8 svenska glaciärer borta

Om inte nedan oroar så undrar jag vad som oroar den där fakta rinner av en som vatten på en gås.

1761245747639.png

Länken såklart: https://gml.noaa.gov/ccgg/trends/

Allt går både snabbt och långsamt.

Ovan är fakta.

Vad skulle krävas för att bryta den uppåtgående trenden?

Faktiskt verkar detta ständiga alarmerande skadat våra barn och ungdomar i Sverige långt mycket mera än själva globala uppvärmningen gjort.

Kanske något att fundera över.

Så om det finns en långsiktig fara ska vi inte tala med våra barn om den, för då blir de ledsna noch sjuka?
Hur tror du barnen skulle må när de blir vuxna och då hör talas om faran som de undanhållits som barn.
Jag skulle i alla fall känt mig lurad och tappa förtroende för de vuxna som undahållit informationen.
Jag tror på att tala med barn och farliga saker, inte på ett skrämande vis men på ett sakligt vis (ja, vi kan diskutera vad som är sakligt och där lär vi inte bli eniga) men vi kan ändå generellt prata om att dölja information eller inte för barn. Jag tror på öppenhet även mot barn.

/Patrik

Faktiskt verkar detta ständiga alarmerande skadat våra barn och ungdomar i Sverige långt mycket mera än själva globala uppvärmningen gjort.

ja, vi ser ju hur det gick med Greta - hon blev ju skogstokig av all klimatalarmism, flippade och sket i skolan, då hon egentligen bara borde fått vara barn och göra barnsaker.

Min uppfattning är precis tvärtom. Utmärkt att unga reagerar på en pågående katastrof.

Thure

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Allmänt så är det trist att man inte riktigt kan lita på saker som publiceras. Inget tvivel om att klimatuppvärmning sakta pågår, och att vi i Sverige inte kan göra något för att påverka saken.
Helt fel.
Vi har jämfört med medelvärldsmedborgaren stor klimatpåverkan och kan dra ner mkt på vår fossilkonsumtion utan att tappa livskvalitet. Vi är drygt 10 miljoner invånare i Sverige och via EU-lagstifning kan vi bidra till att det blir avsevärda minskningar av klimatpåverkan globalt.

Thure

Vi är drygt 10 miljoner invånare i Sverige och via EU-lagstifning kan vi bidra till att det blir avsevärda minskningar av klimatpåverkan globalt.

Thure

Nej det kan vi inte. Sveriges bidrag är ca 1 promille, och även om alla Svenskar dör imorgon så har det ingen inverkan på global uppvärmning. Vi kan kanske minska ner en mkt liten del av 1 promille, genom att förstöra många människors ekonomi och livssituation - men till ingen nytta.

Alla kan bidra men de som släpper ut mer än andra kan dra ner med.

Fattar du inte det?

Thure
Yes, Sverige har bland dom lägsta utsläppen per person i EU, väldigt låga jämfört med dom flesta industriländer. Det beror på att all el produceras med vatten / vind / kärnkraft. Så du förstår tydligen inte läget så bra.

Samtidigt så flyger vi mycket och använder fossila bränslen på fartyg t ex import, export och färjetrafik och för landbunden trafik. Stort och glesbefolkat land samt mkt fritidsaktiviteter där vi transporterar oss.

Finns alltså många saker att dra ned på.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips