Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till

Hej,
hittade detta inlägg från Stefan Undvall från Augusti 2017 när jag googlade Blåmannaisen. Det kanske kan hjälpa dig vidare i planeringen om hur man tar sig vidare från Blåmannaisen och Skagmadalen.

Flera alternativ :)

Nej jag skulle sätta "betyget till -7, dvs mycket trevligt :)

Finns egentligen "bara" två små problem och det är Stalojåhka och glaciärälven som startar i Leirvattnet och som heter Duvggejåhka där den rinner ut i Virihaure. Bägge är i princip ovadbara vilket krånglar till det hela en del. Men det finns trots detta tre mycket trevliga alternativ!!!

1: Fixa båttjuts från Staloloukta till Duvggeloukta (den lilla viken där Duvggejåhka rinner ut). Därifrån har man en kanonfin vandring på västra sidan av glaciärälven upp till höjden 924 möh som ger en fin utsikt in mot Blåmannaisen. Sen fortsätter man norrut genom västra Padjelanta upp till Ritsem, vilket enligt mig är en av landets finaste vandringar!

2: Man kan även starta i Norska Sulitelma och följa Nordkalottleden norrut mot Staloloukta. Då passerar man Sorjoshytta efter ungefär en dags vandring och därifrån är det inte alltför svårt att ta sig över till Skagmadalen. Har dock inte gått dalgången rakt västerut, som känns som den naturliga vägen, om det nu går att ta sig förbi sjön uppe i passet. Utan när vi gick där rundade vi Bajit Sorjosjavri och följde jokken som rinner rakt söder ut en 500-700 meter väster om den markerade hyttan (svart fyrkant). Där var det ganska lätt att ta sig över "armen" och sen ner i Skagmadalen. Men det ser även ut att vara klart möjligt att gå upp på 1200-meters toppen rakt väster om Bajit Sorjosjavri varifrån man torde ha en magnifik utsikt!!!

3: Sist men inte minst kan man nå Blåmannaisen om man startar i Rago i Norge och går väster ut.

/ Stefan

Gilla Citat

När jag kollar nu på min Calazo karta så heter Glaciärsjön 878 och inte 871. Vet inte varifrån jag fått den siffran.
Det beror på att 871 numera är rätt siffra :) efter att sjön bytte utlopp 2013. Det skrevs en del i trådar om det åren efter:

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag kan bara instämma i förslaget om västra Padjelanta, det är ett härligt område. Är man van vid Sarek kan terrängen upplevas som "snäll" att vandra i, men det går att höja ansträngningsgraden om man vill. I vilket fall är det fascinerande och vacker natur med en stor känsla av avskildhet. Jag skrev om det för några år sedan på min blogg. Som redan nämnts har Hans Nydahl skrivit om området här på Utsidan. Han sitter inne med mycket kunskap.
https://www.utsidan.se/blogs/fowwe/vaster-om-de-stora-sjoarna-1.htm

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips