Mariposa 60 vs Granite Gear vs Bergans Helium V55

Hej
Sitter och klurar på en lättare ryggsäck för min kommande turer. Behöver en säck på 55-60 liter som väger ca 1 kg och helst har topplock.

Hittat dessa 3 modeller, men bor i norra norrlands inland, så chansen att få klämma å känna på dem innan köp är obefintligt.

Gossamear Mariposa 60L
Granite Gerar Crown 2 60L
Bergans Helium V 55L

Tar gärna emot tips från er som testat dessa eller andra liknande.

// Lazzo
 
Men visst vet du att du kan beställa hem och testa? I sämsta fall kostar det en returfrakt, i bästa fall är returen gratis.

Jag äger tyvärr ingen av dessa säckar, men jag har en gossamer Gear G4-20.
Mindre än Mariposan. Den är 30 liter till kanten där rullstängningen börjar. Sen är det säkert 7 liter till beroende på hur mycket man vill "rulla". Plus meshfickorna på 10 liter.
Vet inte om det hjälper dig, men rent sömnadsmässigt är den helt outstanding. Rena hantverket. Antar att Mariposan är lika välgjord.
 
Jag har både 38L och 60L versionen utav Granite Gear Crown 2. Köpte dom 2018 men har enbart använt 38L då jag inte behövt den större säcken på någon tur ännu.

Skulle gissa att 38L-varianten är närmare 50L om man räknar med rullöppningens fulla kapacitet, dessutom är meshfickorna på sidorna väldigt rymliga och dessa räknas heller inte med i den totala volymen.
Väldigt enkelt att plocka bort avbärarbälte, ryggplatta och topplock om man vill banta vikten på säcken eller om man helt enkelt inte behöver dessa.

Som mest har jag burit cirka 14 kilo på en 8-dagarstur och det gick hur bra som helst, vad jag kan se så är det exakt samma bärsystem på 38L och 60L så den sistnämnde borde fungera lika bra vid dessa vikter.


Jag har inte testat Mariposa eller Helium men har läst bra omdömen om båda.
 
Jag har en Mariposa sen 4 år. Den bär bekvämt upp till 13-15 kg ungefär, men ok även över det.
Bra kvalitet, inget direkt slitage trots några längre turer och ett antal helgturer. Sömnaden är utan anmärkning.
Jag tycker de olika ytterfacken är underbara att packa i, både den stora meshfickan bakpå och den längre sidofickan, där tält eller hängmatta går ner för mig.

Sonen har Bergans Helium, och är nöjd. Jag har inte testat den själv i nån större omfattning, men bedömer kvaliteten som bra. Han har dock bara haft den en sommar hittills.
Har du mer specifika frågor så är det lättare att veta vad du vill ha svar på :)
Och jag instämmer med föregående talare: beställ hem och testa alla tre!
 
Jag köpte nyligen en Helium V5 55 och är supernöjd. Upplever att det stora facket sväljer betydligt mer än min 65 liters från Urberg. För mig som är 187cm och 90 kg så sitter den jättebra.

Den känns genuint genomtänkt på väldigt många punkter utan några onödiga attiraljer. Sidofickorna är rymliga med passande spännen ovanför för att enkelt få ner stavar mm.

Den har även två lösa extraremmar som kan spännas hur som helst. Små öglor finns lite här samt att längden tillåter dem att ha tre fäst punkter per rem.

Uppskattar även funktionen att göra den till en rejäl magväska. Perfekt för den kortare toppturen eller om man vill käka lunchen på ett avskilt ställe.

Det negativa som jag har hittat är följande två saker:

1. Infästningen av topplocket ser lite mysko ut, men verkar fungera utmärkt.

2. De hade kunnat skippa sidodragkedjorna. Dom är helt onödiga och innebär egentligen bara en enda stor risk om de skulle få för sig att paja.

