Behöver hjälp att hitta en jacka!

Jag är på jakt efter en bra jacka i 1500 kr-klassen. Den ska kunna användas till vandringar i mälardalen/bergsslagen vår, sommar och höst. Dessutom som vardagsjacka i stan.


Vad ska jag välja?? Jag har funderat på Lundhags långa jacka eller någon Fjällräven-jacka i G1000, men jag stör mig på en del smådetaljer på dem.
 
Windstopper är vattenavstötande

Hej,


Windstopper är ett lätt material som andas bra och är vattenavstötande. Man måste återimpregnera den för att den skall bibehålla vattenmotståndet.


De jackor du beskrivit är också vattenavstötande (enligt deras hemsidor) men kanske är slitstarkare, varmare och tyngre.

http://www.lundhags.se/sidor/produkter/jackalang.html
http://www.fjallraven.se/autumn/sv/g1000.htm



Jag föredrar ju WindStopper, men som vardagsjacka vet jag dock inte om jag skulle vilja ha den. Fast det finns kanske företag som gör WindStopper jackor av mer vardagskaraktär.


Inga tips från mig alltså i 1500:- klassen.


/Jonas U
 
Vattenavstötande?

Min windstppper är en Haglöfs Tornado dvs den är av materialet Windstopperfleece. Att man skulle behöva återimpregnera den var för mej en nyhet. Jag har aldrig någonsin impregnerat fleece visste inte att man behövde det. Nå, hurvida den är vattenavstötande eller ej? Jag kan svara så här: Om man jämför med en G1000 väv så är den i mitt tycke tåligare. Framförallt så absorberar den nästan inget vatten vilket G1000 väven gör efter någon timmes duggregn. Då blir den genom blöt med ganska lång torktid som följd. Jag tänka mej att det förhåller sej på samma sätt med liknande vävar.Windstoppern å andra sida blir aldrig blöt på de sättet. Sen kan du slå vätan ur den vilket gör att du får den torr på ett kick.Jämför med att tvätta ett fleeceplagg med ett G1000plagg, fleecen känns nästan torr när du tar den ur maskinen något som G1000 väven knappast gör. Windstoppern är det ultimata allroundplagget. Vid ösregn är det Gore Tex eller liknande som gäller.
 
Windstopperfleece

Fleece med windstopper är förvånansvärt regntåligt. Rgnet pärlar av och materialet i sig absorberar ingen vätska.
Jämfört med en "ren" windstopperjacka är skillnaden marginell i vädertålighet, men fleecen gör ju jackan lite varmare.
Som regnjacka är ju Goretex eller liknande betydligt effektivare, men "andas" förstås betydligt sämre.

Jag har haft en Haglöfs Tornado i flera år och det är ett mina absoluta favoritplagg i lite svalare väder och på vintern. Klarar snö och storm och håller mig hysat torr, inifrån alltså, i normalväder.

Nästan alla märken har windstopperfleecetröjor, jackor och västar. Jag har ionte märkt någon större skillnad mellan dem.

Samma sak gäller "vanliga" windstopper jackor. Materialet är detsamma, men detaljer i designen kan skilja.

Ulf J
 
Återimpregnera ej !!!

Hejsan !
Det där med att återimpregnera windstopperfleece är rent struntprat. Glöm det !

Hälsar, Mats
 
Haglöfs Opus

Halloj!
Lite begreppsförvirring råder inom området sedan tillverkarna döpte om activent till windstopper (shell) vilket verkade halvklyftigt med tanke på att de flesta tänker fleece när man hör windstopper. Nog om detta. Som svar på din undran kan tipsa om en Haglöfsjacka som jag tror heter Opus och som är just i windstopper (ej fleece), tidigare acivent. Den är sydd i ett lite kraftigare tyg och finns i en snygg beige färg som jag personligen tycker funkar bra som vardagsjacka på stan oxå. Just att den är lite kraftigare och mjukare än det annars lite klenare och prassligare activent/windstopper shell gör ju att den blir mer allround.
Materialet som sådant tycker jag är helgrymt i alla väder utom störtande regn timme ut och timme in.
Hoppas du hittar din jacka
 
Jeg bruker en jakke fra Bergans. Jakken heter "Sierra" og koster undwer 2000 Nkr. Får du tak i en slik holder den i massevis til allsidig fjellbruk

Kjell Olsen
 
vattten som porlar

att windstopper fleece skulle vara vattenavstötande var det dummaste jag hört. Det är mer vattenavstötande än bomull men inte mkt mer än det. Om ni syftade på Activent så är det betydligt mer vattenavtötande än windstopperfleece men inte i klass m gtex. Andningsförmågan i windstopper är bättre än activent som andas bättre än gtex.

bara så att begreppen reds ut...

erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
Liljedalen Behöver hjälp i kängdjungeln! Kläder 9
rolli Behöver hjälp med att välja skaljackor? Kläder 6
jalle112 behöver hjälp och info om fjällrävens FOX Kläder 0
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
MagArne Skoproblem, behöver nya slitstarka Kläder 3
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
tums Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning. Kläder 4
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
jobke Behöver lite råd om jacka. Kläder 15
innerstadsbon Total nybörjare behöver tips! Kläder 8
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
AnjaM Behöver jag verkligen ett par kängor..? Kläder 9
kultingen Behöver en skaljacka för cykling och "promenader" Kläder 3
Papukaija Frusen tjej behöver förstärkning Kläder 2
Doccan Behöver tips om lagning av byxor! Kläder 2
jonnis Vad för skor behöver jag? Kläder 3
eobet Behöver skotips + fråga om mocka Kläder 18
CanMan "Behöver ett tips" - Lundhags Pro. Wilderness Pants Kläder 4
Backpacker Behöver synpunkter på kläder, ryggsäckar och sovsäck Kläder 27
mattiasland Fryser mycket, behöver en dunjacka. Kläder 14
jag behöver en vår sommar jacka Kläder 2
Behöver tips om Haglöfs Tind och Shelter (Activent jackor) Kläder 1
Behöver tips om cellgummi-kängor Kläder 8
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...