Fjällvandring längs Kungsleden och Kebnekaise

Hej!
Tänkte dela med mig av lite bilder jag tagit under förra veckan då jag var uppe och vandrade med flickvännen längs Kungsleden från Abisko och söderut. Tog avstickaren mot Kebnekaise och sedan Nikkaluokta. Vädret var rätt blandat så som det varit senaste tiden. Hade en fyra kanondagar med sol och tre med växlande väder mellan sol, moln och lättare regn (även snöblandat regn).

Antar att det här blir ytterligare bilder i mängden tagna i dessa trakter men vill man ha lite inspiration eller själv minnas tillbaka så kan man nog nästan titta på vems bilder som helst. För den som går och planerar eller är i valet och kvalet att åka upp så säger jag bara att det är värt det så se till att komma iväg!

Bilderna finns upplagda på Flickr: http://www.flickr.com/photos/philip_johnsson/sets/72157621808117430/detail/

Hoppas de inspirerar och uppskattas!

/Philip
 
Fint! Inspiration för en som ska vandra samma trakter i Augusti :)

Då har du ditt roliga kvar. :)

Hoppas du också får tur med vädret, inte minst om du planerar en tur upp på kebnekaise så du får klar sikt. Själv hade jag oturen att toppen hamnade precis i moln 45 min innan jag var där uppe. Gick man däremot ned en 200-300 m så kom man under molnhöjd och hade hur klar sikt som helst men som ett tak precis ovan sig av moln. Lite specielt det också på sitt sätt.
 
Väldigt fina bilder!

Kort rättelse: "Mound of stones that you by tradition rise if you climb to the top of the mountain Guobirĉohkka that you climb on the way of the west trail to the south top of Kebnekaise"
Fel berg. Det är Inte Guobirĉohkka utan Vierranvárri man hasar sig över..
 
Väldigt fina bilder!

Kort rättelse: "Mound of stones that you by tradition rise if you climb to the top of the mountain Guobirĉohkka that you climb on the way of the west trail to the south top of Kebnekaise"
Fel berg. Det är Inte Guobirĉohkka utan Vierranvárri man hasar sig över..
Tack för att du var iaktagsam! Det är helt korrekt att det ska vara Vierranvárri och inget annat där. Har korrigerat det på Flickr också... :)

Och tack för komplimangerna. Jag är nästan lite avundsjuk på er som ska upp dit snart. Har ju lagom återhämtat mig nu och skulle vara redo för mer. Fast just Kebnekaise fjällstation undviker jag nog gärna om jag kan. Har inte samma genuina känsla som de andra ställena men man kan ju ta sig dit man känner att man har bäst luft under vingarna...
 
Hej
Vi gör troligen den vandringen nu i augusti och jag skulle gärna höra vad ni tyckte om längden mellan stugorna. Är det "lagoma" dagsetapper? Vad nu lagom betyder.....Men det vore intressant att få höra. Vi tänker gå m tält o egen mat om nu inte du kommer att säga att stugorna erbjuder utsökt mat förstås.
Hälsningar Kristina
 
Hej
Vi gör troligen den vandringen nu i augusti och jag skulle gärna höra vad ni tyckte om längden mellan stugorna. Är det "lagoma" dagsetapper? Vad nu lagom betyder.....Men det vore intressant att få höra. Vi tänker gå m tält o egen mat om nu inte du kommer att säga att stugorna erbjuder utsökt mat förstås.
Hälsningar Kristina

Om man har normal kondition (dvs kan gå en mil med lite packning) så är det inga problem alls. Vi är inga sprinters utan vandrade i rätt lagom takt, tog en kring 10 min paus i timmen för att vädra fötter och äta lite snacks och så tog vi kanske en 30 min lunchpaus också och då tog det oftast en 4-5 timmar att gå mellan varje stuga. Det är inte heller så där väldigt farligt uppför att masa sig fram över heller. Det är väl kanske två ställen där det suger lite i benen uppför och det första stället är efter Abiskojaurestugorna när man går upp först rätt tvärt och sedan på skrå rundar man Gárddenvárri och andra stället är sista biten upp till Tjäktjastugan. Det är inget alls omöjligt men kan ge lite mjölksyra i benen om man är lite halvotränad.

Vi ville hinna med fint väder och tog dubbelpass från Sälka direkt till kebnekaise fjällstation och det gick bra det också men jag kanske inte skulle ta den "genväg" som vi tyckte såg bra ut på kartan och snedda förbi längs Sinnicohkka vilket visade sig vara ganska seg uppförsbacke men vackert när man väl kommer upp på platån med en lite fjällsjö (syns på bild på min Flickr). Man "tjänar" ca 2 km än att gå ner vägen förbi Singi och sedan upp mot Keb och de 2 km är nog enklare vandring än att gena i uppförsbacke.
 
Det kan vara rysligt kallt och blåsigt där uppe vid 980-sjön också ;)
http://picasaweb.google.com/martin.aronsson/FjLlen2008#5248216379122947778
Tältade där förra året.
Visst kan det vara rätt kallt uppe på högfjällen. Vi hade en kort stund snöblandat regn när vi passerade vid Tjäktja passet och bara vi kom över krönet och det började slutta ned mot dalen så sprack molnen upp och det blev solsken och skapligt varmt (bilden från "lunch break" på min Flickr). Vädret kan alltså vända ganska fort där uppe.

Är det "lagoma" dagsetapper? Vad nu lagom betyder.....
Ett tillägg där. En tumregel kan nog också vara att man räknar med att man går ca 3 km/tim när man fjällvandrar och är vanlig motionsvandrare. Utifrån det kan man nog höfta sig fram vilken tid det tar att ta sig en viss sträcka och sedan får man ju lägga till tid för pauser och sånt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
cycnia Fjällvandring som gravid Fjällvandring 25
Laura_r Skillnad fjällvandring Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.