Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag har en äldre Lundhags-anorak (Sylarna) som jag är mycket förtjust i. Materialet är en bomullsblandning typ polycotton. Jag har återimpregnerat plagget med intvättning, men vill helst inte tvätta plagget🙄. Vad tänker ni, möjligt att köra Grönlandsvax som på fjällräven-plagg?
Ett lagom inslitet lager grönlandsvax eller motsvarande (för halva priset från alternativa leverantörer) är både snyggast bästa kompromiss mellan vattenavstötande och ventilerande, tycker jag.
Impregneringen man tvättar eller blötlägger plagget i och som är avsedda för bomull lägger sig enligt min erfarenhet inte som någon hinna på ytan utan tränger in i fibrerna och gör på sätt att tyger inte suger åt sig väta på samma sätt. Om det blir en försämring av ventilationen har i alla fall inte jag märkt av det praktiskt. Om man vill gå in på detaljer det kan det t o m vara så att ventilationen blir bättre vid fuktig väderlek då bomullsfibrerna inte drar åt sig lika mycket väta och därmed inte sväller lika mycket
Stora fördelen med impregnering är att vattendroppar pärlar på bomullsytan i stället för att fukten sugs upp och ökar vikten på bomullsväven samt kyler huden innanför eller sugs vidare in mot plaggen mellan huden och ytterplagget.
Stora fördelen med impregnering är att vattendroppar pärlar på bomullsytan i stället för att fukten sugs upp och ökar vikten på bomullsväven samt kyler huden innanför eller sugs vidare in mot plaggen mellan huden och ytterplagget.
Tack för alla svar! Thure kommer ändå nära min avsikt: Jag använder gärna plagget på höst/vinter varför plötsligt regn är att förvänta. Samtidigt vill jag vara skonsam visavi ett uppskattat plagg! Ventilation och vindskydd fungerar u a i kall väderlek, men jag ser helst att jag inte ska behöva extra regnplagg för regnskur eller snöglopp.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...