Behöver skotips + fråga om mocka

Hejsan!

Jag har vinter skor, och sommar skor, men behöver nya vår/höst skor. Jag cyklar till och från jobbet och går på stan i dem, så det är inga upphetsande aktiviteter, men jag vill ha dem vattentåliga!

Dvs. jag vill inte bli genomsur i dem när jag cyklar i tungt regn, och jag vill inte att de blir fula av att bli utsatta för det.

Då undrar jag som följande: Varför i hela jösse namn har alla gore-tex skor mocka på utsidan? Är inte det helt totalfel? Jag menar, mocka måste väl vara det material som tål vatten absolut sämst!

Jag har spanat in ett par Garmont skor som har minimalt med mocka (bara detaljer), men jag skulle vilja ha fler val.

Finns det några rekommendationer, och dessutom, finns det några websajter i Sverige eller Europa man kan beställa ifrån, om så behövs?
 
eobet; sa:
Då undrar jag som följande: Varför i hela jösse namn har alla gore-tex skor mocka på utsidan? Är inte det helt totalfel? Jag menar, mocka måste väl vara det material som tål vatten absolut sämst!

Jag har spanat in ett par Garmont skor som har minimalt med mocka (bara detaljer), men jag skulle vilja ha fler val.

Finns det några rekommendationer, och dessutom, finns det några websajter i Sverige eller Europa man kan beställa ifrån, om så behövs?

Du avser förmodligen nubuck, inte mocka! Se tidigare diskussion om varför tillverkarna använder nubuck istället för fullnarv läder:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=15398&pagenumber=4
 
Nordesjö; sa:
eobet; sa:
Jag menar, mocka måste väl vara det material som tål vatten absolut sämst!

Om skon hade material som tålde vatten, vad skulle den då ha Gore-tex till? :)

Det beror ju på vad man menar med "tål vatten"... Mina badbyxor tål vatten, men de är inte vattentäta. Nu var ju frågan gällande skor som är vattentäta, men om man ska ha skorna till vardags inne i stan så tillkommer ju (för många i alla fall) en utseendeapekt. Min (i och för sig ringa) erfarenhet av just mocka och nubuck är att de tenderar att få vita torkränder (kan det vara från saltet på vägen?) som är svåra att få bort. På blankt läder kan man ta lite skoputs och fixa till det med...
 
johal; sa:
Det beror ju på vad man menar med "tål vatten"... Min (i och för sig ringa) erfarenhet av just mocka och nubuck är att de tenderar att få vita torkränder

Jo, jag vet, det var mest på skoj.
Men jag tror att mocka faktiskt "tål" vatten, men vet inte säkert. Vårt skoproffs i exil - Malindo - brukar veta sånt.

Om mocka inte förstörs av vatten är det ju ett typiskt bra material för membran eftersom det andas bra. Att stoppa membran i "riktiga" läderskor (särskilt för stadsbruk) ger ju inte alls samma förbättring av skons prestanda.

"Torkränderna" kommer troligtvis från salter i fotsvett som tränger igenom skinnet. Det problemet blir nog mindre med ett membran som inte släpper igenom lika mycket.
 
Håkan K; sa:
Efter att mina skor har tillbringat en dag på stan i snöslask så kan de oxå få torkränder. jag tror dock inte att jag svettas extra mycket när det är snöslask. Har du nån teori, Martin?

Japp (teorier har jag alltid :)).
Det är naturligtvis saker som blivit kvar när vattnet dunstar. Sen kan ju vattnet komma inifrån eller utifrån.
Själv har jag oftast stött på de vita ränderna efter svettiga dagar i M-90, men det säger ju sig själv att samma sak händer med saltvatten utifrån.

Frågan är: är det vanligare med ränder på mockaskor?
 
Nubuck snyggt och tåligt med vaxbehandling

Jag har genom åren haft ett antal nubuckkängor både med och utan gtxfoder. Förklaringen i nubucktråden som rekomenderasdes i inlägg 2 ovan, att nubuck har mockastuket för att suga upp impregnering verkar plausibel.

