Vibramsulor? *fullständig oväsentlig fråga*

Jag har läst i någon tråd för länge sen något om denna typ av sula, som bl a finns i Meindls kängor...(Men hittar inte tråden igen) Någonting om att den var bra på nåt sätt när den kom... Jag var nog inte med på den tiden "före", men ser att den sulan dyker upp på lite olika skor och frågan är, är dom skorna på något sätt bättre än andra som inte har denna sula - och vad ska man förvänta sig av en sko som har en sån sula. Eller det är inget speciellt med det egentligen??
 
Det finns inga oväsentliga frågor!

Vibram var väl först med sulor av vulkaniserat gummi?
Före 30-talet var det nåt annat som gällde (läder med ståldubbar? Malindo, din tur).

Har du testat http://www.vibram.com? ;)

Helt enkelt fanns det inte kängsulor, som vi är vana att kängsulor ser ut och funkar, före Vibram (ungefär som diskborstar och A&E Design).

Idag anses de väl fortfarande marknadsledande när det gäller balansen mellan slitstyrka och grepp.

977vibramlugTC4.jpg

Såna här mönster fanns alltså inte före 1936 och Vibram.
[Ändrat av Nordesjö 2006-05-30 kl 16:50]
 
Rätt sula till mina krav

Att kängorna har vibramsulor är ungefär lika viktigt som att kläderna har YKK dragkedja....

Konkurenterna är minst lika bra men ska det vara orginal så ska det.
Har för mig att Vibram gör 400 olika modeller på sulor så det finns säkert både bra och dåliga. Man kanske därför inte bara ska kolla att det är just Vibram utan även fundera på ifall det är rätt polymerblandning för mitt ändamål.
 
Re: Rätt sula till mina krav

mathias; sa:
Har för mig att Vibram gör 400 olika modeller på sulor så det finns säkert både bra och dåliga. Man kanske därför inte bara ska kolla att det är just Vibram utan även fundera på ifall det är rätt polymerblandning för mitt ändamål.

Visst fanken - jag glömde tillägga det!
"Köp produkter, inte varumärken."
:D
 
Vibram gör utan tvekan bra sulor, men har även varit smarta nog att marknadsföra sig mot slutkonsument, medan de andra varit mer traditionella och marknadfört sig mot sina direkta kunder (skofabrikanter), varför deras varumärke till skillnad fràn andras - efterfrâgas i butikerna.

Dock, det ár inte enbart marknasföring som ligger bakom Vibrams framgàngar, utan även en riktigt bra produkt.

Som parentes kan nämnas att deras design-chef under senaste âren varit en svensk, eller ráttare sagt en Skâning.
 
Malindo; sa:
Vibram gör utan tvekan bra sulor, men har även varit smarta nog att marknadsföra sig mot slutkonsument, medan de andra varit mer traditionella och marknadfört sig mot sina direkta kunder (skofabrikanter),

Det där är intressant!
Ofta är det ju faktiskt producenterna av slutprodukten som sköter marknadsföringen av underleverantörernas produkter.

Jag skulle ju aldrig känna till sånt som Vibram, YKK, Pertex, Cordura, Kevlar eller National Molding om inte såna som Lundhags och Haglöfs hade tjatat om dem i sin marknadsföring.
De underleverantörer som har egna kampanjer är ju få, som Gore och Malden Mills.

Hur funkar det där egentligen - är det Vibram som säger åt sina kunder att berätta för slutkunden? Eller berättar producenterna därför att de vet att kunden efterfrågar det? Eller för att det låter bra att skriva "känga med Vibramsula och yppersta Cordura"?
Hönan eller ägget?
 
Inte bara Gore-Tex och Malden Mills, även Vibram, Kevlar, Schoeller etc. är duktiga pà att skapa varumärken. Dock, som du säger, inte sállan i samarbete med deras egna kunder.

Kolla t.ex Vibrams hemsida, eller Schoellers. etc. Dessa är inte gjorda för att skapa kunder inom industrin (vilka ju är deras direkta kunder) utan för att skapa varumärke gentemot slutkund.
http://www.ynews.info/en/index_sport.php

(ser nu att den firma jag jobbar hos ár med just nu hos Vibram som en nyhet.. ett bra exempel pà ömsesidig marknadsföring)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JATI VIBRAMSULOR Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.