Bergans Powerframe

Jenny, har du hunnit testa din nya ryggsäck något mera? Jag är också sugen på denna säck, så alla synpunkter är välkomna.
 
gost; sa:
Jenny, har du hunnit testa din nya ryggsäck något mera? Jag är också sugen på denna säck, så alla synpunkter är välkomna.

Lite sent svarat nu då...

Jag tycker fortfarande säcken är mycket bra. Den är skön att bära även om man lastar tungt. Dock så tycker jar att den är lite svår att få upp på ryggenfrån marken. När man fått upp den på axeln har den en tendens att vrida sig så att den hänger med ena sidofickan ned mot marken.

Detta kanske kan bero på att jag har för smala axlar eller inte slänger upp den fort nog...Det går lättare om man sätter sig å tar på sig den.

Remmarna överallt är toklånga. Detta kan man ju däremot lätt fixa genom att kapa dom. Hellre få för långa än för korta.

Ryggsäcken går att överpacka nått enormt pga av de långa remmarna och ett topplock som man kan höja upp rejält.

Den lilla dagsturs-säcken som går att sätta ihop av sidofickorna funkar tillräckligt bra.

Någon skrev att säcken var mörk innuti...Detta är visserligen sant men jag skulle inte vilja ha en ryggsäck med typ orange tyg innuti..Står man ute i solen ser man bra nog, och förhoppningsvis är ordningen i ryggsäcken bra nog att man hittar hur som helst.

En nackdel är dock att ryggsäcken är så tung i sig själv. Har ma ninte tänkt bära mer än cirka 15 kg bör man nog överväga en annan säck.

Utseendet på ryggsäcken tycker jag också om, den gröna färgen är betydligt snyggare än på tex berghaus vulcan och atlas. Remmarna som hänger och slänger vill man gärna göra något åt dock. Dessutom har jag fäst en extra gummirem som fäste för ett liggunderlag.

Har nån fler frågor är det bara å skriva!

//Jenny
 
Jag kapade också remmarna, nästan allihopa. De fladdrade i vinden, och de översta slog mig i ansiktet ibland. Saxen löste det problemet.
 
Anrop från framtiden!

Hej!

Förhoppningsvis använder någon av er fortfarande detta forum och kanske till och med får en notifikation av detta meddelande? Aja, jag gör ett försök. Sitter någon annan på lite information och erfarenhet i frågan får ni mer än gärna svara också.

Hur har användandet av säcken varit nu de senaste åren? Det är ju nu 8 år sedan ni skrev här, hur har ryggsäcken varit på era utflykter?

Jag går i tankarna att köpa en Bergans PowerFrame istället för en Fjållräven Kajka, för att slippa täcka kroppen av det redan överdrivet marknadsförda/älskade märket. ;)
Men har ingen möjlighet att testa den innan själv. Hur är den i det långa loppet?

Kanske lite för mycket att hoppas på att någon fortfarande kollar av forumsinlägget? :)
 
Kul att någon mer än mig är nyfiken på en powerframe rygga. Själv har jag tröttnat på att vara ute på långtur med med halvdan ryggsäck (Lundhags V8 75l). I och med detta funderar jag på att köpa en riktig ryggsäck och står och väljer mellan Norröna pararanger, Recon pack eller en Powerframe. Vad bör jag satsa på enligt utsidans expertis?

I sammanhanget bör nämnas att jag har relativt optimerad utrustning, som är så lätt den kan bli, men mina långturer blir ofta uppemot tre veckor utan matpåfyllning. Detta gör ju att ryggsäcken blir rätt tung hur man än gör.
 
Äger en PowerFrame sedan tre år tillbaka och kan bara säga att jag är väldigt nöjd. När den används brukar vikten landa på ca 35kg. På mig sitter den mycket bra och jag upplever den som mycket stabil.

Jag vet att lättpackare tycker att 35kg är rent vansinne men har man två småbarn varav det ena har suttit på mammas rygg och man inte vill stanna hemma eller hålla sig till dagsturer så blir detta konsekvensen. Tält ~5kg, fyra sovsäckar, liggunderlag, kök osv osv så landar man >30kg oavsett hur noga man är med att välja lätta utrsutningsdetaljer.

Min andra säckar är en lundhags 55L och en uråldrig Haglöfs shosho 70L. Jag bär alla gånger hellre 35kg i powerframesäcken än 20-25kg i haglöfssäcken.

PowerFramesäcken har inte så många "smarta" detaljer men jag upplever den som väldigt funktionell och slitstark. Tyget är tjockt och dragkedjorna känns stabila till skillnad från andra moderna säckar jag har kännt på som käns lite smäckra i materialet. PowerFrame andas kvalitet och funktion.

Det enda jag kan komma på som jag kan klaga på är platspluttarna som sitter under ramen. Första gången jag satter ner den på marken gick de sönder och nu sitter det iställer intorkad lera där. Har ingen funktionell betydelse men det är störande!
 

Bilagor

  • IMG_1886.JPG
    IMG_1886.JPG
    114 KB · Visningar: 939
  • IMG_1999.jpg
    IMG_1999.jpg
    70.8 KB · Visningar: 2,792
Bergans har ju Viking2 och Alpinis2 (110/130) liter säckarna också med bärsystemet QSS - dom är också lämpade att bära tungt i.
Gick i sommras en måndad med packning som låg mellan 27-33 kilo , jag uppfattade det till 22kg...haha - när jag kom hem med tömda vattenföråd så vägde säcken 24kilo men då hade jag postat hem grejer och supertopplocket Escape2.