Planerar man lite så sväljer 55 liter det mesta man behöver för en 3-dagars tur. Så jag är supernöjd med mitt val. Priset är ju dessutom väldigt fördelaktigt!

På bilden har jag allt för en tredagarstur på vintern inkl. vintersäck, luftmadrass,tält mm. Det enda som uteblev är skumliggunderlaget. Men det beror bara på att jag glömde det vid fototillfället :)
 

Bilagor

  • 5C9E0158-DDE0-4BBB-8D3B-6EC5E21350AA.jpeg
    5C9E0158-DDE0-4BBB-8D3B-6EC5E21350AA.jpeg
    116.7 KB · Visningar: 102
Obs,stora facket på mariposan e inte 60 l, d e 30 eller 35 l. Jag har mätt volymen men minns inte exakt nu o infon finns även om man söker runt lite extra. Ytterfacken e väldigt stora (sammanlagt 25-30 l som gör att den säljs som 60 l rygga, och bärsystemet e fantastiskt. Me 8 kg känns den nästan tom. Mina barn, 10 o 12 ár, använder den mest, då på långvandringar o upp till 11 kg utan klagomål.
 
Gossamer gear har en något udda mätteknik.

G4-20 = 30L + 12L ytterfack.
Gorilla 50 = 32L + 18L ytterfack.
Mariposa = 36L + 24L ytterfack.

Det som är litet udda är att detta avser volymen upp till där rullstängnings-struten är fastsydd.
Struten i sig är 25-30 cm, vilket innebär ytterligare 5-7 liter (gissningsvis).
Normalt sett (speciellt på lättviktssäckar) vill ju tillverkaren sälja in så mycket volym/vikt som möjligt, men i detta fall får man alltså volym på köpet.

Ytterfacken på GG:s säckar är faktiskt användbara, till skillnad från många andra säckar där man på sin höjd kan få ner några småsaker.
Tält ryms i sidofickan. Stora meshfickan rymmer regnkläder och annat som inte behöver regnskyddas.

Dessutom finns ett fack mot bäraren rygg som rymmer 6 sektioner av ett thermarest z-lite. Det är en avsevärd volym det också.

Jag har för övrigt burit 13,5 kg i min G4-20. Rätt packad klarar den det utan problem.
 
Tack för goda råd!

En Helium V55 är på väg in, gillar jag inte vad jag ser skickar jag tillbaka den och beställer en Mariposa eller Crown 2.
 
Gossamer gear har en något udda mätteknik.

G4-20 = 30L + 12L ytterfack.
Gorilla 50 = 32L + 18L ytterfack.
Mariposa = 36L + 24L ytterfack.

Det som är litet udda är att detta avser volymen upp till där rullstängnings-struten är fastsydd.
Struten i sig är 25-30 cm, vilket innebär ytterligare 5-7 liter (gissningsvis).
Normalt sett (speciellt på lättviktssäckar) vill ju tillverkaren sälja in så mycket volym/vikt som möjligt, men i detta fall får man alltså volym på köpet.

Granite Gear mäter huvudfack på samma sätt, det man kan få ner extra i rullöppningen är "gratis utrymme".
Granite Gear räknar bara utrymmet i stängda fack, alltså huvudutrymmet, bältesfickorna och i topplocket - de öppna fickornas utrymme är "gratis".

Jag kollade min 60L Crown2 och den är väldigt stor, jag tror nästan att den blir för stor sett till hur mycket vikt man vill bära i den modellen. I alla fall för mig.

Bild på min 38L packad för en tredagars hösttur. Rullöppning & topplock i lägsta möjliga position.
Tält och sovsäck är relativt skrymmande (Hilleberg Niak, 1.7kg & Marmot Helium, 1kg) och jag hade även med mig någon burk öl och ett par sandaler som "lyx". Det som får säcken att fungera för mig är att resten av utrustningen har låg packvolym samt att jag inte tar med mig något onödigt.
 

Bilagor

  • 38L.png
    38L.png
    3.5 MB · Visningar: 85

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.