Lundhags Ranger vs. Professional?

Är ute efter att köpa ett par höga vandringskängor och har tittat lite på några olika modeller, bland annat Lundhags Ranger High och Professional High.

Min fundering är om nubucken i ranger ventilerar bättre än fullnarvskinnet i professionalkängan? Har just nu en känga helt i fullnarvsläder och GTX membran , och dessa är lite varma de varmaste sommardagarna.

Vilken av dessa rekommenderar ni? Användningsområdet är vandring i fjällen/ lågland där det är BLÖTT med myrmark.
 
Hej!

Har haft ett par professional Mid i tre år nu och är riktigt nöjd. Har endast sett ranger och inbillar mig att de inte är lika sköna. Kan inte säga något om dessa, men tycker mina pro mid andas riktigt bra. hade ett par lägre kängor innan och trodde att dessa skulle bli tunga och otympliga, men de känns bådde stabila och smidiga, kan bara varmt rekomendera.
Har en polare som använder pro high, för honom blir det en del klampande i myrmark, han är också nöjd med sina.

Lycka till!
 
Proffessional Mid

tål vatten va ? Plurrar man är det "bara" att hälla ur vattnet.....liten överdrift säkert, men, dom lär inte suga åt sig vatten. Kanske nån kan bekräfta detta ??

Junioren
 
Jag har inte erfarenhet av ranger eller professional men väl av Scout och syncro som min flickvän har. Vi hade dem på en tur genom Sarek och vadade små jokkar med kängorna varje dag utan att det läckte in. Vattentätheten hänger dock mycket på att de är väl insmorda med vax.

Rangern är en trevlig känga dock inte med så mycket stöd. Gillar du den kolla Scout också som har lite bättre ventilation eftersom den saknar stoppning upptill. Professional och Syncro är stabilare kängor men även tyngre. Gå på dessa om du vill ha stödet och ska gå relativt oländigt.
 
Professional High

Jag har ett par Pro.High...har använt dom i ett par år, men nu i sommras fick dom stanna hemma..i förmån till ett par låga, lätta kängor!

Iaf, dom tar upp fukt i skaften och blir tunga, enligt min mening..att dom andas bättre än g-tex tycker jag är en överdrift iom att nedre delen är gummi!
När du gått i ett par dagar och dom inte haft möjligheten att torka upp ordentligt så räkna med en viktökning på 10-20%!

Kängan är riktigt stabil och skön att gå i, men som sagt tung!! Ska man igenom vad så bara att ta ut sulan och gå på, sedan bara hälla ut vattnet o fortsätta gå :)!

Rangern liksom Scouten andas bättre, dvs blir fuktiga rakt igenom lädret/narvskinnet i skaften...

Satsa på en lägre känga är mitt råd!

//A
 
Sambon har ett par Ranger och jag var också inne på ett par sådana eftersom mina Meindl som jag köpt begagnat visade sig vara för små vid längre vandring och när jag hade packning på ryggen.
Provade Ranger, Professional och Syncro i butik men då Professional var så mycket smalare i lästen var det Ranger och Syncro som valet stod mellan. Ranger/Syncro i storlek 42 fungerade mycket bättre än Prof. i storlek 43. Till slut föll valet på en Syncro då jag upplevde stödet i sidled och hälgreppet som mycket bättre än i Ranger.

Har bara gått en runda utan packning på 8km på asfalt (samma dag som jag fick dem), men de var trots det bekvämare än mina Meindl...
 
Lätta vadare...

Beror helt på vart man ska gå. Vi gjorde som sagt flera korta vad där vi slapp ta av kängorna eftersom vi hade höga skaft men ska man gå där det är spångar och broar kan man med fördel satsa på något lägre.


Förvisso sant, att det går snabbare att bara dra åt kängan och snabbt passera mindre vad, har själv använt den taktiken under ett par år.

Under mina 9 dagar i Sarek-Padjelanta passerade jag 5 vad, av vilka två gick upp på låren. Och visst, det hade funkat med skal kängor, men till kostnaden av att dom ökat ännu mera i vikt och varit hyfsat dyngsura under en vecka!

Det tar 2-3 minuter att ta av kängorna man har på sig och ta på ett par lätta vadarskor-typ five fingers. Dom minuternas försening väger lätt under 9 dagar då man kan fortsätta gå med lätta steg :)!

