Hjälp att planera en kortare fjälltur

Hej!

Fick till några barnfria dagar att genomföra en kortare fjälltur i sommar, men behöver hjälp att hitta lämplig rutt.

Turen kommer vara torsdag till söndag, och måste vara en rundtur med start och stopp på samma plats. Använder torsdag eftermiddag och åker hem söndag morgon, således endast två heldagar vandring, och därför kan turen vara cirka 4-5 mil som max.

Turen ska vara i Västerbottensfjällen, dvs Hemavan, Tärnaby, Kittelfjäll, Ammarnäs osv, detta på grund av bättre avstånd från Umeå där jag bor.

Några förslag? Vi kommer sova i tält och har mycket erfarenhet av vandring i fjällen sedan tidigare. Måste ej nödvändigtvis vara efter en led.

Hej!

Fick till några barnfria dagar att genomföra en kortare fjälltur i sommar, men behöver hjälp att hitta lämplig rutt.

Turen kommer vara torsdag till söndag, och måste vara en rundtur med start och stopp på samma plats. Använder torsdag eftermiddag och åker hem söndag morgon, således endast två heldagar vandring, och därför kan turen vara cirka 4-5 mil som max.

Turen ska vara i Västerbottensfjällen, dvs Hemavan, Tärnaby, Kittelfjäll, Ammarnäs osv, detta på grund av bättre avstånd från Umeå där jag bor.

Några förslag? Vi kommer sova i tält och har mycket erfarenhet av vandring i fjällen sedan tidigare. Måste ej nödvändigtvis vara efter en led.
Vad sägs om Artfjället? Strax norr om Hemavan.
Jag har den på min bucketlist…har bara läst gott om området.
Tillräckligt stort, eller litet, för att kunna utforska och uppleva under några dagar.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej!

Syterskalet och retur via Vallentjåkke och Murtsertopparna. Har ni bra fart i benen kan ni gå upp i Viterskalet till leden i passet mellan Sytertoppen och Morhtetjåhke (med ev ryggsäcksfri avstickare på Sytertoppen) och sedan när ni kommit ner från Morhtetjåhke rakt söderöver mot Sjul-Olsaxeln.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips