Bergans PowerFrame BigPack 130L+ Grey

Hej!

Funderar på köpa denna ryggsäck då jag inte har någon just nu och vill prova gärna något nytt.

Bergans PowerFrame BigPack 130L+ Grey och hur den i verkligen. Någon som klämt och känt på den samt har erfarenhet om den. Har själv använt Norröna Recon Ram säck innan samt Snigel 120 liter.

Berätta gärna erfarenheter.

Tack i förhand.​

 

Bilagor

  • Skärmavbild 2023-07-02 kl. 23.41.44.png
    Skärmavbild 2023-07-02 kl. 23.41.44.png
    1 MB · Visningar: 113
  • Skärmavbild 2023-07-02 kl. 23.44.09.png
    Skärmavbild 2023-07-02 kl. 23.44.09.png
    916 KB · Visningar: 135
  • Skärmavbild 2023-07-02 kl. 23.47.04.png
    Skärmavbild 2023-07-02 kl. 23.47.04.png
    888.1 KB · Visningar: 137
  • Skärmavbild 2023-07-02 kl. 23.47.04.png
    Skärmavbild 2023-07-02 kl. 23.47.04.png
    888.1 KB · Visningar: 123
Jag är sedan 2015 ägare till en Bergans Power Frame. Den modellen skiljer sig lite från den du nämner, av fotona att döma. Det jag skriver i här handlar om just den modellen jag har. Det är en ryggsäck mycket lämpad för mycket tunga bördor. Jag har burit som mest 45 kg. i den. Jag vet inte din kroppskonstitution, men för egen del är jag något för smal över axlarna och jag har något för litet midjemått för att ryggsäcken ska sitta perfekt - trots det anser jag att den har fyllt sin funktion väl.
På en majoritet av mina flerdagarsturer har jag inte använt Power Frame - utan bara de gånger jag haft mycket att bära.
Ryggsäcken är tillverkad av mycket slitstarkt material.
Förra året gick plastbältet ( inne i höftbältet sönder ). Jag kunde dock beställa ett nytt från Bergans.
På minussidan kan nämnas att när jag köpte ryggsäcken var plastspännet ( se bifogad bild ) på höftbältet felvänt. Detta var dock enkelt att ändra själv. Jag har sett i recensioner om ryggsäcken att andra köpare också råkat ut för olika former av felmonteringar.
Jag svarar gärna på fler frågor om ryggsäcken.
 

Bilagor

  • sea-to-summit-buckle-50-mm-side-release-0.jpg
    sea-to-summit-buckle-50-mm-side-release-0.jpg
    27 KB · Visningar: 113
Jag är sedan 2015 ägare till en Bergans Power Frame. Den modellen skiljer sig lite från den du nämner, av fotona att döma. Det jag skriver i här handlar om just den modellen jag har. Det är en ryggsäck mycket lämpad för mycket tunga bördor. Jag har burit som mest 45 kg. i den. Jag vet inte din kroppskonstitution, men för egen del är jag något för smal över axlarna och jag har något för litet midjemått för att ryggsäcken ska sitta perfekt - trots det anser jag att den har fyllt sin funktion väl.
På en majoritet av mina flerdagarsturer har jag inte använt Power Frame - utan bara de gånger jag haft mycket att bära.
Ryggsäcken är tillverkad av mycket slitstarkt material.
Förra året gick plastbältet ( inne i höftbältet sönder ). Jag kunde dock beställa ett nytt från Bergans.
På minussidan kan nämnas att när jag köpte ryggsäcken var plastspännet ( se bifogad bild ) på höftbältet felvänt. Detta var dock enkelt att ändra själv. Jag har sett i recensioner om ryggsäcken att andra köpare också råkat ut för olika former av felmonteringar.
Jag svarar gärna på fler frågor om ryggsäcken.
För vill jag tacka för sitt fina svar.

Jag det med ryggsäck världen är väldigt personlig och man måste verkligen testa sig fram. Men det hjälper inte så mycket när det inte finns någon video till ryggsäcken och ingen Intrucktion bok heller till den heheheh och ingen Butik i Göteborg för testa dom heller.

Sen verkar det se ut som att denna är modern och större version av Bergans Viking II säcken.

Jag är ca 172 cm lång och väger ca 72 kg och lite bred i axlarna men kortare i ryggsidan. Typ jag körde Storlek 2 på Berghaus Vulcan ryggsäckarna. Man kan säge jag har L i storlek i bruden men M i storlek i kroppen.

