Paddelflottör uppblåst eller inte uppblåst

Jag har en fråga angående uppblåsbar paddelflottör, ni som är ute med er kajak, har ni paddelflottören uppblåst när ni paddlar.
Eller blåser ni upp den när ni väl hamnat i vattnet, jag tänker det är väl så dags att tänka på att blåsa upp den, när man ligger där i det kalla vattnet, då vill man väl fort upp i kajaken.🥶

Om man har den uppblåst hela tiden så försvinner hela syftet med den, och man kan lika gärna ha en i foam. Nej, man stuvar undan den där man snabbt kommer åt den. Inte under nån lucka, utan på däck eller bakom sitsen exempelvis.
Är det kallt i vattnet har du för lite kläder på dig.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Tappar man en ouppblåst riskerar man att den sjunker. Uppblåst kan den blåsa eller driva bort. Jag har kamrater som har den uppblåst men under kapellet, underknävecken.

Själv hade jag min fastknäppt och uppblåst under en däckslina bakom mig, före jag skaffade en med fasta flytblock i frigolit.

Jag vill vara så kort tid i kallt vatten som möjligt så jag föredrar uppblåst.

Ditt val!

/Patrik

Om du väljer att ha den uppblåst, kolla då först att den går att trä på paddeln när den är uppblåst. En del flottörer trär man på paddeln och sen blåser upp. Och ja, uppblåst icke fastsatt flottör blåser lätt bort.

Jag har läst att en uppblåsbar paddelflottör, har bättre flytkraft än en som är fast, vet ej om det stämmer, och att den som är fast tar mer plats.

Tappar man en ouppblåst riskerar man att den sjunker. Uppblåst kan den blåsa eller driva bort. Jag har kamrater som har den uppblåst men under kapellet, underknävecken.

Själv hade jag min fastknäppt och uppblåst under en däckslina bakom mig, före jag skaffade en med fasta flytblock i frigolit.

Jag vill vara så kort tid i kallt vatten som möjligt så jag föredrar uppblåst.

Ditt val!

/Patrik
Det är inte bra att ha den så eftersom han riskerar att fastna med fötterna om han välter. Det är en säkerhetsrisk att ha en massa stora saker i sittbrunnen.

Och en uppblåst där bak blir lätt ett vindfång.

Sånt fick vi lära oss på ledarutbildningen, men valet är fritt så klart. Bättre att öva på sin teknik så man inte behöver göra blöta exits, än att förlita sig på flottörer. De funkar bäst i poolen, men inte så kul i hög sjö. Jag har bara använt min under övning och har paddlat i 15 år och aldrig vält ofrivilligt heller.

Senast ändrad:
Jag har läst att en uppblåsbar paddelflottör, har bättre flytkraft än en som är fast, vet ej om det stämmer, och att den som är fast tar mer plats.
Det är ju fysik: Lyftkraften beror ju på mängden undantryckt vatten och de flesta flottörer jag sett, får större volym fullt uppblåsta än fasta så det känns rimligt att de ger mer flytkraft.

Helt rätt och bra kommentar att en fullt uppblåst är svår att trä på, här får man prova sig fram om det är lagom med 70% uppblåst kanske - vilket kanske även räcker för att ta sig upp i sjävlräddning.
Sätt dock fast flottären med den lilla remma så den inte poppar av i något kritiskt ögonblick.

Öva i varmt vatten (eller med dräkt) , börja på plattvatten och sedan i vågor, gärna hyfsat nära land men där du inte bottnar med pålandsvind så du och grejorna flyter upp på stranden om något går snett under träningen.

/Patrik

Jag har en fråga angående uppblåsbar paddelflottör, ni som är ute med er kajak, har ni paddelflottören uppblåst när ni paddlar.
Eller blåser ni upp den när ni väl hamnat i vattnet, jag tänker det är väl så dags att tänka på att blåsa upp den, när man ligger där i det kalla vattnet, då vill man väl fort upp i kajaken.🥶
En fast flotta har, förutom sin uppenbara användning, även funktion som skydd när du skall dra upp kajaken på land/strand/klippan. I min vy är detta en ovärderlig combo.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips