Total nybörjare behöver tips!

Hej alla.

Jag är en total nybörjare på överlevnad och uteliv. Det som fick mig att titta in denna sida var survivorman som är ute 1 hel vecka ute i en miljö.

Jag är ganska kinkig när det gäller kläder. Letar efter ett par byxor som klarar uteliv, men som ser snygga ut! Hittade lite byxor på Ebay för 200 spänn, men de känns inte sådär jättesnygga! Tips på snygga byxor som inte ser så gubbiga ut?

Om det är svensk vår/sommar, kan man ha en t-shirt + en tjocktröja på sig dygnet runt utan att frysa? Annars har jag ingenting för vildmarken. Vad brukar man ha på sig på överkroppen på vår/sommar?

Vad gäller skor. Funkar ett par vanliga använda joggingskor för uteliv/överlevnad?

EDIT:

Är det någonting annat jag bör tänka på klädmässigt? Ryggsäck kanske?
 
Det är jättesvårt att ge ett svar som täcker alla dina behov. Uteliv kan ju vara allt från en liten promenad i skogsbrynet till en veckolång strapats i tjotahejti.

Byxor som tål att vara i skogen med finns det gott om. Man kan ha ett par vanliga jeans som man tycker ser bra ut. Man kan köpa ett par dyra vildmarksbyxor för 2000:- som också ser bra ut. Börja med jeans eller de där du hittade på e-bay. Din överlevnad kommer inte att äventyras av ditt byx val. Ta en titt i vilken friluftsbutik som helst och du kommer nog hitta ett par snygga byxor som inte är gubbiga, men de kostar nog mer än 200:-

Ett juste underställ är en bra alltiallo investering. Det funkar utmärkt under kläder på vintern och lika bra som enda tröja när det är lite varmare. Något plagg som är vindtätt gör att du klarar lite värre väder. Eftersom det ofta regnar i skogen är det smart att köpa ett bra regnställ. Det är både vatten och vindtätt. Köp ett som du kan knata runt i utan att svettas ihjäl. (Fråga i butiken så hjälper de dig)

Jympaskor funkar i terräng också, men ska du ut på längre strapatser är det bra att ha i åtanke att jympaskor blir blöta och torkar långsamt.

En ryggsäck är bra om du vill ta med dig saker. Ska du gå långt med mycket packning är det skönt att ha en bra ryggsäck.

Börja smått, gå ut i skogen och känn dig för lite. Du kommer snart att upptäcka vad som funkar och vad du tycker dig behöva. Spring inte iväg och köp en massa onödigt krafs som du i slutändan kanske inte kommer att använda. Blir du biten av friluftslivet kommer du nog hitta rätt produkter ändå.
 
också nybörjare

Något annat jag gillar är såklart Buffen. Självklara valet om man är ute och äventyra.

Buffen används bla av deltagarna i Survivor (liknande vår expedition robinsson).
 
Undvik bomull närmast kroppen

Vad du än inhandlar så undvik bomull närmast kroppen. Det blir vått och kallt när man svettas och torkar långsamt. T.ex. svettas man på ryggen när man bär ryggsäck. Kolla efter syntetunderkläder, s.k. funktionsplagg, som man t.ex. har när man tränar. Craft, Newline m.fl. märken har bra grejor.

Syntetmaterial som ytterplagg har den fördelen att de inte drar åt sig väta som bomull, är ofta slitstarkare och smutsavvisande. Jag gillar Dermisax som ofta är billigare och mer slitstarkt än GoreTex .

Men låt inte utrustningen vara ett hinder för att komma ut. Börja med det du har och testa själv och köp grejor efterhand. En del blir man helnöjd med, annat är felköp.

Oftare är det viktigare att ha bra skor/kängor/stövlar än riktiga friluftskläder. Där skulle jag börja leta efter något bra som gärna får kosta. Det är oftast riktigt blött i vildmarken. Ett par "vanliga använda joggingskor" funkar inte för uteliv/överlevnad, enligt min mening.
 
Du är inne på helt rätt linje! Det absolut viktigaste vid uteliv, och framförallt överlevnad är att kläderna är snygga!
Skit i ryggsäcken, det ser bara konstigt ut på ryggen och gör att resten av kläderna lätt skrynklar sig och inte vill ligga rätt!
 
