Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes!

mat

skit i blåband köp KNORR spagettiria biligare och godare, lika energirik.
Köp Wasa´s engångsknäcke som är vaccumförpackat, blir inte blött och äckligt
 
Re: Måste...?

Eka84; sa:
Läget är dock såhär att vi gör detta som vårat projektarbete i skolan. Vår planering har brustit och således "måste" vi upp nu om vi inte vill göra om hela projektet och starta någonting nytt - vilket inte är så populärt. (går ej att åka på våren)
Jag kommer att ta denna tråd som ett exempel på vad dessa projekarbeten kan leda till (är gymnasielärare). Jag har varit på väg till Keb med SKIDOR den 10 okt 1998 men vände om på grund av snöstorm. Jag skulle vara mycket tveksam inför en topptur i slutet av september. Men om ni envisas så ta er till fjällstationen och upplev några dygn i fjällen med korta dagar. Ni kommer nog att få med något till projektarbetet men kom ihåg, ni MÅSTE inte gå upp. Berätta sedan hur det gick. // Roland
 
oj oj oj.....

Min känsla för ert "äventyr" är fortfarande ojojoj!

Henrik83, om det nu är som du säger, att du och din far har kunskap och erfarenhet borde denna tråd ha handlat om annat än det väldigt basala som karta & kompass resp. utrustningslistor. Varför låta din kompis framstå som en helt okunnig novis som skall ge sig i kast med ett projekt med stora risker (i.a.f. om man är novis) och dessutom engagera Utsidans läsare?? Så som denna tråd utvecklat sig och med de svar din kamrat givit får ni stå ut med att misstanken är stark att ni sitter med er 3,5:a i handen och garvar åt "alla dessa fjällmulle som engagerar sig".

Ju mer jag funderar på ert projekt ju mer "engagerad" blir jag. Jag anser att ni antingen skriftligen borde avsäga er alla räddningsinsatser i förväg eller deponera pengar i förväg. Det finns ingen rim och reson i att som ni, riskerar andra människors liv och lem och dessutom samhällets resurser. Speciellt inte när det är uppenbart att ni fått alla varningar ni tänkas kan och blivit starkt avrådda från projektet!!!

Jag föreslår bestämt att ni borde ta det svåra beslutet, (i.st.f. ert nuvarande testosteronfyllda ;-)) att inställa toppturen (kanske hela resan) och istället använda er av alla infallsvinklar ni fått i denna tråd för att utveckla och dokumentera resonemanget om varför ni kom fram till att ni inte borde genomföra projektet. Jag är alldeles säker på att en klok och begåvad lärare bedömer er positivt i skolarbetet, speciellt om ni visar honom/henne denna tråd tillsammans med ett professionellt projektdokument.

/Leif
 

Guest

Gäst
Troll!

Diskussionerna ser nästan alltid ut så här när det är frågan om troll. Det är inte utan att man undrar om det är samma personer som skulle hoppa från en 45 m bro i ett annat inlägg!
 
Instämmer med alla här som avråder från detta "äventyr" och hoppas att allt är ett skämt!

Vädret i fjällen är väldigt ombytligt och speciellt den här tiden på året. Dålig utrustning och dåligt vetande leder lätt till tragedier som den turist som frös ihjäl i tarfala agusti-2001. Var själv uppe i kebneområdet då och blev överaskade av snö, stormoch minusgrader. Vet ni inte vad fjällvärden innebär så tänk om och åk nästa sommar!!!

/Niklas
 
Tidsåtgång..

Vi var ett gäng som gick västra leden upp i slutet på Augusti. Vädret var regnigt och kallt, på gränsen till snö. Stenhögarna från Kitteldalen och uppåt blev snorhala vilket vållade en del problem på nedvägen. Tidsåtgången blev totalt ca 12 timmar under relativt milt "höstväder". Att gå upp nu med ganska korta dagar och snabba väderomslag rekommenderas inte, speciellt eftersom ni skriver att erfarenhet saknas.
 
Snowchain has it!

Den var bra SC! Konspirationsteorier är alltid spännande! :)

Eka84: Om det nu är som du säger att ni faktiskt är gymnasieelever och ni skriver ett PA, vilken är er frågeställning. Om ni ska upp på fjället i en potentiellt farlig situation vill ni väl ha ett MVG, inte sant? Och då måste hela arbetsprocessen behandla en mycket bra och vettig frågeställning som möjliggör flera underfrågor osv. Vore kul att veta så kanske man kan hjälpa till på den fronten. Om ni nu går i skolan verkligen... jag tror att om ni visade era lärare denna tråd skulle de bli förskräckta.

mvh/samme
 
Ja jag säger då det!!!!!
Här i Kiruna är topparna vita, -5 gr i morse, isande kall vind inne i stan.
Det är när man hör/läser sådant som ni beskriver som man blir upprörd och förstår varför det händer så många olyckor och tillbud som det gör. Jag har en känsla av att ni inte riktigt förstått vad ni tänker ge er in på. Att utan fjällvana ge sig ut på högfjället i alpin miljö den här årstiden är förenat med livsfara om man saknar rätt utrustning, kunskap eller erfarenhet. De är ingen "sörmlandsled" ni ska ut på.
Okej, det kan ju gå bra, vädret kan ju bli toppenfint; sol, vindstilla och sikt ända till Atlanten men chansen är l i t e n.
Nä, mitt råd är att vänta med den här turen till nästa sommar. En förvintertur i snöblask och storm på slipprig stenskravel i Kitteldalen hinner ni med senare i era fjäll-liv när ni skaffat den erfarenheten som krävs.
Hälsningar /Leif Karvonen
 
HAHAHAHAHA!

