Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes!

Inställt

Jag tycker det verkar bäst att jag passar på att ge den korrekta beskrivningen av hur läget är nu...

-Det är ingen skämt, och har aldrig varit!

Numera är läget såhär:
Jag lyckades med ett konststycke efter krogen i lördags och skadade mitt knä. Jag kan säga så mycket att momentet innehöll hastighet och jag landade olyckligt på mitt väntra knä och resten av benet under mig.
Idag (2 dagar efter olyckan) så har jag fortfarande problem att ta mig fram på ett vettigt sätt. Att gå upprätt på plan mark är inte så svårt (haltar dock lite) men när det kommer trappor el. moment som innebär att jag måste vrida/vinkla benet och foten så kan det ibland göra riktigt ont och jag tappar allt "hållning" på vänstra benet, dvs nära att ramla.
Jag vågar inte åka upp till berget med ett dåligt knä då jag inte vet hur det kan påverka framtiden (såväl som på Kebne som för mitt knä).
En av killarna (Rikard) verkar ha ådragit sig något i stil med halsfluss.

Så nu är planerna såhär:
Att nu i bättre tid införskaffa material och näst-nästa helg genomföra en vandring (torsdag-söndag). Nästa helg går inte p.g.a. jobb!
Då vi ännu en gång slog våra kloka huvuden ihop så insåg vi att det iallafall inte var speciellt bra att gå upp på Keb. i mitten av oktober varvid vi hittills lämnat den idèn.
Numera är det andra vandringsmöjligheter som hägrar:
Svenska fjällen (dock sydligare), Norge(vi har kartor över vandringsleder), Sörmlandsleden (tack för samtalet!), Bergslagsleden m.m m.m.
Dock så är ju ett problem för oss att skaffa oss en bra problemformulering/syfte/mål med Projektarbetet.
Med tanke på Keb. så var det ju inte så svårt - bestig toppen.. sen lyckas man eller inte.
-Vandra Xleden i 3,4 dagar, är ju inte riktigt "slående".

Alla inlägg från detta forum är utskrivna och genomlästa och vi har fått bra tips.

Vi mottager återigen bra tips på vandringsleder/berg/dalar etc. etc. där vi kan genomföra vårat projektarbete!
Tackar återigen för alla svar!

Ber att få återkomma... // Erik

P.S Att läsa igenom "kritiken" av min packlista var rogivande =). D.S
 
Goa gubbar.

Knalla!

Man måste ta lite risker i livet! Det är det som gör det värt att leva.
Packa säcken och knalla! Saker och ting löser sig alltid på något vis.

Det värsta som kan hända är att ni får er ett äventyr, om ni inte är allt för dum dristiga vill säga.

Knalla på gubbar.

-Kulin.
 
Re: Allvar!

Nog är det allvar på högfjället alltid...
Jag hade för 10 år sedan en underbar tur i mitten av sep. i bergen i närheten i Mo i Rana, vackra fjällbjörkar i dalarna, härlig klar luft och -20 gr. på natten. Helgen innan hade det varit nollgradigt i samma trakter.
En av er har erfarenhet av att vara "ledd", det är en helt annan sak att _leda_ en tur. Är det bara du som har någon erfarenhet läggs mycket ansvar på dina axlar. Jag var inte mogen för det efter två fjällvandringar.

Ser att ni fått ge upp planerna pga av skada, det är tycker nog jag var bra (inte skadan alltså).
Ni kan ju dock fortfarande göra ert projektarbete med samma titel men med ett rimligare upplägg. Ha Kebne sommaren -03 som mål. Ta hösten till att läsa in er på vad som gäller för att gå i fjällen. Gå leder i er hemtrakt vid några olika tillfällen (bra/dåligt väder). Lär er känna er utrustning, hur man packar, läser kartan, tar kompassriktning. Gå tillsammans med erfarna och lär av dem. I projektet kan ni planerar er sommartur på Keb, vilka dalar som man kan gå i, vilka moment ni ska träna i hemmaskogarna för att förberedda, jämför kartan från hemma med kartan över Keb-området och se vad som är likt/olikt, hitta branter och stenskravel hemma och prova på att gå där med packning etc.
Om jag fattat rätt ska några av er göra lumpen som jägare, efter det har alltså fler än en av erfarenhet av att vara utomhus, och förutsättningarna för en lyckad tur bör vara bättre. En tur ska ju inte bara genomföras, den ska vara ett bra minne efteråt också.

Ni säger att ni har problem att skaffa er en bra problemformulering/syfte/mål med projektarbetet. Då får ni väl se till att er handledare/lärare hjälper till! En sak om projektarbete, det bör ingå en riskbedömning/rimlighetsanalys. Den är extra viktig för er. Gör den seriöst, eftersom ni verkligen kan skada er annars.

Lycka till med en fjälltur sommaren -03, innan dess anser jag inte att ni är mogna för det.

/Stina
 
Re: Inställt

Eka84; sa:
Dock så är ju ett problem för oss att skaffa oss en bra problemformulering/syfte/mål med Projektarbetet.
Med tanke på Keb. så var det ju inte så svårt - bestig toppen.. sen lyckas man eller inte.
-Vandra Xleden i 3,4 dagar, är ju inte riktigt "slående".
Alla inlägg från detta forum är utskrivna och genomlästa och vi har fått bra tips.
Ni har ju hur mycket jobb som helst med ert projektarbete. Ni har redan haft en problemformulering med "Bestiga Kebnekaise i slutet av september" Sedan redovisar ni en sammanfatting av alla inglägg i detta forum vilket leder till en ny problemformulering :-D Ta och smält det här först och funder ett tag // Roland
 
De e synd...

Hade sett fram emot att se er komma tillbaka vid liv. Men nu känns allt ni kommer att göra, lite vekt. Ett par klasskamrater till mig skall göra sitt PA om överlevnad. De skall dumpas mitt ute i en skog utan inget mer en kniv, sovsäck och kamra. Dom skall spela in en film om sitt överlevnadsförsök.

Att göra nått liknande skulle jag tycka vara kul.

Kör hört!
 
En klassiker...

Som ordentlig fjällvandrare glädjer det mig att ni inte skall iväg:). Diskussionen påminner lite om om en insändare i Utemagasinet för några år sedan av någon som tänkte åka inlines längs Kungsleden. Och fick ett svar eftersom redaktion trodde att det kanske var ett skämt men att vilda ideer borde uppmuntras! Nu lär det finnas teränggående inlines att köpa...

Men jag är lite anvundsjuk på att ni kommer att kunna vandra på hösten, det är sällan man gör det tyvärr! Slöheten hos oss gamla (nästan 30!).

En bra frågeställning är kanske "Hur mycket behöver man för att känna sig nöjd och torr, egentligen?". Mitt svar är ett nytt Gore-Tex ställ :)!

Låte det vilda ideerna flöda!


/Andreas
 
Keb utan adekvat utrustning och erfarenhet står sig ändå slätt mot krogen i varje given riskanalys. Vad är väl att liggga med bruten rygg i en glaciärspricka att jämföra med faran som hotar när man råkat spilla ut någon annans öl...
 
Buzzrock; sa:
Keb utan adekvat utrustning och erfarenhet står sig ändå slätt mot krogen i varje given riskanalys. Vad är väl att liggga med bruten rygg i en glaciärspricka att jämföra med faran som hotar när man råkat spilla ut någon annans öl...

Som gammal dörris i Göteborg så kan frågan vara relevant.. Jag har sett folk som hamnat i rullstol för mindre anledning än en utspild öl.. Fan vet vilket som e farligast nuförtiden.

;)
 
Tack Kulin

Tack Kulin med flera!
Det är skönt att se att det finns lite positiva tankegångar i forumet! Vi inser ju att det inte är helt ofarligt att försöka bestiga kebne vid denna årstid. Men bara för att vi tillhör den söndersupna tv-spels generationen är vi ju inte helt korkade som vissa inlägg menar.
MVH Henrik
 
Tack!

Jag har nu garvat så jag tappat luften i en kvart när jag läst igenom hela debattråden, detta var något av det roligaste som jag sett på utsidan!

Tack till alla som förgyllde en gråmulen eftermiddag i Götet!
 
härligt!

Kul att man kan glädja någon i allafall. Annars har vi mest fått upprörda svar( det vet du ju om du har läst hela forumet). Jag hoppas att alla är medvetna om att det aldrig var vår avsikt att göra någon upprörd. Ha dä gott /henrik
 
Arbetet redan gjort

Eftersom frågan kom från Närke ursprungligen så .......
På Karolinska skolan i Örebro finns redan ett spec arb med keb-bestigning i sept/okt 2001. Denna expedition vände i Nya toppstugan pga väderförhållandena då.

Sven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
fsundin Tips på område för fjällvandring i Norge? Gärna jämfört med Kebnekaise Fjällvandring 3
3pac fjällvandring Kebnekaise, är detta en lämplig rutt? Fjällvandring 8
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
philip5 Fjällvandring längs Kungsleden och Kebnekaise Fjällvandring 15
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.