Lundhags Professional Mid fråga

Har införskaffat mig ett par Lundhags Professional Mid kängor. Storleken (fram/bak)är det inget som helst fel på. Däremot så är det lite frågetecken kring bredden på vänster känga vid tårna. Det känns lite som att kängan är felsydd. När jag går så ligger tån mot "väggen" på kängan (inget spelrum, dock bara ibland). Var ute och gick 1 mil idag och inget skavsår men det känns irriterande att inte tå "får vara ifred". Så är inte fallet på högerkängan (den är perfekt).

Min fundering är, kan det vara så att kängan är felsydd (händer sånt)? Hur/var får man reda på detta i så fall? Eller kan det bara vara för att kängan är ny och den kommer att anpassa sig med tiden?

Tacksam för svar och hjälp.
 
Är du säker på att det är kängan...? Det är ganska vanligt med olika stora fötter, har det själv nämligen. Möjligen kan du lästa ena kängan hos en skomakare, gå och fråga. Men jag skulle nog gå in dem rejält först (dvs vatten i kängorna, häll ur, gå med dem när de är blöta, låt torka långsamt över natten med tidningspapper & gör om det igen några gånger).
 
Ja, 100%-ig kan jag ju inte vara men de ser ju åtminstone identiska ut :)
"Lästa hos en skomakare" - vad/hur menar du då?
Hälla i vatten och hälla ur igen, är det ett vedetaget tips eller?
 
Vatten i kängan skall inte vara nödvändigt. Åtmiståne inte för det nya cellgummit Lundhags använder. Fortsätt att gå på normalt sätt eller se om du kan byta upp en storlek eller model där du köpte dom. en mila marscher är en lagom bit för att gå in. Prova också att ha på dom en heldag i en vecka eller två. Sen skall det vara klart. Funkar inte det så är det i och för sig för sent att byta. Var köpte du dom?
 
Byt om du kan!!!

Om det är kängan eller foten det är fel på kan jag inte uttala mig om, men tyvärr låter det som om du kanske inte fått den hjälp som "krävs" när man köper ett par Lundhags kängor. Det är nämligen ett välkänt faktum att alla Lundhags Cellgummikängor krymper med tiden, så om du har problem med att vänstra kängar är lite trång redan nu kommer det bli värre med tiden.

Nu är det inte troligt att de går med på att byta kängorna, eftersom du varit ute och vandrat i dom. Men jag skulle helt klart kolla om det är möjligt, det är ju tråkigt att köpa en känga som är så dyr som Lundhags Professional och sen inte kunna använda dom efter något åt eller två.

/ Stefan
 
Om det är kängan eller foten det är fel på kan jag inte uttala mig om, men tyvärr låter det som om du kanske inte fått den hjälp som "krävs" när man köper ett par Lundhags kängor. Det är nämligen ett välkänt faktum att alla Lundhags Cellgummikängor krymper med tiden, så om du har problem med att vänstra kängar är lite trång redan nu kommer det bli värre med tiden.

Nu är det inte troligt att de går med på att byta kängorna, eftersom du varit ute och vandrat i dom. Men jag skulle helt klart kolla om det är möjligt, det är ju tråkigt att köpa en känga som är så dyr som Lundhags Professional och sen inte kunna använda dom efter något åt eller två.

/ Stefan
Problemet är att kängorna är inte för små egentligen (på längden är de perfekta och jag tror inte att jag kan gå upp en storlek för då blir de för stora). Problemet är att min vänster ligger då och då emot sidan på framsidan av kängan. Som tidigare nämnts så kan det ju bero på att min vänster fot ser annorlunda ut en högerfoten (som jag inte har samma bekymmer med). Jag har heller aldrig tidigare haft liknande bekymmer på andra skor/kängor. Därför undrar jag om det kan vara så att kängan är felsydd (kan sådant hända?) och i så fall, hur går jag tillväga?
 
Maila/ring direkt till Lundhags. Jag har måttbeställt två par kängor men även behövt byta det ena pga något som liknar det som du beskriver. I mitt fall berodde det dock inte på feltillverkning utan på i bardomen bruten lilltå som är lite "knögglig". Men till och med när det var mitt fel så bytte de gärna. Nu har jag en strl 38 och en 39. Jag har inte upplevt att de är kinkiga på något sätt, är man bara tillmötesgående själv så löser sig det mesta. Förklara vad du tror är fel och skicka sen kängan till dem. Lycka till!
 
Ja, 100%-ig kan jag ju inte vara men de ser ju åtminstone identiska ut :)
"Lästa hos en skomakare" - vad/hur menar du då?
Hälla i vatten och hälla ur igen, är det ett vedetaget tips eller?

Lästa=arbeta med lädret så att det blir mer plats på ett visst ställe.

Men som föregående skrev, nog bäst kontakta Lundhags direkt till att börja med.
Det där med vatten i kängan står det i Lundhags bruksanvisning. Men det kanske inte gäller alla modeller? Där blev jag lite osäker, har själv ett par Ranger. Hoppas du får ordning på det i alla fall.
 
Har nu skickat in kängan till Lundhags och fått svaret från dem att det är något fel på kängan och att de självklart åtgärdar felet utan kostnad :)
Har inte fått tillbaka kängan ännu för ett utlåtande om det hjälpte eller inte, men det får man väl förvänta sig.

En stor eloge för Lundhags bemötande och inga krusiduller för att åtgärda felet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sph1nx Lundhags Professional mid Kläder 19
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Perplex Lundhags Professional - sula som tenderar att släppa Kläder 25
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
flanell neopren & fukt; lunhags syncro, professional Kläder 1
Mathias PHS Lundhags Ranger vs. Professional? Kläder 10
jarmland Lundhags Professional High test? Kläder 11
jallejulius Lundhags Professional / Meindl Preformance Kläder 32
Maskros444 Broddar till Lundhags Professional? Kläder 2
Skeebum Lundhags Professional Kläder 3
plp Lundhags Professional hög eller låg? Fördel, nackdelar Kläder 2
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.