8 svenska glaciärer borta

Det är hastigheten som förändringarna sker som inte är bra, anser jag.

Väljer man "rätt" zoomnivå så ser det ju riktigt illa ut.

Väljer man en annan zoomnivå så kanske inte 8 försvunna glaciärer i Sverige är så unikt trots allt ?

"Det som framgår är de långvariga glacialerna (tider med nedisningar) avbrutna av kortare interglacialer (värmetider). Intressant att notera är att uppvärmningen i slutet av en glacial verkar ha gått relativt snabbt"

1759563416018.png

Senast ändrad:
....Jag gissar på att krafterna bakom i grunden har oro och dåligt samvete som bränsle, kanske därför tar man på både offerkofta och tagelskjorta utan att försöka se nyktert på Sveriges skuld, roll och position i Värden i denna fråga?
Frågan om skuld kanske inte är huvudsaken? Sverige är förstås inte den största skurken jämfört med många andra länder.
Om du (Sverige) är jättenoga med elsäkerheten och har små batteriljus istället för levande ljus och aldrig grillar utan att ha en brandsläckare stående i beredskap, men grannen tvärsöver gatan (typ Kina) är fullständigt obrydd, han tjuvkopplar elen, bränner ogräs med gasbrännare, skjuter fyrverkerier på tisdagkvällar och jonglerar med Molotovcocktails på helgkvällarna vilket slutar med att både ditt och hans hus brinner ned när du är på brandskyddsutbildning. Dessutom är grannen oförsäkrad...
Resultatet är detsamma, fast du gjort allt du kan, eller ?

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Tja, hastigheten har vi ju diskuterat tidigare. I äldre tiden saknar vi helt enkelt den upplösning som vi har idag. Alltså kan vi inte uttala oss med säkerhet hur snabbt klimatet ändrade sig för t.ex. några tusen år sedan, jämfört med idag.
/Niklas
Exakt..därför kan vi vara ense om att det går väldigt fort nu, sedan 1800-talet. Tidigare hastigheter vet vi inte så mycket om.

Frågan om skuld kanske inte är huvudsaken? Sverige är förstås inte den största skurken jämfört med många andra länder.
Om du (Sverige) är jättenoga med elsäkerheten och har små batteriljus istället för levande ljus och aldrig grillar utan att ha en brandsläckare stående i beredskap, men grannen tvärsöver gatan (typ Kina) är fullständigt obrydd, han tjuvkopplar elen, bränner ogräs med gasbrännare, skjuter fyrverkerier på tisdagkvällar och jonglerar med Molotovcocktails på helgkvällarna vilket slutar med att både ditt och hans hus brinner ned när du är på brandskyddsutbildning. Dessutom är grannen oförsäkrad...
Resultatet är detsamma, fast du gjort allt du kan, eller ?

Litet feltänk med din jämförelse. ;)

Det vi gör är inte att försöka påverka grannen tvärs över gatan att tänka till och komma till bättring, utan vi fortsätter göda honom genom att köpa hans fyrverkerier vi egentligen inte behöver via postorder samtidigt som vi försöker tvinga både oss själva och grannen i samma trappuppgång som redan sköter sig exemplariskt att ruinera sin privatekonomi på att symboliskt köpa en hysteriskt dyr eldriven brandbil....en som är så verkningslös att den inte ens kan släcka bränder i en tändstickas storlek ens i sitt närområde.... än mindre Molotovcocktails på andra sidan gatan.

Senast ändrad:
Tja, fort (adjektiv) är ju relativt. Å då uppstår ju frågan fort relativt vadå?
/Niklas
Jag vet inte hur mycket jag ska förklara, men jag gör det kort: Förändringshastigheten nu, alltså årligen, jämfört med hur det var före industriella revolutionen, som påbörjades i slutet av 1700-talet. Det tog ett tag innan koldioxidhalten ökade och påverkade temperaturen.

Vill du ha länkar? Rapporter? Jag har lätt för att ta fram fakta...det finns ju ett klick bort. Det mesta hinns i det som IPCC har tagit fram, men såklart andra källor finns också.

Säg till om du vill ha fakta...fixar det ganska snabbt. Det blir i princip en upprepning från min sida i så fall, då jag brukar länka/hänvisa till fakta.

Hur som helst så önskar jag dig en fin lördag. Själv arbetar jag idag i ett blåsigt och regnigt Lysekil.

Jag vet inte hur mycket jag ska förklara, men jag gör det kort: Förändringshastigheten nu, alltså årligen, jämfört med hur det var före industriella revolutionen, som påbörjades i slutet av 1700-talet. Det tog ett tag innan koldioxidhalten ökade och påverkade temperaturen.

Vill du ha länkar? Rapporter? Jag har lätt för att ta fram fakta...det finns ju ett klick bort. Det mesta hinns i det som IPCC har tagit fram, men såklart andra källor finns också.

Säg till om du vill ha fakta...fixar det ganska snabbt. Det blir i princip en upprepning från min sida i så fall, då jag brukar länka/hänvisa till fakta.

Hur som helst så önskar jag dig en fin lördag. Själv arbetar jag idag i ett blåsigt och regnigt Lysekil.
Före industrialismen saknar vi ju helt enkelt relevanta mätdata för temperaturen och då blir det väldigt vanskligt att att jämföra temperaturen då och nu samt förändringshastigheten.
/Niklas

Hur kan man koma fram till slutsatsen att något går väldigt fort nu om du inte vet i vilken hastighet det gått tidigare ? :unsure:
Är det något fel på grafen i bild (a) i inlägg #131?
Där ser man att den svarta kurvan drar iväg rejält. Jag tolkar det som att förändringshastigheten är snabbare nu än för ett par hundra år sedan.

Jag tror du och andra i tråden exakt vet vad jag menar. Om inte så svarar jag så gärna, med fakta. Jag vill gärna att du och andra bemöter mig med fakta och inte ber mig komma med fakta, då jag för det mesta har länkar/källor i mina inlägg.

Är du nöjd med mitt svar, eller ska jag förtydliga någonting? Jag kan leta reda på mer fakta. Jag lär mig mer då också, vilket bara är bra. Jag kan inte allt, men jag kan ta reda på fakta.

Före industrialismen saknar vi ju helt enkelt relevanta mätdata för temperaturen och då blir det väldigt vanskligt att att jämföra temperaturen då och nu samt förändringshastigheten.
/Niklas
Håller med, och trenden nu är dålig. Hade vi protokoll med data så hade vi ju svart på vitt. Nu får vi förlita oss på forskning.

Är det något fel på grafen i bild (a) i inlägg #131?
Där ser man att den svarta kurvan drar iväg rejält. Jag tolkar det som att förändringshastigheten är snabbare nu än för ett par hundra år sedan.

Jag tror du och andra i tråden exakt vet vad jag menar. Om inte så svarar jag så gärna, med fakta. Jag vill gärna att du och andra bemöter mig med fakta och inte ber mig komma med fakta, då jag för det mesta har länkar/källor i mina inlägg.

Är du nöjd med mitt svar, eller ska jag förtydliga någonting? Jag kan leta reda på mer fakta. Jag lär mig mer då också, vilket bara är bra. Jag kan inte allt, men jag kan ta reda på fakta.
Se inlägg 133.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips