8 svenska glaciärer borta

Då får vi hoppas att du gör som du skriver och inte sysslar med dubbelmoral. Flyttar till landet och lever som på 1800-talet, odlar potatis och kål och har några kor och hönor. Lycka till.
... Detta verkar onekligen vara en vanlig uppfattning. Ibland låter det nästan som att det är bättre att förorena miljön/klimatet så länge man gör det med flit. Gud nåde den som säger sig värna om miljön men inte alltid levererar i praktiken. Man måste leva som man lär och ingen form av dubbelmoral eller snedsteg är någonsin tillåten/et.

Ursäkta min hållning, men ovanstående känns som en rätt barnslig attityd. Inte minst då det är oerhört svårt att fjärma/värja sig från vår tids hegemoniskt kapitalistiska antropocen-era, vilken också råkar vara pudelns kärna i hela klimatproblematiken.

Senast ändrad:
Då får vi hoppas att du gör som du skriver och inte sysslar med dubbelmoral. Flyttar till landet och lever som på 1800-talet, odlar potatis och kål och har några kor och hönor. Lycka till.
Varför det? Jag har aldrig påstått att jag är perfekt, eller krävt av andra att de skall leva upp till omöjliga ideal.
Jag gör mitt bästa för att mina livsvanor och min konsumtion skall kosta miljön så lite som möjligt. Noll blir det förstås aldrig. Jag vågar dock påstå att jag har skapligt bra samvete på det stora hela.

Försök fatta en gång för alla: Det är ingen (utanför din egen fantasi) som kräver det omöjliga. Ingen som vill vrida oss tillbaka till 1800-talet. Ingen som vill förbjuda alla nöjen. Det är faktiskt helt möjligt att leva ett normalt 2000-talsliv med ett betydligt mindre miljöavtryck än medelsvensken. Nej du behöver inte bli vegan heller.

Du hotar med våld ? Du kan ju läsa #154 igen. Försök fatta en gång för alla: Alla här kan göra som dom vill, men det har ingen inverkan alls.
Nejdå. Jag bara illustrerar att individuella gärningar spelar roll även om de inte syns i den globala statistiken. Det går faktiskt utmärkt att uppföra sig hyfsat (dvs varken slå folk på käften eller orsaka alltför stora onödiga utsläpp) utan att inbilla sig att just ens eget agerande spelar någon roll i det stora hela.

Det är liksom en lagsport. Enskilda spelare kan maska ibland, men ett lag där alla ägnar mer tid åt att kolla vad de andra kommer undan med än att skärpa till sitt eget spel kommer knappast långt. "Det spelar ingen roll vad lilla jag gör" blir en självuppfyllande profetia.

Nejdå. Jag bara illustrerar att individuella gärningar spelar roll även om de inte syns i den globala statistiken. Det går faktiskt utmärkt att uppföra sig hyfsat (dvs varken slå folk på käften eller orsaka alltför stora onödiga utsläpp) utan att inbilla sig att just ens eget agerande spelar någon roll i det stora hela.

Det är liksom en lagsport. Enskilda spelare kan maska ibland, men ett lag där alla ägnar mer tid åt att kolla vad de andra kommer undan med än att skärpa till sitt eget spel kommer knappast långt. "Det spelar ingen roll vad lilla jag gör" blir en självuppfyllande profetia.
Lycka till GustavOh

Jag har tidigare i tråden försökt förklara att totalen består av delarnas summa, om än många delar och små individuella bidrag till totalen men möts av samma märkliga argument.

HasseQ: Anser du att det bara åtgärder som gör signifikant skillnad vi ska vidta? I ett så komplext system som klimatet finns ingen snabb fix av typen "om vi bara gör detta (eller kanske snarare slutar göra detta) så blir allting bra sedan".

1+1+1+1+ ... 100 stycken ettor blir 100 och varje etta står för en procent. Om alla 100 ändrar sig blir det 100%.
Men du hävdar ju bara att "min etta" kvittar och då händer inget när alla tänker så. Men när alla 10 bestämt sig, då sker förändring.

Precis som Gustav är jag inte perfekt och gör inte anspråk på det men jag tänker efter (och tänker på miljön) då jag gör mina val, dagligen. Marginellt liten enskild skillnad men hoppas många gör lika och då blir det skillnad. Vill inte du ändra dig så kan vi andra i alla fall nå 99 % och det är ganska mycket.

/Patrik

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Det där med minskad kina-import tycker jag vore bra. Och att minska sin sårbarhet genom att inte vara alltför beroende av andra. Som en förebyggande beredskapsåtgärd.

Hur kan vi minska vår kina-import kan man börja fundera på. Hur ska vi göra för att gå åt det hållet, om vi vill det? Det kan komma att kräva en del politiskt mod.

Tummen upp för ett vettigt inlägg.

Att göra oss mera självförsörjande är det fler och fler som förstått vikten av så här i elfte timmen nu när omvärlden är oroligare än på länge....för inte länge sedan betraktades det nästan som ett "särintresse" av globalistgänget.

Kan man även få rätsida på Svenskarnas shopoholicbeteende och börja köpa mera för livet i stället för slit och släng skulle mycket vara vunnet.

Bra inlägg, håller med. Vi bör gå mot mer självförsörjning i Swe, och mindre import från tex Kina. Vi har ju som sagt ett väldigt bra läge redan, där större delen av energiproduktionen är fossilfri.

Men en god ekonomi och välstånd är beroende av konsumtion, och att alla köper en massa varor och tjänster av varandra. Så det funkar inte att sluta handla varor och leva på minimum, då blir alla väldigt fattiga. Någon nationalekonom kan säkert förklara mer.

Men om några smarta här på Utsidan gör det så är det såklart bra för dom !

Sällan förvånande när de outbildade egoisterna, klimatförnekande medelålders män och Sverigedemokrater tycker att naturen har sin gång och fakta från 75% av hela världens experter och forskning om vår inverkan på klimatet säger annat. Man kan inte annat än tycka synd om dem lite och skratta. Det var länge sedan jag slutade argumentera med dem....jag har ju småbarn hemam så det räcker där liksom :)

Sällan förvånande när de outbildade vänsteraktivisterna, klimaoförstående miljöpartister och långhåriga gröningar inte förstår hur världen hänger samman, och att vi i Sverige har ett väldigt bra läge, och inte kan göra något som påverkar. Man kan inte annat än tycka synd om dem lite och skratta åt deras dumheter. Det var länge sedan jag slutade argumentera med dem....jag har ju småbarn hemma så det räcker där. :)

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips