Skaljacka med vindstrut på luvan

Letar efter en skaljacka för turskidåkning med ordentlig vindstrut på luvan.

Har i dag en Fjällräven Keb-jacka som jag är helnöjd med förutom den lilla grejen att den inte tål regn (vilket det ju tyvärr gör även på vintern i fjällen ibland)

Hittar bara skaljackor med luva mer gjord för alpinskidåkning/hjälm och ingen med vindstrut

Någon som har tips?
Jag har letat efter vattentät skaljacka med stormhuva och av lite längre modell för ungefär samma ändamål som du.
Efter min research på nätet kom jag fram till ett antal jackor som hade stormhuva utöver de rena "expeditionsjackor" som finns från Norröna och Bergans.
Lundhags Ocke
Kättermusen Brede och Draupner
Norröna Lofoten GTX Pro och Lofoten GTX Pro Plus
Norröna Tamok GTX och Recon GTX

Jag beställde hem och prövade Lundhags Ocke samt Haglöfs Vassi GTX (har inte full stormhuva) men returnerade dem. Det blev ingen ny jacka till den här vintern men jag kommer fortsätta spana efter jacka som uppfyller mina krav.

Jag har letat efter vattentät skaljacka med stormhuva och av lite längre modell för ungefär samma ändamål som du.
Efter min research på nätet kom jag fram till ett antal jackor som hade stormhuva utöver de rena "expeditionsjackor" som finns från Norröna och Bergans.
Lundhags Ocke
Kättermusen Brede och Draupner
Norröna Lofoten GTX Pro och Lofoten GTX Pro Plus
Norröna Tamok GTX och Recon GTX

Jag beställde hem och prövade Lundhags Ocke samt Haglöfs Vassi GTX (har inte full stormhuva) men returnerade dem. Det blev ingen ny jacka till den här vintern men jag kommer fortsätta spana efter jacka som uppfyller mina krav.
Ja, har oxå kollat på Klättermusen och deras modeller har ju det jag söker, men att hosta upp 10 lax för en jacka känns sådär. Det är ju samma prisklass som värsting expeditionsjackorna tyvärr

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det går att sy på en vindstrut på en skaljacka, i alla fall om vi inte talar om de mest extrema strutarna. Jag har gjort det på en Marmot-jacka som i grunden har en typisk amerikansk huva som är inskuren vid sidorna (har de aldrig snödrev på den sidan av pölen?). Den är gjord av lite grövre nylontyg och har en metalltråd i framkanten som styvar upp. Den är inte så djup som på en Klättermusen-jacka, men skyddar väldigt bra ändå tycker jag.

Det handlar om en eller två sömmar (jag tror att jag sydda två parallella) som man kan täta på insidan med sömtätningsmedel.

Jag har en anorak från Varusteleka som har bra strut. Plagget i övrigt är utan stretch, och tar vaxningen bra.

Den har slutat tillverkas eftersom man flyttat hem tillverkningen till europa och passade på att uppdatera modellen samtidigt. Men struten ser samma ut i nya modellen.

Länk till gamla modellen:

Länk till nya modellen:

Bilagor

• Vindstrut_4.jpg
    Vindstrut_4.jpg
    358.6 KB · Visningar: 56
  • Vindstrut1.jpg
    Vindstrut1.jpg
    2.4 MB · Visningar: 57
  • Vindstrut2.jpg
    Vindstrut2.jpg
    2.4 MB · Visningar: 56
Jag har en Roskport i G-tex med huva ned rejäl volym och strut men modellen köptes på rea och jag kan inte återfinna just den.

MIn Klättermusen Brede har en magiskt bra vindstrut, den är 14 år gammal och still going strong. Köptes på rea för 2500...hyfsat kap då den håller i 20 år skulle jag gissa.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips