Bensinkök

Observera att bensinkök inte får användas i Norge av säkerhetsskäl. Men också att bensinkök är standard i USA. Sanningen är nog att vi här i Skandinavien inte har samma bensintraditioner som engelsmän och amerikaner. Men lär vi oss att använda köken på rätt sätt minimeras riskerna.
 
Observera att bensinkök inte får användas i Norge av säkerhetsskäl. Men också att bensinkök är standard i USA. Sanningen är nog att vi här i Skandinavien inte har samma bensintraditioner som engelsmän och amerikaner. Men lär vi oss att använda köken på rätt sätt minimeras riskerna.

Livetiskuggan… var någonstans har du en länk till detta, en bekräftelse?
 
Det där om Norge måste väl ändå vara fel? Jag lyckas inte hitta någon norsk källa på man inte får använda bensin som bränsle där, det nämns ju snarast precis som på svenska sidor som ett bra alternativ vintertid. Jag tycker alla norrmän verkar använda bensin i sina "primus" på vinterturer.
 
Har själv varit med om två tältbränder i det civila. I bägge spökar ett bensinkök för nära tältduken. Så fundera på varför köksplatsen bör vara rejält utanför tältet.
Vi tillfälle ett småregnade det så det blev bara ett 30 cm hål i tältgaveln, vid tillfälle två brann tältet ner till grunden samt sovsäckar, ryggsäckar och d v kläder, i matpaketet uppstod glödbrand. Den turen fick avbrytas med utmarsch till civilisationen och vi hade tur med vädret, så vi saknade inte våra uppbrända regnställ.Båda bensinköken hade det micklats med av de som inte visste vad de gjorde.
 
Har själv varit med om två tältbränder i det civila. I bägge spökar ett bensinkök för nära tältduken. Så fundera på varför köksplatsen bör vara rejält utanför tältet.
Vi tillfälle ett småregnade det så det blev bara ett 30 cm hål i tältgaveln, vid tillfälle två brann tältet ner till grunden samt sovsäckar, ryggsäckar och d v kläder, i matpaketet uppstod glödbrand. Den turen fick avbrytas med utmarsch till civilisationen och vi hade tur med vädret, så vi saknade inte våra uppbrända regnställ.Båda bensinköken hade det micklats med av de som inte visste vad de gjorde.
Huvaligen! Ja, respekt för grejerna ska man ha. Jag har aldrig vågat köra med bensinkök i tältet/absiden.
 
Nu används och säljs kök som går på bensin som bränsle i Norge
 
Den där guiden hade inte många rätt.
Bensin, fotogen; och campinggas har nästan samma energi / gram.



gaspropan12,8 Wh/g
bensinalkylat12,2 Wh/g
fotogenJET A112,0 Wh/g
Esbithexamine8,3 Wh/g
spritetanol7,44 Wh/g
ved, pelletsgenerellt, torromkring 4 Wh/g

länkar:

För mig är det lättare att ha alla värden i Wh. Jag är van vid att jämföra mot kWh på el-prylar.
/John
 
Jag bor bredvid ett naturreservat. Där får man inte plocka grenar på backen för att elda. Pellets är både billiga och lätta att använda. 3kr kilot. (49,90 för 16 kg på Jula)
Om jag kokar 4 dl vatten på Trangia 27 i kaffepannan, går det åt 11g sprit.
När jag använder pellets i SoloStove Lite eller i Wild Woodgas Stove så använder jag 60 g för att koka 4 dl i Trangia 27 kaffepanna. Lågorna slocknar då ganska snart efter att vattnet kokat, och det är en glödbedd kvar i ca 10 minuter.
Så pellets är energimässigt och viktmässigt ganska ineffektivt.
Men både mysfaktor och ekonomi är i topp.
/John
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.