Jag har sedan några år behandlat nubuckytan med ett skovax som heter snowseal vilket är baserat på bivax. Läderytan blir då blank och stöter bort vatten och blötsnö bra utan att de ventilerande egenskaperna genom skon och ec gtxmembran förstörs.

Dessutom blir det en snygg yta och mindre rispor som man ofta får i nubuckytan uppstår inte lika lätt och kan oftast försvinna när man lägger på mera snowseal. Effektivaste behandlingen fås genom att värma känga till 50 grader i ugn och därefter smörja på och massera in vaxet.

Snowseal som säljs i tuber har jag köpt lite varstans t ex från http://www.globetrotter.de

Thure
 
Re: Nubuck snyggt och tåligt med vaxbehandling

thureb; sa:
Effektivaste behandlingen fås genom att värma känga till 50 grader i ugn och därefter smörja på och massera in vaxet.

Snowseal som säljs i tuber har jag köpt lite varstans t ex från http://www.globetrotter.de

Thure

njae, nu blev det väl lite fel Thure.. Olivoljan skall smörjas in INNAN dom skall in i ugnen.. Glöm inte basilikan och servera med klyftpotatis och en Zinfandel eller så..
 
Hejsan svejsan.

Mocka, eller snarare spaltlaeder, aar helt Ok material foer den anvaanding och aarstid vilken traadskaparen beskriver. Nubuck aar mer lamplig till kraftigare kaengor, samt till vinterskor.

Foerdelen med spaltlader aer lagre vikt, och fr.a betydligt baettre transpiration.

Skulle spaltlaedret bli smutsigt gaar det bra att tvaetta med 50% vatten?50% amoniak/losesning, och vips blir det som nytt!

med vaenliga hilsen , Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
MagArne Skoproblem, behöver nya slitstarka Kläder 3
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
tums Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning. Kläder 4
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
Liljedalen Behöver hjälp i kängdjungeln! Kläder 9
rolli Behöver hjälp med att välja skaljackor? Kläder 6
jobke Behöver lite råd om jacka. Kläder 15
innerstadsbon Total nybörjare behöver tips! Kläder 8
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
AnjaM Behöver jag verkligen ett par kängor..? Kläder 9
kultingen Behöver en skaljacka för cykling och "promenader" Kläder 3
Papukaija Frusen tjej behöver förstärkning Kläder 2
Doccan Behöver tips om lagning av byxor! Kläder 2
jonnis Vad för skor behöver jag? Kläder 3
CanMan "Behöver ett tips" - Lundhags Pro. Wilderness Pants Kläder 4
Backpacker Behöver synpunkter på kläder, ryggsäckar och sovsäck Kläder 27
jalle112 behöver hjälp och info om fjällrävens FOX Kläder 0
mattiasland Fryser mycket, behöver en dunjacka. Kläder 14
mtallberg Behöver hjälp att hitta en jacka! Kläder 12
jag behöver en vår sommar jacka Kläder 2
Behöver tips om Haglöfs Tind och Shelter (Activent jackor) Kläder 1
Behöver tips om cellgummi-kängor Kläder 8
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
skogsavenyn Goretex etisk fråga Kläder 5
stenblock Saker jag alltid velat fråga om sk "Fukttransporterande" plagg men aldrig vågat fråga Kläder 40
pialia Base layer fråga! Kläder 13
majjen Käng-fråga Kläder 3
Ullarulla Fråga om Tierra Pacman Jacka och regn? Kläder 12
Urban W fråga om skidpjäxor Kläder 0
kallekaka 2in1-fråga! "Jacksystem" och skav i Lundhags Kläder 4
j_felix Lundhags Professional Mid fråga Kläder 9
gro Kort fråga om tull på kläder. Kläder 3
Tranan Vibramsulor? *fullständig oväsentlig fråga* Kläder 7
Mr Doderhult fråga om vattentäthet. Kläder 1
Jönsson72 Fråga om Jacka Haglöfs Rando Q Kläder 1
Öhrn G-TEX fråga. Kläder 3
Gore-Tex fråga... Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.