Tips på bra frukost under fjälltur

Hej

Jag skulle vilja ha förslag/ tips om alternativ frukost, till den traditionella gröten, gröten som alltid varit ett givet val vid frukost har jag så många gånger under mina fjällvandringar tvingat ner i magen . Jag har använt blåbärs soppa pulver för att ge gröten en godare smak, men tyvärr, jag gillar verkligen inte gröt.

Anledningen till att jag hittils under mina fjällvandringar ätit gröt, är för att man står sig väldigt bra på det. För några år sen provade jag under en vandring mellan Årosjåkk - Abisko, att en morgon dricka blåbärsoppa och äta några mackor, haha den dagen kom jag inte långt innan hungern sved i magen (tror jag hann vandra knappt 2 timmar innan köket åkte fram igen :p sedan dess så har gröt varit ett givet val fastän jag verkligen inte tycker om det.


mvh
Simon
 

avslutad210712

Gäst
Jag har blandat en ordentlig portion musli med torrmjölk i en plastpåse och sen tillsätter jag bara kallvatten och rör om (i matkåsan förstås). Musli består ju till stora delar av ungefär samma sorts och mängd kolhydrater som gröt. Dessutom kan man blanda lite olika smaker. Är också lite less på gröt under sommaren men under vårvintern vill jag trots allt ha i mig den varma smörjan. Har också testat blåbärs- och nyponsoppa men det är mest socker och som sagt man stoppar inte i längden på det.
 
Eftersom du inte

bestämmer över vädret är det bra om du har varm frukost att växla med när kallregn eller t o m snön slår till under din sommarvandring....
Till skillnad mot föregående rekommenderar jag varierad gröt och muslie, hemgjord, se till att du har både olika smaker och strukturer med i din frukost. Sånt du gillar. Beroende på turens längd två eller fler extraportioner. Yogurt kan överleva de första mornarna.
 
Jag har helt lagt ner gröt; trött på smaken, trött på disken och trött på att hungerkänslorna smyger sig på allt för fort. Nu kör jag mest müsli (min sambos underbara hemmagjorda..!) tillsammans med nån söt varmakoppensoppa. Jag tycker jag står mig mycket bättre på det även helt utan bröd som tilltug, och smaken och variationsmöjligheterna under turen blir bättre utan att vikten ökat.

Per
 
Om man inte är så känslig för att det är just frukost så brukar jag kompettera knäckebrödet med makaroniförstärkt varma koppen. Tar inte särskilt lång tid och man kan koka makaronerna i det vatten man sen använder till påsen.
 

avslutad210712

Gäst
bestämmer över vädret är det bra om du har varm frukost att växla med när kallregn eller t o m snön slår till under din sommarvandring....
Till skillnad mot föregående rekommenderar jag varierad gröt och muslie, hemgjord, se till att du har både olika smaker och strukturer med i din frukost. Sånt du gillar. Beroende på turens längd två eller fler extraportioner. Yogurt kan överleva de första mornarna.

Förra årets Padjelantasväng hade jag både musli och havrgeryn(sgröt) med mig och eftersom jag gick lite snabbare än väntat så hade jag bara gröten kvar. Nu var det inte speciellt kallt när jag gick men visst håller jag med om att det kan vara gott med något varmt om det är kyligt ute.

Och missförstå mig rätt för jag tycker om gröt men inte 10 dagar i sträck
 
Variation är alltid bra, och man precis som man kan göra olika musliblandningar, så smakar gröt på rågflingor helt annorlunda än havregryn/mannagryn/grahamsgryn .
 
Hej

Jag skulle vilja ha förslag/ tips om alternativ frukost, till den traditionella gröten, gröten som alltid varit ett givet val vid frukost har jag så många gånger under mina fjällvandringar tvingat ner i magen . Jag har använt blåbärs soppa pulver för att ge gröten en godare smak, men tyvärr, jag gillar verkligen inte gröt.

Anledningen till att jag hittils under mina fjällvandringar ätit gröt, är för att man står sig väldigt bra på det. För några år sen provade jag under en vandring mellan Årosjåkk - Abisko, att en morgon dricka blåbärsoppa och äta några mackor, haha den dagen kom jag inte långt innan hungern sved i magen (tror jag hann vandra knappt 2 timmar innan köket åkte fram igen :p sedan dess så har gröt varit ett givet val fastän jag verkligen inte tycker om det.


mvh
Simon

Kör säsongsbetonat, är det kallt är risgrynsgröt gott och det är trevligt med nåt varmt i magen. Är det varmt så müsli och smaksatt proteinpulver ( F.n START! Skogsbär och Jordgubbspulver, ska prova en hallonvariant så småningom). Till det en trelagers smörgås (AXA Fullkornsruta) med smör, Grevé på tub och Nötcremé, sköljs ner med kokkaffe kopp 1. Kopp 2 och en cigg avslutar det hela på ett (för mig) bra sätt.


valdemar
 
Hej

Tack för alla svar, müsli med torrmjölk låter intressant ska prova detta nästa gång:), fast det är ju klart att under vintern om man är ute kan gröten vara riktigt bra då det värmer.

mvh
Simon
 
blåbärsgröt eller gundes gegga

En god blandning som jag fått i gröna firman är havregrynsgröt med blåbärssoppepulver i redan vid tillagning. EN höjadare om man gillar gröt men vill ha lite extra socker.

Annars om man vill ha extra mycket energi så är min rekommendation reals frukostblandning - smakar som mussli med varm mjölk - finns även i grönpåsevariant. Jag brukar kalla den "gundes gegga" - inget man äter med ögat men rejält mättande.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
md7dani Tips på stormkök Friluftsmat 21
Damberg Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar? Friluftsmat 17
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
niben Tips på billig utemat i ICA hyllan! Friluftsmat 23
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
rax Tips: Freezer Bag Cooking Friluftsmat 23
k_å Efterrätts tips Friluftsmat 8
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
KebneKajsa Tips: dinkelpasta Friluftsmat 8
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
Kalle E Energirikt tips Friluftsmat 3
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
Tips om att göra upp eld Friluftsmat 11
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.