Skaljacka för löpning (längre pass)

Hej alla!

Jag har anmält mig till Idre Fjällmaraton 2023 med tron om att det kommer förändra min livsstil och göra mig till en bättre person.

Jag har alltid varit aktiv men började träna löpning metodiskt under slutet av sommaren och är förvånad över hur väl jag kommit in i att hålla det kontinuerligt och roligt. Ett första delmål är att få in minst ett 21 km pass i veckan runt jul. Allt går prima, förutom en grej - jag hittar inte kläderna som gör det härligt att springa en mörk, kall, regnig novembertisdagskväll mellan 20.00 och 22.00 på västkusten.

Det är främst två klädesplagg jag funderar mest kring, och det är skal jacka och (eventuellt) byxor. Är det någon som har förslag på en bra skaljacka (regnjacka) för löpning och är det någon som springer i annat än löptights de där riktigt ruskiga passen?

Småregn tycker jag man kan springa utan regnjacka, men när det ligger mellan 1-5 grader och regnar så skulle jag vilja ha en vattentät jacka.

Andra kriterier är att jackan ska vara lätt och uppfylla kraven för fjällmaraton.

Jag har tittat på allt från OMM Halo +, till Klättermusen Fjorgyn, till Haglöfs L.I.M serier, etc.

Vad springer ni i och var har ni för erfarenheter kring det?

//Anders
 
Jag tycker att den största fördelen med OMM Halo Smock som jag har är att den blir så löjligt liten och lätt så att man aldrig tvekar att ta med den. Fungerar helt ok att springa i men självklart så blir det ju tätt även inifrån med ett vattentätt skal....

På benen trivs jag bäst med löpartights oavsett väder och vind, vid många minusgrader blir det ibland att komplettera med en tunn vindbyxa utanpå men då är ju inte vätan något bekymmer.
 
Har du en OMM Halo Smock? Den har jag tittat väldigt mycket på, och är väldigt intresserad av. Hur upplever du att den är i regn? Pallar den trycket?

Har du sprungit i den ofta? Hur upplever du ventilationsmöjligheterna i och med att det är en annorak?

Jag är medveten i att det inte är optimalt att springa i en skaljacka.
 
Min favorit är en jacka från Trimtex.
Är inne på min andra och jag använder den med en underställströja så länge det är plusgrader. Den brukar vara med i fjällen också då den är skön att dra på om det blåser och skaljackan är för varm.
Torr kommer du inte att vara i någon jacka när du springer eftersom du blöter ner dig inifrån lika mycket som utifrån oavsett jackans andningsförmåga.
 
Jag har en OMM Halo Smock. Den har en tight passform, jag vill inte ha en jacka som fladdrar. Huvan är mycket bra, sitter på plats under hela löppasset.
Den är tät i regn. För mig blir den varm och det blir mycket fukt från insidan. Ventileras med dragkedjan fram. Kunde vara bättre där.
Under den kalla årstiden har jag vintertights, Inov8, som är vindtäta fram och stretch bak. Funkar bra. Är det kallt har jag underställ, tröja byxa. av tunn ylle.
 
Jag jag sprang bergsmaraton hade jag liknande utmaning. Efter några års testande fann jag kombinationen av en lätt trelagers skaljacka (typ Haglöfs LIM) väl fungerande, de flesta som jag provade var tillfredsställande, mer personligt tyckande som skiljde. Själv hade jag en The North Face med deras eget membran. För att förstärka benen kommer man långt med ett par "långa" kortbyxor som går ner till knäna, jag slet ut innerbyxan i ett par Craft kortbyxor som hade "vindtyg" i materialet. Även vid rejäl vind och regn höll jag benen varma. Jag upplevde det som viktigast att hålla låren och sätesmuskeln från vinden för att behålla värmen och välmåendet. Lycka till /J
 
Har du en OMM Halo Smock? Den har jag tittat väldigt mycket på, och är väldigt intresserad av. Hur upplever du att den är i regn? Pallar den trycket?

Har du sprungit i den ofta? Hur upplever du ventilationsmöjligheterna i och med att det är en annorak?

Jag är medveten i att det inte är optimalt att springa i en skaljacka.

Upplever att den klarar regnet bra men blir självklart blöt inifrån istället då jag svettas mycket. Stod i valet och kvalet mellan denna och en med mer ventilationsmöjligheter men prioriterade liten packvolym högre då jag alltid vill kunna ha den med.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.