Total nybörjare behöver tips!

Hej alla.

Jag är en total nybörjare på överlevnad och uteliv. Det som fick mig att titta in denna sida var survivorman som är ute 1 hel vecka ute i en miljö.

Jag är ganska kinkig när det gäller kläder. Letar efter ett par byxor som klarar uteliv, men som ser snygga ut! Hittade lite byxor på Ebay för 200 spänn, men de känns inte sådär jättesnygga! Tips på snygga byxor som inte ser så gubbiga ut?

Om det är svensk vår/sommar, kan man ha en t-shirt + en tjocktröja på sig dygnet runt utan att frysa? Annars har jag ingenting för vildmarken. Vad brukar man ha på sig på överkroppen på vår/sommar?

Vad gäller skor. Funkar ett par vanliga använda joggingskor för uteliv/överlevnad?

EDIT:

Är det någonting annat jag bör tänka på klädmässigt? Ryggsäck kanske?
 
Det är jättesvårt att ge ett svar som täcker alla dina behov. Uteliv kan ju vara allt från en liten promenad i skogsbrynet till en veckolång strapats i tjotahejti.

Byxor som tål att vara i skogen med finns det gott om. Man kan ha ett par vanliga jeans som man tycker ser bra ut. Man kan köpa ett par dyra vildmarksbyxor för 2000:- som också ser bra ut. Börja med jeans eller de där du hittade på e-bay. Din överlevnad kommer inte att äventyras av ditt byx val. Ta en titt i vilken friluftsbutik som helst och du kommer nog hitta ett par snygga byxor som inte är gubbiga, men de kostar nog mer än 200:-

Ett juste underställ är en bra alltiallo investering. Det funkar utmärkt under kläder på vintern och lika bra som enda tröja när det är lite varmare. Något plagg som är vindtätt gör att du klarar lite värre väder. Eftersom det ofta regnar i skogen är det smart att köpa ett bra regnställ. Det är både vatten och vindtätt. Köp ett som du kan knata runt i utan att svettas ihjäl. (Fråga i butiken så hjälper de dig)

Jympaskor funkar i terräng också, men ska du ut på längre strapatser är det bra att ha i åtanke att jympaskor blir blöta och torkar långsamt.