Behöver en skaljacka för cykling och "promenader"

Har noterat att jag inte är den enda som drunkat i skaljackedjungeln med alla varianter och material. Men efter att ha varit sugen på en jacka i över ett år antar jag att det är dags för mig att ta tag i det.
Jag cyklar för tillfället i ett underställ då jag svettas mycket så jag kan inte ha någon vanlig jacka över utan att blöta ner den totalt, tänkte därför att en goretexjacka skulle passa över den...
Jag vill också kunna ha jackan när jag är ute och promenerar (går långt, snabbt och ofta), den jackan jag har nu när jag är ute blir jag alltid för varm i så att jag svettas och den ventlierar inte ut ett skvatt...
Så nu är jag på jakt efter en jacka som är vindtät och utöver det skyddar mig bra mot regn. Budgeten är inte allt för stor, runt 2500:- men visst kan jag betala mer om det verkligen "behövs".
 
Har noterat att jag inte är den enda som drunkat i skaljackedjungeln med alla varianter och material. Men efter att ha varit sugen på en jacka i över ett år antar jag att det är dags för mig att ta tag i det.
Jag cyklar för tillfället i ett underställ då jag svettas mycket så jag kan inte ha någon vanlig jacka över utan att blöta ner den totalt, tänkte därför att en goretexjacka skulle passa över den...
Jag vill också kunna ha jackan när jag är ute och promenerar (går långt, snabbt och ofta), den jackan jag har nu när jag är ute blir jag alltid för varm i så att jag svettas och den ventlierar inte ut ett skvatt...
Så nu är jag på jakt efter en jacka som är vindtät och utöver det skyddar mig bra mot regn. Budgeten är inte allt för stor, runt 2500:- men visst kan jag betala mer om det verkligen "behövs".
Jag är själv en som svettas mycket vid ansträngning och har inte hittat något som funkar bättre än de vindtäta eller nästan vindtäta ställ som tex. Dobsom, Montane eller Newline har. Det blir fuktigt i de kläderna ändå, trots att de faktiskt "andas" bättre än GoreTex som (för mig) blir alldeles för tätt.

Lars
 
Cyklar du aktivt är mextex sannorlikt för tätt även för dig, bättre är då en vindtät cykeljacka. De är även bra att gå i förutsatt att du gillar en tätsittande jacka. Fickbristen gör att ryggsäcken inte klämmer ihop det som inte finns. Men ded påsar på höftbältet och ett mindre kontor på ena bröstremmen kommer man långt. Cykeljackor finner du hos riktiga cykelhandlare.
//J
 
Den jacka

som jag använder för detta ändamål heter Mammut Ultimate och har ett tyg som trots att det kallas Windstopper ventilerar rätt bra. Dessutom finns en massa ventilationsmöjligheter med hellånga blixtlås i fronten och sidorna via armhålorna ned mot armbågen.

Inte helt vattentät men helt OK för några timmars regn om man håller igång med fysisk aktivitet.

Pris kring 2000 har jag för mig.

Eftersom jag bara använder jackan för cykling har jag sytt på en varselväst.

Har en nästan likadan för promenader, skridsko, skidåkning m fl aktiviteter.

http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=17679 Foto Bertil Lagerström med Thures kamera
pic_17679.jpg
[/QUOTE]


Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
MagArne Skoproblem, behöver nya slitstarka Kläder 3
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
tums Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning. Kläder 4
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
Liljedalen Behöver hjälp i kängdjungeln! Kläder 9
rolli Behöver hjälp med att välja skaljackor? Kläder 6
jobke Behöver lite råd om jacka. Kläder 15
innerstadsbon Total nybörjare behöver tips! Kläder 8
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
AnjaM Behöver jag verkligen ett par kängor..? Kläder 9
Papukaija Frusen tjej behöver förstärkning Kläder 2
Doccan Behöver tips om lagning av byxor! Kläder 2
jonnis Vad för skor behöver jag? Kläder 3
eobet Behöver skotips + fråga om mocka Kläder 18
CanMan "Behöver ett tips" - Lundhags Pro. Wilderness Pants Kläder 4
Backpacker Behöver synpunkter på kläder, ryggsäckar och sovsäck Kläder 27
jalle112 behöver hjälp och info om fjällrävens FOX Kläder 0
mattiasland Fryser mycket, behöver en dunjacka. Kläder 14
mtallberg Behöver hjälp att hitta en jacka! Kläder 12
jag behöver en vår sommar jacka Kläder 2
Behöver tips om Haglöfs Tind och Shelter (Activent jackor) Kläder 1
Behöver tips om cellgummi-kängor Kläder 8
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.