Midjemåtten jag har är i Jeans storlek 32 i bred och 32 lång.

Tänkte på sen sak det du nämnde, Det är något smalt i över axlarna. Menade du själva bärremmen som sitter eller lägger sig över axlarna och brösten att den delen är för smal? Och du kanske känner att det trycket på för hårt istället för avlasta? Förstod jag korrekt?

Jag hörde och läste att dom plast delarna går av och special dom 2 röda som man justerar rygglängden på. Förstod man alltid ska ett par extra med sig när man ute på tur i fall det det haverera osv. Men din gick sönder efter flera år som jag förstod det?

Höftbältet fel vänt. Menar du att man fick DRA inåt och åt sidan för att spänna midjebältet?
Verkar som på denna räck enligt bilden så är den versionen som bäst enligt mig att man drar utåt ifrån kroppen när man spänner på midjebältet.

Har du testat Norröna Recon säcken och jämför lite hur det känns att vandra?
 
Jag har en gammal Bergans Viking 130L som jag dock inte använder så mycket längre. Skulle jag skaffa en rygga i +100L klassen som klarar tunga vikter skulle jag dock nu kolla på Seek Outsides säckar som är avskalade på ett sätt som jag gillar. Ganska lätta, men ändå extremt stabila och modernt konstruerade. Livstids garanti. Goshawk är t ex på 103L exkl fickor och ska klara tunga bördor enligt dem själva: "our frame will support over 300 lbs in vertical load." Jag är lite sugen på att komplettera min Crux AK70 med en Seek Outside i motsvarande size.

 
För vill jag tacka för sitt fina svar.

Jag det med ryggsäck världen är väldigt personlig och man måste verkligen testa sig fram. Men det hjälper inte så mycket när det inte finns någon video till ryggsäcken och ingen Intrucktion bok heller till den heheheh och ingen Butik i Göteborg för testa dom heller.

Sen verkar det se ut som att denna är modern och större version av Bergans Viking II säcken.

Jag är ca 172 cm lång och väger ca 72 kg och lite bred i axlarna men kortare i ryggsidan. Typ jag körde Storlek 2 på Berghaus Vulcan ryggsäckarna. Man kan säge jag har L i storlek i bruden men M i storlek i kroppen.

Midjemåtten jag har är i Jeans storlek 32 i bred och 32 lång.

Tänkte på sen sak det du nämnde, Det är något smalt i över axlarna. Menade du själva bärremmen som sitter eller lägger sig över axlarna och brösten att den delen är för smal? Och du kanske känner att det trycket på för hårt istället för avlasta? Förstod jag korrekt?

Jag hörde och läste att dom plast delarna går av och special dom 2 röda som man justerar rygglängden på. Förstod man alltid ska ett par extra med sig när man ute på tur i fall det det haverera osv. Men din gick sönder efter flera år som jag förstod det?

Höftbältet fel vänt. Menar du att man fick DRA inåt och åt sidan för att spänna midjebältet?
Verkar som på denna räck enligt bilden så är den versionen som bäst enligt mig att man drar utåt ifrån kroppen när man spänner på midjebältet.

Har du testat Norröna Recon säcken och jämför lite hur det känns att vandra?
Jag menar att om man är för smalaxlad och smal om midjan så kan Bergans Power Frame vara för stor för att kunna bäras bekvämt. Observera att jag har endast erfarenhet av den modellen som var aktuell 2015.
Först efter 7 års användning gick höftbältet sönder. Inte de röda plastdelarna dock. Höftbältet har en inre plastdel. Utanpå den plastdelen finns vaddering för att det ska vara bekvämt att bära. Den plastdelen gick sönder på min ryggsäck. Jag fick ett nytt höftbälte.
Under de 7 år som jag använde ryggsäcken innan höftbältet gick sönder hade jag kånkat runt med ibland mycket tunga bördor. Att bältet höll i 7 år är imponerande i mitt tycke.
Det var det svarta plastspännet på höftbältet som var vänt bak och fram med resultatet att det inte gick att dra åt. Om jag drog åt bältet så gled det bara upp igen. Jag dryftade problemet här på Utsidan och fick hjälp. Det var vara bara att ta loss plastspännet och montera det rätt.
Jag har inte testat Norröna Reckon - ej heller den andra ryggsäcken som en skribent i denna tråd nämner. Seek Outsides ryggsäckar verkar dock intressanta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.