Bör tillägga att Pro.High väger ca 1100g (garderobstorra) och dom andra Salomon Fastpacker GTX ca 500g.

//A
 
Under mina 9 dagar i Sarek-Padjelanta passerade jag 5 vad, av vilka två gick upp på låren. Och visst, det hade funkat med skal kängor, men till kostnaden av att dom ökat ännu mera i vikt och varit hyfsat dyngsura under en vecka!

Jag har också gått en sån Sarektur. Jag har även gått en Sarektur där vi i princip vadade var 5:e minut (det var i juni). Mina Meindl som jag hade då var aldrig torra och blev sig aldrig lika igen, bla med avseende på doft.
Och eftersom trådstartaren väljer mellan Ranger och Professional, kanske han har samma erfarenhet som jag, nämligen att om man viker av från valfri stig i svenska fjällen en valfri dag på sommaren, så kommer man snart att klafsa över en myr. Det främsta skälet till att jag ogillar GTX-kängor är att jag inte gillar att ha myrvatten och lera mellan skal och GTX, och GTX och "liner". För att svara på ursprungsfrågan säger jag därför: Scout, i kombination med bra strumpor! (Lätta och robusta.)
 
Lundhags

Och eftersom trådstartaren väljer mellan Ranger och Professional, kanske han har samma erfarenhet som jag, nämligen att om man viker av från valfri stig i svenska fjällen en valfri dag på sommaren, så kommer man snart att klafsa över en myr. . För att svara på ursprungsfrågan säger jag därför: Scout, i kombination med bra strumpor! (Lätta och robusta.)

Vi har olika referenser om vad som händer när man lämnar stigen, men åter till kängorna!

Tipset är att pröva allt tre modellerna, jag gjorde det men upplevde Scouten som ostabil och sladdrig, Rangern lite bättre och Pro satt som gjuten! Jag har hög vrist det kändes som att Scouten inte kunda "sluta" runt fotleden på ett bra sätt!
Ett annat tips är att skippa orginalsulan i ull, som börjar lukta skunk efter ett par dagar(ullstrumpor+ullsula). Köp istället en "ortopedisk" sula, det gör mycket för utrymmet för tårna, då inte foten pressas ut på samma sätt!

Vidare så tar det ett litet tag innan Pro kängan blir "vattentät" när du tar den från garderoben, och det oavsett om dom är insmorda eller inte! Lädret runt skoöglorna släpper in vatten i kängan, absolut inga mängder och så snart lädret har svält/utvidgat sig så är det inga problem!

Trots styvheten så är dom väldigt sköna att gå i, går man i blocksten så snörar man ändå upp och i lättare terräng bara halvsnörat så ökar smidigheten!

Kan oxå tillägga att de problem jag har haft med kängan har Lundhags skött utan problem och på ett snabbt och smidigt sätt!
Köper man en så pass dyr känga så kan oxå det vara bra att veta!

Lycka till i ditt skoval!

//A
 
Som en föregående talare nämnde så är det olika läster på Prof. och Ranger.
Prof. och Scout har den smalare "Normal"-lästen, Ranger och Syncro har den bredare "Opti"-lästen. Först bör du alltså prova kängorna för att se vilken som passar din fot bäst.

Själv så har jag ett par Prof. High sedan ett par år. De är sköna och stabila men täta. Täta i positiv bemärkelse då de håller väta utifrån borta och i negativ bemärkelse då de inte ventilerar nämnvärt.

De håller som sagt tätt utifrån och det är skönt att bara kliva i enklare vad, knata över för att sedan gå upp på andra sidan och bara fortsätta gå.

De blir dock rejält fuktiga i skinnet invändigt efter ett par dagar och det tar sedan ganska lång tid på sig att torka. Även om de står inomhus så torkar de inte över en natt. Sedan så märks fukten inte av så mycket om man byter till torra strumpor.

Har faktiskt funderingar till att byta till en annan känga typ hög Ranger eller Scout just på grund av det.

Förhoppningen är då att fortfarande kunna ta lättare vad enkelt samtidigt som de kanske ventilerar bättre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
steerbear Lundhags syncro vs ranger Kläder 26
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Niithro Kan inte bestämma mig för storlek på Lundhags Ranger High Kläder 15
discophilip Hjälp!!!! Lundhags ranger high! Kläder 20
acr32 Lundhags ranger vs proffesional Kläder 13
McLinks Lundhags Ranger (high) Kläder 3
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.