Oerhört prisvärda byxor är Hakkas från Engelsson, de kan du även gå runt med på stan utan att någon tittar konstigt på dig. Sedan är fleece-liknande material bra som tröja eftersom de i nästan alla former håller värmen bättre än andra tröjor i blött tillstånd. Gå in i dina närmaste sportaffärer och kolla efter rea. Man brukar komma undan med 100-200 kronor för en bra och varm tröja.

Skall du vara ute på våren länge så är ett underställ värt att ha. Jag anser att McKinley Exodus är väldigt prisvärt och jag sprungit terränglöpning i -8 med det på mig utan större besvär. Notera att jag återigen är inne på prisvärt. Mina tips är billiga och bra kläder att börja i om man inte är 100% säker på vad man är ute efter.

Gore-Trex trekkingskor rekommenderar jag också. Är supernöjd med mina Salomon Terralow GTX som jag betalar 400 spänn för. Återigen, kollar reorna!

Känner du dig toksäker och/eller har en del pengar rekommenderar jag http://www.taiga.se/
 
Nåt tips på bra och enkla billiga överdragsvantar? Gärna i nåt vattentätt tyg, inte skinn (dvs inte försvarets).

//Hanna
 
Jag köpte ett par tumvantar på statdium, klippte bort fodret och har nu dessa skal utanpå mina hemstickade lovikavantar. Varmt, torrt och flexibelt. Billigt var det med!
 
Jag blir inte riktigt klok på om du är mest intresserad av uteliv eller överlevnad. Lite låter det som om du är inspirerad av överlevnad och vill ha tips på bra kläder i de sammanhangen. Det är enkelt att råda i fråga om uteliv. Du har redan fått en del användbara tips, bl.a. underställ i syntetmaterial (alternativt merinoull). Man ska inte ha bomull närmast kroppen. Inte heller tycker jag att du ska vara alltför brydd med hur kläderna ser ut, i alla fall inte om du bara tänker ha dem ute i skogen.

Faktiskt är det dock så att det mest realistiska överlevnadsscenariot är att man har en bomullströja på sig. Jag brukar i alla fall inte gå omkring med syntetunderställ till vardags, utan för det mesta har jag bomullskläder som t.ex. t-shirt. Dock är detta ett lite stickspår, men visst kan du ha vanlig t-shirt bara för grejens och övningens skull. Det är helt klart mer besvärligt än syntetunderställ.

Mvh /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Nimrodel Kan man vandra i vanliga kängor? Nybörjare Kläder 32
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
museo12 Kläder för vandring i skånsk höst och vinter (nybörjare) Kläder 4
Tauer Billiga skor för nybörjare? Kläder 13
mickejay Klätterskor för nybörjare? Kläder 12
clopin Hjälp med regnjacka - nybörjare Kläder 5
zzeezz NYBÖRJARE Kläder 4
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
MagArne Skoproblem, behöver nya slitstarka Kläder 3
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
tums Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning. Kläder 4
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
Liljedalen Behöver hjälp i kängdjungeln! Kläder 9
rolli Behöver hjälp med att välja skaljackor? Kläder 6
jobke Behöver lite råd om jacka. Kläder 15
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
AnjaM Behöver jag verkligen ett par kängor..? Kläder 9
kultingen Behöver en skaljacka för cykling och "promenader" Kläder 3
Papukaija Frusen tjej behöver förstärkning Kläder 2
Doccan Behöver tips om lagning av byxor! Kläder 2
jonnis Vad för skor behöver jag? Kläder 3
eobet Behöver skotips + fråga om mocka Kläder 18
CanMan "Behöver ett tips" - Lundhags Pro. Wilderness Pants Kläder 4
Backpacker Behöver synpunkter på kläder, ryggsäckar och sovsäck Kläder 27
jalle112 behöver hjälp och info om fjällrävens FOX Kläder 0
mattiasland Fryser mycket, behöver en dunjacka. Kläder 14
mtallberg Behöver hjälp att hitta en jacka! Kläder 12
jag behöver en vår sommar jacka Kläder 2
Behöver tips om Haglöfs Tind och Shelter (Activent jackor) Kläder 1
Behöver tips om cellgummi-kängor Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.