Kort fråga om tull på kläder.

Läst lite på tullverkets sida,, de har en liten funktion som kallas kalkylatorn, där man kan få moms- och tullsatser beräknat automatiskt. Tyvärr kan man bara välja mellan klädtyperna jeans och t-shirt. Det spelar egentligen mindre roll för min fråga, men antar att tullsatsen ligger på runt 12%. Vad jag kan utläsa finns det inget belopp som man kan handla för utan att behöva betala tull. Har jag fattat det rätt? Alltså allt man handlar för över internet (inklusive frakt) skall tullas, och momsbeläggas, eller? Om man åker över själv i fysisk person är det väl 1700 som gäller?
 
Läst lite på tullverkets sida,, de har en liten funktion som kallas kalkylatorn, där man kan få moms- och tullsatser beräknat automatiskt. Tyvärr kan man bara välja mellan klädtyperna jeans och t-shirt. Det spelar egentligen mindre roll för min fråga, men antar att tullsatsen ligger på runt 12%. Vad jag kan utläsa finns det inget belopp som man kan handla för utan att behöva betala tull. Har jag fattat det rätt? Alltså allt man handlar för över internet (inklusive frakt) skall tullas, och momsbeläggas, eller? Om man åker över själv i fysisk person är det väl 1700 som gäller?

Så är det,men om du verkligen vill så får du betala för det du har med dig även om det understiger 1700:-.


peter
 
Läst lite på tullverkets sida,, de har en liten funktion som kallas kalkylatorn, där man kan få moms- och tullsatser beräknat automatiskt. Tyvärr kan man bara välja mellan klädtyperna jeans och t-shirt. Det spelar egentligen mindre roll för min fråga, men antar att tullsatsen ligger på runt 12%. Vad jag kan utläsa finns det inget belopp som man kan handla för utan att behöva betala tull. Har jag fattat det rätt? Alltså allt man handlar för över internet (inklusive frakt) skall tullas, och momsbeläggas, eller? Om man åker över själv i fysisk person är det väl 1700 som gäller?

Om du handlar för under 300 kr (inklusive frakt) behöver du inte betala tull. Av någon anledning
verkar Tullverket glömma bort att tala om detta såvida man inte ger sig in en bit i deras information.
Moms och speditionsavgift skall emellertid alltid betalas. Detta gör att det sällan lönar sig
att skicka småpaket - den tull du sparar in äts upp av speditionsavgifterna.

- Erik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.