Jag blev så djäkla nyfiken på killarna och om de verkligen var de som de gav sig ut för att vara... så jag tog helt enkelt upp luren och slog dem en signal. Erik hade ju lämnat sitt telefonnummer!

Erik... en trevlig kille föresten!

Nu verkar det dock som det inte blir något av den härliga fjällturen som de planerat så hastigt efter alla goda råd de fått här på Utsidan. Erik hade ju varit på krogen och skadat knät... föresten, vad är väl krogen jämfört med ett höst/vinter-kallt fjäll?

Synd... vi kanske hade fått se ett gäng nya äventyrare à la Kropp växa upp... ;-)

Minns min första vintertur som den vore igår... drog själv upp till Abisko fjällstation utan större erfarenhet. Nu vet jag dock att den turen vi hade med det fina vädret den gången; knappast ett moln på himmeln hela veckan, inte hör till vanligheterna. Det kan knappast blir bättre... bara sämre. Ve och fasa! Hurra för erfarenhet (men hur får man den på rätt sätt...?)!

Hur blir det med deras skolprojekt då?
Jag föreslog en eller två övernattningar på Sörmlandsleden nu under någon av de närmaste veckorna. Om de är seriösa kommer de säkerligen tillbaka med frågor om den leden också... men redan nu och här kan jag tipsa om http://www.sormlandsleden.com!

Den som lever får se!

MVH Jmlove
[Ändrat av jmlove 2002-09-23 kl 18:05]
 
Rock&Roll!

Ja jävlar...

Detta blir, som någon påpekat, verkligen en klassiker. Grabbar, lova en sak: OM detta inte är ett skämt, OM ni verkligen tänker gå upp på Keb, och OM ni överlever, så hör av er och berätta hur det gick! Det roligaste vore förstås om ni fick en jättefin och lättgången tur och kunde skriva alla oss veta-bättre-typer på näsan.

Jag vet inte om det har nån betydelse i sammanhanget, men jag kan inte låta bli att kommentera ett par saker i er utrustningslista...

"Springskor"? Tänker ni löpträna lite när ni ändå är där? Eller har ni fått för er att gympadojjor faktiskt är ett lämpligt skodon i minusgrader och snö? Lämna hemma.

"Varningslys"? Menar du nödraketer avsedda för sjön? Vem ska se dom är det tänkt? Jag vet att flera redan har nämnt det, men greppa läget - det finns förmodligen inte en käft på flera mils håll. Bortsett från det faktum att när vädret är så risigt att ni behöver hjälp så kommer ni inte ens kunna se era egna lys.

"Kudde"? Tja, sova gott är viktigt, men... nä. Verkligen inte. Kom igen nu, ni ska bära grejerna själva.

"Termobyxor"? Jag har inte hört det ordet på över ett decennium, men om det är samma sak nu som det var då - dvs ett slags fodrade överdragsbyxor för lek i snön på skolgården - så... kommer dom att bli genomblöta på en minut. Ni måste klä er bättre än så.

"Eldningutrustning"? Menar ni typ späntkniv, yxa, lite tändvätska och varsin grillpinne, alltid redo för ett lägerbål? Rent förutom att det knappast är väder för att sitta ute och fundersamt stirra in i elden framåt kvällskvisten, så är Kebnekaise faktiskt ett berg. Det sticker liksom upp ovanför trädgränsen. DET FINNS INGEN VED! INGEN ALLS!

"Bok/Freestyle"? Se "Kudde".

Om ni fortfarande faktiskt inte vet om ert tält är ett fjälltält eller inte, så berätta här på Utsidan vad det är för märke och modell: den samlade kunskapen här är mkt stor, förmodligen finns det någon som är bekant med modellen. Om tältet helt enkelt inte har något märket (no-name, så att säga), så skaffa ett nytt...

Om detta verkar lite besserwisseraktigt, så må det vara så, men många har redan gett er det bästa rådet: lägg ner projektet. Det har ni inte velat ta, så då blir det lätt lite sarkastiskt.


Sist och slutligen: Lycka till.

mvh

Stefan

PS: Om ni bara driver med oss allihop måste jag bara säga att ni lyckats rätt bra!
 
Re: HAHAHAHAHA!

jmlove; sa:
Jag blev så djäkla nyfiken på killarna och om de verkligen var de som de gav sig ut för att vara... så jag tog helt enkelt upp luren och slog dem en signal. Erik hade ju lämnat sitt telefonnummer!

Erik... en trevlig kille föresten!

Nu verkar det dock som det inte blir något av den härliga fjällturen som de planerat så hastigt efter alla goda råd de fått här på Utsidan. Erik hade ju varit på krogen och skadat knät... föresten, vad är väl krogen jämfört med ett höst/vinter-kallt fjäll?
se ett gäng nya äventyrare à la Kropp växa upp... ;-)

OK, hann inte se ditt inlägg innan jag skickade mitt förra. Berätta! Var det ett skämt från början eller ångrade dom sig?


Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
fsundin Tips på område för fjällvandring i Norge? Gärna jämfört med Kebnekaise Fjällvandring 3
3pac fjällvandring Kebnekaise, är detta en lämplig rutt? Fjällvandring 8
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
philip5 Fjällvandring längs Kungsleden och Kebnekaise Fjällvandring 15
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.