Hjälp att planera en kortare fjälltur

Hej!

Fick till några barnfria dagar att genomföra en kortare fjälltur i sommar, men behöver hjälp att hitta lämplig rutt.

Turen kommer vara torsdag till söndag, och måste vara en rundtur med start och stopp på samma plats. Använder torsdag eftermiddag och åker hem söndag morgon, således endast två heldagar vandring, och därför kan turen vara cirka 4-5 mil som max.

Turen ska vara i Västerbottensfjällen, dvs Hemavan, Tärnaby, Kittelfjäll, Ammarnäs osv, detta på grund av bättre avstånd från Umeå där jag bor.

Några förslag? Vi kommer sova i tält och har mycket erfarenhet av vandring i fjällen sedan tidigare. Måste ej nödvändigtvis vara efter en led.

Hej!

Fick till några barnfria dagar att genomföra en kortare fjälltur i sommar, men behöver hjälp att hitta lämplig rutt.

Turen kommer vara torsdag till söndag, och måste vara en rundtur med start och stopp på samma plats. Använder torsdag eftermiddag och åker hem söndag morgon, således endast två heldagar vandring, och därför kan turen vara cirka 4-5 mil som max.

Turen ska vara i Västerbottensfjällen, dvs Hemavan, Tärnaby, Kittelfjäll, Ammarnäs osv, detta på grund av bättre avstånd från Umeå där jag bor.

Några förslag? Vi kommer sova i tält och har mycket erfarenhet av vandring i fjällen sedan tidigare. Måste ej nödvändigtvis vara efter en led.
Vad sägs om Artfjället? Strax norr om Hemavan.
Jag har den på min bucketlist…har bara läst gott om området.
Tillräckligt stort, eller litet, för att kunna utforska och uppleva under några dagar.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Hej!

Syterskalet och retur via Vallentjåkke och Murtsertopparna. Har ni bra fart i benen kan ni gå upp i Viterskalet till leden i passet mellan Sytertoppen och Morhtetjåhke (med ev ryggsäcksfri avstickare på Sytertoppen) och sedan när ni kommit ner från Morhtetjåhke rakt söderöver mot Sjul-Olsaxeln.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips