Fryser mycket, behöver en dunjacka.

Jag undrar ifall man kan få lite tips om en bra dunjacka. Jag har tittat lite på Mountain hardwear(inte dom där riktig dyra!), Marmot och Helly hansen. Priset för en vettig jacka verkar ligga på ca 3500 spänn. Finns det några billigare jackor som ändå har bra kvalitet.

Tacksam FÖR tips och erfarenheter.
MVH Mattias Landgren
 
Dunjackor

Helly Hansen har en del billigar modeller som värmer bra och funkar bra till vardags. Kräver man mer av en jacka, får man givetvis hosta upp lite pengar för att få riktig kvalite, mountain hardwear gör suveräna jackor. Jag tycker personligen att man ska köpa kläder/utrustning som är lämpade för ändamålet. Finns egentligen ingen anledning att köpa värsting-prylar om man inte ska använda dem "ordentligt". Fast har man massa pengar så...

Må väl

Stefan
 
MHW Sub Zero Down...

Ett förslag är ju att du kollar på just dunjackan Sub Zero från Mountain Hardwear, då den i mitt tycke är fruktansvärt funktionell. Tyvärr har detta i mångt och mycket inneburit att den så mycket dyrare Marmot Parbat mest hänger oanvänd i garderoben. Sub Zero är relativt kort, så den sitter väldigt bra, goda justeringsmöjligheter både i nederkant och en bit upp på ryggen för att tighta till den lite mer om så önskas. Packvolymen vid användadet av den medföljande packpåsen blir inte stor. Priset överkomligt: enl. katalogen över vårkollektionen 2001 ligger den på 1898:- (fick tag på min på en rea: 998:-...=))

Sammanfattningsvis bra till allt, från stadtbummeln till förstärkningsplagg på fjället.

Ett ev. minus skulle ju kunna vara att det inte finns något "membran" som DryLoft eller för MHW:s del Conduit i den...men det har aldrig verkat till nackdel för mitt användande av den...

MVH
"Jag trodde ju att Du var en cirkelsektor!!"
[Ändrat av Farbrorvattenmelon 2001-10-18 kl 11:49]
 
Rab...

Rab som finns på North Star Trading har jag hört endel bra om......vet inte hur väl grundat det är men i alla fall. Hyggliga priser också...tror jag.....

Sedan finns det ju dunjackor på
http://www.a-one.se/
men det går inte att få fram någon info om dem....du kan ju maila Terje som konstruerat tältet på samma sida....han borde veta.....han finns med i tråden om A-one tältet under bo och sova forumet...

/Andreas
 
Osäker...

Dom har ganska många modeller av sub-zero. Menar du parkan med luva, eller den utan.
Det känns även lite overkill när de tuffa grabbarna och tjejerna spatserar uppe på Mount Everest med Hardwear-jackor och jag, en simpel fjällvandrare och livsnjutare, som iofs vill ha en fin dunjacka att krypa in i när kalla vintervindar blåser uppe på fjället, skall ha en av samma fabrikat.
Kraven på jackan är ju att den skall hålla ute vind och ett visst mått av vatten, samt att den skall upfylla det även efter några år i fjällen.

Vartifrån kommer den där katalogen? Skulle även vilja ha några andra tips på inköpsställen i Jämtland eller över internet.
 
Replik...

Helt korrekt att de har ett par modeller av den!! Dåligt av mig att inte påtala vilken jag själv använder...

Jag kör den utan huva, alltså Sub Zero Jacket.
Sen finns det ju även Sub Zero Jacket SL, som då har Conduit SL som laminatmaterial och Sub Zero SL Parka som är utrustad med huva. Upplever att min utan Conduit och huva funkar alldeles utmärkt fast jag också är en "normal" friluftsmänniska, så jag tror även Du med gott samvete kan använda MHW....=)

Den är väl "packad" med dun, så jag har vare sig upplevt något värmeläckage eller att vinden kommer in.

Det skola finnas en butik vid namn Sporttjänst i Östersund, 063-517210 som ska föra MHW....

Du kan ju även kolla här för andras synpunkter på jackan:

http://www.outdoorreview.com/Techni...rdwear+Sub+Zero+Jacket/PRD_78211_2979crx.aspx
[Ändrat av Farbrorvattenmelon 2001-10-18 kl 12:23]
 
Skall titta närmare på Sub-Zero jackan.

Jag skall titta närmare på Den jackan som du rekommenderade 2000 riksdaler är klart överkomligt. Det känns ju bättre när man kan gå in i en butik och prova ordentligt.
Hur är det med ärmarna på den? Mina armar verkar vara lite längre än genomsnittet, vilket kan krångla till det lite när man köper jackor. Brukar få ta till med XXL.

MVH Mattias
 
Hmmm....

Tja...vad säger man...

I och med att det är så pass individuellt kan jag tyvärr inte ge ett mer precist svar än att jag upplever den som normal.

Sen skulle det ju vara väldigt bra if Du skulle kunna ha turen att den skulle finnas på butiken i Östersund, så att Du kunde pröva den med olika klädlager under för att sedan avgöra.....att butiken står i katalogen behöver ju tyvärr inte innebära att de har fullt sortiment...

Ring till butiken och fråga...

Ser nu även att det i Åre ska finnas ett ställe som för MHW: Mountain Works 0647-520 40


[Ändrat av Farbrorvattenmelon 2001-10-18 kl 13:04]
 
Tack för alla tips!

Tack allihop för era svar.
Jag skall åka in och prova jackor i helgen, så man får hoppas att något passar. Troligen blir det väl en subzero jacka om nu ärmarna fungerar med min oproportionella kropp.

Tack igen och frys nu inte i vinter!
Varma hälsningar / Mattias Landgren
 
Dunjacka?

Min gamla dubbla och lätta åker allmer sällan med, då jag funnit att en lättare enkel, använd under skaljackan är väl så varm! Lättare i packningen, fyller mindre än hälften och kostar ca 1/3!

Go varm tur!

Johan K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
waltruz Fryser tårna av mig i Lundhags proffessional Kläder 21
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 28
Smogz Hur mycket andas olika tyger Kläder 10
Jackiie Hur mycket skötsel krävs - t.ex. Lundhags/Meindl? Kläder 8
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
vega2k Kläd val för oss som svettas mycket? Kläder 11
selektah Kängor med mycket stelt skaft Kläder 7
MSLink En jacka för den som svettas mycket i ryggen? Kläder 9
mipert Det är ju toppen att det regnar mycket, äntligen kan jag testa min utrustning i regn! Kläder 3
grodanbolle Gore-Tex & HellyTech innehåller mycket gifter! Kläder 24
pejo Hur mycket krymper Lundhags ? Kläder 3
EvaR Kängor för mycket kalla fötter Kläder 21
Martin Gidlund Hur mycket dun? Kläder 16
thomas.gbg Hur mycket bränsle? Kläder 5
kal nån med stor erfarenhet av mycket sträng kyla!! Kläder 5
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
MagArne Skoproblem, behöver nya slitstarka Kläder 3
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
tums Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning. Kläder 4
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
Liljedalen Behöver hjälp i kängdjungeln! Kläder 9
rolli Behöver hjälp med att välja skaljackor? Kläder 6
jobke Behöver lite råd om jacka. Kläder 15
innerstadsbon Total nybörjare behöver tips! Kläder 8
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
AnjaM Behöver jag verkligen ett par kängor..? Kläder 9
kultingen Behöver en skaljacka för cykling och "promenader" Kläder 3
Papukaija Frusen tjej behöver förstärkning Kläder 2
Doccan Behöver tips om lagning av byxor! Kläder 2
jonnis Vad för skor behöver jag? Kläder 3
eobet Behöver skotips + fråga om mocka Kläder 18
CanMan "Behöver ett tips" - Lundhags Pro. Wilderness Pants Kläder 4
Backpacker Behöver synpunkter på kläder, ryggsäckar och sovsäck Kläder 27
jalle112 behöver hjälp och info om fjällrävens FOX Kläder 0
mtallberg Behöver hjälp att hitta en jacka! Kläder 12
jag behöver en vår sommar jacka Kläder 2
Behöver tips om Haglöfs Tind och Shelter (Activent jackor) Kläder 1
Behöver tips om cellgummi-kängor Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.