter, för att avnjutas när det är klart. Diskningen gör man enkelt genom att vända in och ut på påsen och rengöra den (antingen i snö eller vatten).

Vad tror ni? Skulle detta kunna funka som ett sätt att enkelt ordna sig en varm, stadig frukost? Har ni redan egna erfarenheter kring detta, så får ni gärna dela med er.

Be careful out there /Joel
 
Om havregrynen är finmalda, t.ex från mixern, fungerar det säkert bra. För egen del gillar jag att hälla på kall mjölk, men smaken är ju olika.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Om havregrynen är finmalda, t.ex från mixern, fungerar det säkert bra. För egen del gillar jag att hälla på kall mjölk, men smaken är ju olika.
Raskesven

Jag föredrar också kall mjölk :) men det är ju inget man precis släpar med sig ut på längre turer.

Hur pass finmald bör grynen vara? Bör havregrynsflarnen vara slagna till småsmulor eller ungefär hälften/3-del/4-del av normal storlek?

Be careful out there /Joel
 
Jag trodde du mixade torrmjölken med det övriga och hällde allt i den påse du sedan häller kokhett vatten i. En del gör det. Min kalla mjölk får jag av uppvispad, eller i flaska skakad, skummjölkspulver och kallt vatten.

Totalt finmald från mixern vet jag att det fungerar att bara hälla på kokhett vatten. Har testat det själv efter tips från Nordesjö här på Utsidan. När jag varit ute på flerveckorsvandringar och grynen till slut blivit nästan som sand av allt stuvande fungerar det också att bara hälla på kokhett vatten och låta stå. Konsistensen blir dock också finare än om hel havregryn kokas. Jag gillar morgonpysslet med att koka gröt, och tycker inte disken är så farlig. Men visst har varianten du tänker dig sin praktiska sida, särskilt om vädret är uselt och man då slipper disk.

Raskesven
 
Precis så där kör jag, fast ingen mat påse(?) vad är det?
Finns det påsar att köpa, som tål kokvarmt vatten och är återanvändningsbara?

Jag har havregryn, russin, torrmjölk, lite kanel, eller vad man mer är sugen på. Gör färdiga portioner i plastpåsar, som jag sen bara häller upp i kåsan eller kastrull, eller vad man har, häller på varmvatten och klart att äta inom kort.
 
Polarnatt; sa:
.................
Väl på morgonen häller man i en förpreparerad grötportion och kokande vatten i en matlagningspåse, låter det stå i några minuter, för att avnjutas när det är klart. Diskningen gör man enkelt genom att vända in och ut på påsen och rengöra den (antingen i snö eller vatten).
................
Be careful out there /Joel

Hej,
Liknar i stort min frukost vid vandringar. Jag har den alltid portionsförpackad. Använder AXA:s Grynblandning som består av råg, vete, havre och korn. Blandar i litet russin. Och litet salt. Jag använder dock inte någon matlagningspåse. Vattnet måste ju ändå värmas i ett kärl över en eld (gas, bensin, sprit, ved eller vad man föredrar). Då tycker jag att det enklaste är att tömma portionspåsens innehåll direkt i kärlet. Äter gröten utan mjölk. Diskar kärlet ungefär som du beskriver disk av matlagningspåsen.

/ Bertil
 
diluruf; sa:
Precis så där kör jag, fast ingen mat påse(?) vad är det? Finns det påsar att köpa, som tål kokvarmt vatten och är återanvändningsbara?

Jag vet inte om det finns möjlighet att bara köpa en påse, men om du köper en påse frystorkad mat av t.ex. märket Wildlife, så är det en sådan påse jag talar om. Konceptet är just att man ska kunna hälla i kokhett vatten i påsen, försluta den och på några minuter har du en färdig rätt att äta direkt ur påse.

Jag tänkte att man skulle kunna återanvända en sådan påse till mina frukostar. :)

Be careful out there /Joel
 
Raskesven; sa:
Jag trodde du mixade torrmjölken med det övriga och hällde allt i den påse du sedan häller kokhett vatten i. En del gör det. Min kalla mjölk får jag av uppvispad, eller i flaska skakad, skummjölkspulver och kallt vatten. Raskesven

Okej, nu hänger jag med. Hmm, det är ju alltid en tanke, lite mera disk men det kanske det är värt :)

Be careful out there /Joel
 
Min standardfrukost

Jag kör den variant som du nämner. Jag äter dock i matkåsa inte i påse. Varför ska man ha en återanvändbar påse? Du måste ju ändå diska den.

MIN FRUKOSTMIX 160 gram
20 gram nötblandning (pinjekärnor, hasselnötter)
20 gram russin
50 gram fiberhavregryn
10 gram cornflakes
10 gram vassleprotein vaniljsmak
10 gram maltodextrin
30 gram pulvermjölk
10 gram pulvergrädde
Kanel

Blandar ihop alla ingredienser för så många dagar som jag tänkt vara ute och fördelar dom i portionspåsar. Häller i 3,5 dl varmt vatten tillsammans med innehållet i en portionspåse i kåsan. Låter det dra i ett par minuter och äter sedan upp det tillsammans med tunna "finnkex" kommer inte ihåg vad dom heter, smör och som pålägg parmesanost eller torkat renkött + kaffe.

Man står sig ett tag på den här frukosten.
 
Re: Min standardfrukost

Kamvandraren; sa:
Jag kör den variant som du nämner. Jag äter dock i matkåsa inte i påse. Varför ska man ha en återanvändbar påse? Du måste ju ändå diska den.

MIN FRUKOSTMIX 160 gram
20 gram nötblandning (pinjekärnor, hasselnötter)
20 gram russin
50 gram fiberhavregryn
10 gram cornflakes
10 gram vassleprotein vaniljsmak
10 gram maltodextrin
30 gram pulvermjölk
10 gram pulvergrädde
Kanel

Blandar ihop alla ingredienser för så många dagar som jag tänkt vara ute och fördelar dom i portionspåsar. Häller i 3,5 dl varmt vatten tillsammans med innehållet i en portionspåse i kåsan. Låter det dra i ett par minuter och äter sedan upp det tillsammans med tunna "finnkex" kommer inte ihåg vad dom heter, smör och som pålägg parmesanost eller torkat renkött + kaffe.

Man står sig ett tag på den här frukosten.

En påse är nog praktiskt i -25 grader, då kontakten mellan hand/handske och snö är minimal/obefintlig. Du har bara handen på insidan medan du stryrker den nersölade sidan i snön.

Visst kan man diska kärl med varmvatten eller snö, men man kan faktiskt spara på varmvatten, alternativt diskar man med snö och riskerar att man inte får bort allt samt att klet hamnar på dina handskar.

Frågan är egentligen: finns det några vettiga skäl till varför man inte ska äta ur påse?

Hur som helst vill jag tacka för ett bra recept på frukostblandning. Hoppas du inte misstycker ifall jag lånar det :)

Be careful out there /Joel
 
Re: Re: Min standardfrukost

Polarnatt; sa:
Kamvandraren; sa:
En påse är nog praktiskt i -25 grader, då kontakten mellan hand/handske och snö är minimal/obefintlig. Du har bara handen på insidan medan du stryrker den nersölade sidan i snön.

Visst kan man diska kärl med varmvatten eller snö, men man kan faktiskt spara på varmvatten, alternativt diskar man med snö och riskerar att man inte får bort allt samt att klet hamnar på dina handskar.

Frågan är egentligen: finns det några vettiga skäl till varför man inte ska äta ur påse?

Hur som helst vill jag tacka för ett bra recept på frukostblandning. Hoppas du inte misstycker ifall jag lånar det :)

Be careful out there /Joel

Ok köper iden med påsen. Att den är återförslutningsbar är ju dessutom ett plus när käket ska dra i några minuter.

Självklart låna på :)
 
Varför diska? Återförslutningsbar kåsa är det enda rätta. Se till att äta upp noggrant, på med locket och sen är det bara att käka igen. Kan dock sköljas ur nån gång ibland när den börjar bli allt för sögglig. Och så får man ju den goda eftersmaken också. Morgongröt med en touch av kyckling/curry-gryta... inte fel :p
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Boreal Detta är gott! Friluftsmat 0
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Johan123 Nyttiga och goda icke-animaliska pålägg till smörgåsen? Friluftsmat 23
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
moa_k40 Lunch till lång Sarektur Friluftsmat 23
bebben_ericson_hotmail.com Ta med vandringsmat till Island? Friluftsmat 2
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
såg Jägarsnus med mer nötter i till lunch. Friluftsmat 14
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
UnderEnTarp Behållare till sylt? Friluftsmat 15
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
idamartinssons Vin till gryta! Friluftsmat 36
KLAGER FDA varna för torkat kött till husdjur Friluftsmat 3
wojo Alternativ till ölkorv? Friluftsmat 23
SLUGGA Kaymak cream till sås? Friluftsmat 5
Kanii Alternativ till grötfrukost Friluftsmat 2
vastero Ett försök till matlagningsprogram med friluftsmat Friluftsmat 10
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
RayIV Mjölk till gröt och choklad? Friluftsmat 15
Grönställ Proteindryck till lunch? Friluftsmat 60
dr4ug1 Choklad fondue till efterrätt Friluftsmat 3
peter1959 Folie ä bra till allt säger Träpekka i dag Friluftsmat 4
jakerlund Gas-tillsats till Trangia.... Friluftsmat 3
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Agneta H Mat till kanotläger för konfirmander? Friluftsmat 10
Alternativ till Real Meal Friluftsmat 12
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
oberg_niklas Mat som passar till mattermos Friluftsmat 13
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
ViVi Mat till utedagar i skogen Friluftsmat 12
dabac Filmburk till krydda? Friluftsmat 20
grodanbolle Mat till dagsturer? Friluftsmat 11
CFFS Alternativ till dyr mat! Friluftsmat 4
way Flytta till storbritanien! Friluftsmat 5
thureb Bra stekpanna till Trangia? Friluftsmat 6
Maria Habermann Gott till couscous Friluftsmat 0
Svartkjelen Mest möjlig energi till lägsta möjliga vikt - HUR??? Friluftsmat 9
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
PeAv Gas till Primuskök på Gotland Friluftsmat 0
Texas Bensin till Primus Friluftsmat 5
Kalle E alternativ till pulversoppa till lunch? Friluftsmat 6
Multifuelbrännare till Trangia? Friluftsmat 5
KAP till "lilla" Trangian Friluftsmat 2
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
vindskydd till primuskök Friluftsmat 4
Bränslemängd till Primus MFS Friluftsmat 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...