Så dessa är också ett alternativ för tunga lass
 
Mchalepacks Critical mass Inex

Själv har jag aldrig använt Powerframe men däremot Norrönas Recon pack, både äldre och nyare modellen liksom Para Ranger pack, Saccis stora säckar och även stiftat bekantskap med Ryggsäck 2012 från Snigeldesign.

Alla ovan nämnda är bra tungpackarsäckar, men förra året skaffade jag en stor säck från Mchalepacks. Kan bara säga att den slår alla ovan nämnda säckar. Mchalen är bekvämare att bära, tål tyngre last utan att klämma eller skava och är enklare att packa. Väger dessutom 1 till 1,5 kg mindre än tungpackarsäckar från butikshyllan.

...som exempel har jag transporterat 42 kg i mchalen utan att bärsystemet så mycket som suckade och utan att bältet eller remmarna klämmer. Gör man det i en para ranger så böjs ryggpanelen. I en Recon pack går det, men komforten blir sämre. Likaså går det i en stor Sacci, men med begränsad komfort.
En annan finess med mchalen är att den går att korta ner genom en fiffig lösning, bra för resor och kortare turer.


...så diskuterar man stora säckar borde mchale vara med :)...

//J
 
Jag har precis köpt en Power Frame, men jag förstår mig inte riktigt på hur man ställer in ryggsäcken. Jag lyckas inte hitt någon info om saken på Bergans hemsida.
När det gäller höftbältet förstår jag inte alls hur det fungerar. Drar jag åt det glider det upp igen. Remmen som sitter vänster om spännet är OK, men den på höger sida går inte att spänna åt. Den glider väldigt lätt genom spännet.
Jag är tacksam för alla råd jag kan få.
 

Bilagor

  • SANY0020.jpg
    SANY0020.jpg
    37.1 KB · Visningar: 923
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenfish Bergans PowerFrame 130L, 173cm lång? Transportera 12
Parabellum Norröna Recon /Bergans Powerframe erfarenheter/jämförelse Transportera 36
Tomas J Bergans Powerframe 3800 Transportera 3
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
såg Bergans Trollhättan 95. Transportera 2
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
hsp Bergans V5 95 Justering Transportera 4
oppepåfjellet Ny kollektion från Bergans Transportera 1
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
ir-on bergans alpinist 100L altv trollhetta 95L Transportera 4
Dan B Bergans Trysil 65L Transportera 11
Farstavandraren Bergans Glittertind 70L Transportera 1
andreas.lindholm.5 Bergans Trollhetta Transportera 3
Ragnvald Bergans Finnmark Transportera 0
mile0003 Bergans Alpinist 100 L Lady? Erfarenheter Transportera 0
Fjällvinden Bergans Power frame Transportera 7
såg bergans finnmark vs berghaus crusader Transportera 0
såg nån som har testat Bergans finmark 100 Transportera 0
jodo Lundhags V8 spirit 60+10 vs Bergans Trollhetta 75 L Transportera 5
Victor M Fästa tält på Bergans Trollhetta 95? Transportera 4
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0
pontare Bergans Trollhetta 95L eller Lundhags V8 90L Transportera 0
MariaL Ryggsäck: Bergans 3420 XO 20? Transportera 2
duchess skillnad på lady-versionen på bergans helium? Transportera 6
akerman Bergans Telemark - Varför så billig? Transportera 4
arniklasses Gamla Bergans Alpinist/Viking 130L? Transportera 8
creepy bergans escape behövs den? Transportera 3
Cederqvist Bergans Rondane Transportera 1
Ahrimanes Bergans Viking II ny modell 2006? Transportera 0
JesperL Gammal Bergans ramryggsäck? Transportera 3
brigas Bergans helium 55 liter Transportera 8
joask202 Hållbarhet Ospray Exposure och Bergans Helium? Transportera 9
zzeezz Bergans Helium 40 L Transportera 5
niben Bergans Rondane 85? Transportera 5
rikard_wiberg_hotmail.com var finns Bergans/Karrimor? Transportera 7
fjällbäck Att välja ryggsäck- Ospray - Arc´Teryx Bora - Bergans! Transportera 2
jensbergman Bergans Transportera 11
lignell01 Bergans 2800 Finnmark Transportera 2
i4lean Bergans Escape / Norröna Para Ranger? Transportera 3
tanya Bergans kontra Berghaus Transportera 9
xcuz Bergans ryggsäck Transportera 0
Corbu Bergans Rondane 85 / Norrona Stetind Transportera 1
noneim Bergans Viking/Alpinist Transportera 15
Bergans 2800 Finnmark Transportera 0
mojmoj Bergans Trollhetta Transportera 0
roos207 Erfarenheter av Bergans Alpinist I? Transportera 2
s022vq Bergans viking 130 Transportera 1
JSilfver Bergans i GBG Transportera 3
JSilfver Bergans? Transportera 5
pcte Bergans Ryggsäckar i Göteborg? Transportera 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.