Observera att bensinkök inte får användas i Norge av säkerhetsskäl. Men också att bensinkök är standard i USA. Sanningen är nog att vi här i Skandinavien inte har samma bensintraditioner som engelsmän och amerikaner. Men lär vi oss att använda köken på rätt sätt minimeras riskerna.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bensinkök
- Trådstartare Livetiskuggan
- Start datum
Guide: allt om bensinkök
Bensinköken har egentligen bara en nackdel: bensin är höggradigt explosivt. Det kan därför bara rekommenderas till försiktiga och erfarna kockar.

Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Observera att bensinkök inte får användas i Norge av säkerhetsskäl. Men också att bensinkök är standard i USA. Sanningen är nog att vi här i Skandinavien inte har samma bensintraditioner som engelsmän och amerikaner. Men lär vi oss att använda köken på rätt sätt minimeras riskerna.
Livetiskuggan… var någonstans har du en länk till detta, en bekräftelse?
Har själv varit med om två tältbränder i det civila. I bägge spökar ett bensinkök för nära tältduken. Så fundera på varför köksplatsen bör vara rejält utanför tältet.
Vi tillfälle ett småregnade det så det blev bara ett 30 cm hål i tältgaveln, vid tillfälle två brann tältet ner till grunden samt sovsäckar, ryggsäckar och d v kläder, i matpaketet uppstod glödbrand. Den turen fick avbrytas med utmarsch till civilisationen och vi hade tur med vädret, så vi saknade inte våra uppbrända regnställ.Båda bensinköken hade det micklats med av de som inte visste vad de gjorde.
Vi tillfälle ett småregnade det så det blev bara ett 30 cm hål i tältgaveln, vid tillfälle två brann tältet ner till grunden samt sovsäckar, ryggsäckar och d v kläder, i matpaketet uppstod glödbrand. Den turen fick avbrytas med utmarsch till civilisationen och vi hade tur med vädret, så vi saknade inte våra uppbrända regnställ.Båda bensinköken hade det micklats med av de som inte visste vad de gjorde.
Huvaligen! Ja, respekt för grejerna ska man ha. Jag har aldrig vågat köra med bensinkök i tältet/absiden.Har själv varit med om två tältbränder i det civila. I bägge spökar ett bensinkök för nära tältduken. Så fundera på varför köksplatsen bör vara rejält utanför tältet.
Livetiskuggan… var någonstans har du en länk till detta, en bekräftelse?
Bensinköken har egentligen bara en nackdel: bensin är höggradigt explosivt. Det kan därför bara rekommenderas till försiktiga och erfarna kockar.

Nu används och säljs kök som går på bensin som bränsle i Norge
Primus Powerfuel 1 L NoColour | Fjellsport.no
Primus renset bensin er perfekt for bruk med brennere som kan brenne på bensin.
www.fjellsport.no
Bensinköken har egentligen bara en nackdel: bensin är höggradigt explosivt. Det kan därför bara rekommenderas till försiktiga och erfarna kockar.www.alewalds.se
Tack för svar.
Då visar det sig att Alewalds är ute och cyklar. Något förbud i Norge finns inte.
Den där guiden hade inte många rätt.
Bensin, fotogen; och campinggas har nästan samma energi / gram.
länkar:
thechemco.com
För mig är det lättare att ha alla värden i Wh. Jag är van vid att jämföra mot kWh på el-prylar.
/John
Bensin, fotogen; och campinggas har nästan samma energi / gram.
gas | propan | 12,8 Wh/g |
bensin | alkylat | 12,2 Wh/g |
fotogen | JET A1 | 12,0 Wh/g |
Esbit | hexamine | 8,3 Wh/g |
sprit | etanol | 7,44 Wh/g |
ved, pellets | generellt, torr | omkring 4 Wh/g |
länkar:
Energiinnehåll, densitet och koldioxidutsläpp
Drivkraft Sverige är en branschorganisation för drivmedels- bränsle- och smörjmedelsbolagen i Sverige.
drivkraftsverige.se

Hexamine (Hexamethylenetetramine) - The Chemical Company
Hexamethylenetetramine, also known as methenamine, is a white crystalline heterocyclic organic compound that is highly solubi.in water and polar organic solvents. Its chemical formula is (CH2)6N4. The flammable solid has a cage-like structure similar to adamantine. Hexamethylenetetramine is used...

För mig är det lättare att ha alla värden i Wh. Jag är van vid att jämföra mot kWh på el-prylar.
/John
Jag bor bredvid ett naturreservat. Där får man inte plocka grenar på backen för att elda. Pellets är både billiga och lätta att använda. 3kr kilot. (49,90 för 16 kg på Jula)
Om jag kokar 4 dl vatten på Trangia 27 i kaffepannan, går det åt 11g sprit.
När jag använder pellets i SoloStove Lite eller i Wild Woodgas Stove så använder jag 60 g för att koka 4 dl i Trangia 27 kaffepanna. Lågorna slocknar då ganska snart efter att vattnet kokat, och det är en glödbedd kvar i ca 10 minuter.
Så pellets är energimässigt och viktmässigt ganska ineffektivt.
Men både mysfaktor och ekonomi är i topp.
/John
Om jag kokar 4 dl vatten på Trangia 27 i kaffepannan, går det åt 11g sprit.
När jag använder pellets i SoloStove Lite eller i Wild Woodgas Stove så använder jag 60 g för att koka 4 dl i Trangia 27 kaffepanna. Lågorna slocknar då ganska snart efter att vattnet kokat, och det är en glödbedd kvar i ca 10 minuter.
Så pellets är energimässigt och viktmässigt ganska ineffektivt.
Men både mysfaktor och ekonomi är i topp.
/John
Liknande trådar
- Svar
- 25
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 10
- Visningar
- 4 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips