Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren.

Hej,

Jag har blivit mer och mer intresserad av naturen och att vara ute och vandra i den men eftersom jag ännu inte har någon utrustning så har jag bara dagvandrat med lite mackor och varm dryck samt ett fiskespö, men det var varit lika skönt och rogivande för det.

Nu vill jag dock satsa på att göra långvandringar både här hemma men också utomlands (2018 har jag planerat in att vandra upp på Kebnekaise och att två veckor senare göra Tour Du Mount Blanc) så jag skulle därför behöva köpråd när det gäller komplett utrustning för en ensamvandrare som endast kommer att vara ute vår, sommar, höst och som bara vill sova i tält. Kommer göra allt från dagsturer till tvåveckors turer, även om det sistnämnda inte blir så vanligt. Vill dock att utrustningen ska klara det vid behov.

Jag har satt en budget på 15,000 kr för en komplett utrustning så jag skulle behöva er hjälp att få ihop den. Är tacksam för alla förslag, tips och råd, förutsatt att ni kan hålla er inom min satta budget. Observera att jag endast vill köpa nytt.

Jag är 190 cm lång, vilket kan vara av vikt att veta när det gäller val av tält, sovsäck och liggunderlag.

Egentligen så har jag hur många frågor som helst, som vilken typ av tält man ska välja, vilken typ av kök och bränsle etc men det får vi ta lite senare när jag fått lite olika förslag.

Tack på förhand.

Mvh
Lone Wolf
 
Lagar du mat - eller skyfflar du bara ner uppvärmd frystorkad gegga?

Kan tänka mig att det blir frystorkad mat och liknande när jag gör långvandringar och "hemlagat" när jag är ute under kortare perioder. Måste jag välja så kör på frystorkat.

Är du en varm, stilla sovare eller är täcke och lakan vridna när du vaknar?

go tur

Händer att jag vänder mig under natten men vare sig täcke eller laken är vridna när jag vaknar. Använder duntäcke under höst och vinter samt lakan som täcke på sommaren.
 
Telt: Hilleberg Enan, eller Terra Nova Laser Competition.
Sovsäck: Cumulus eller Roberts med 400g dun.
Underlag: Thermarest x-therm + Multimat Evazote.
Kök: Jetboil Zip.
Rygsæk: Osprey Exos.
Kläder: Titta fx. på Montane (billigare end Fjällräven)
 
Bästa ensamma varg!

Jag skulle föreslå att du träffar någon likasinnad flicka eller pojke som kan ledsaga dig ut i friluftsliv. Det är jättekul att du fått ett sånt här intresse.

Det är inte själva prylarna du behöver stirra på just nu utan snarare din egen erfarenhet. Kanske du har någon i din släkt eller kompiskrets som har utrustning du kan få låna för att prova på. Jag förstår att du inte har någon erfarenhet alls men det är inte utrustningen du kan köpa för dina femtontusen riksdaler som är det viktiga. Om du inte har provat på att ligga i tält, göra något ätbart över öppen eld eller ett friluftskök eller burit en ryggsäck längre sträckor under taskigt väder så är det sånt du ska prova på. Några timmar här någon natt där.

När du har den här baskunskapen själv genom praktisk erfarenhet så inser du själv vad för slags utrustning just du ska investera i.

Kanske ett trist svar men det är realistiskt.

Nu kommer prylgänget att begära ordet och du får tusen och ett svar.

Lycka till!
 
Det finns två utmärkta friluftsböcker som jag vill rekommendera. Färd och Enkelt Friluftsliv. Ditt närmaste bibliotek kan hjälpa dig.
Sen råder jag dig att i gamla kläder gå ut i naturen och pröva tarpvindskydd, göra upp liten eld och koka ditt kaffe eller te samt fundera på vad du skulle vilja ha och hur du skull kunna bruka det.

Kamrattipset i svaret nedan är både klokt och förädiskt för de med friluftsvana har oftast kört ner i endera diket. Vilket kanske är rätt för dem men inte för dig.
Våga ha egna krav och önskningar.

Två praktiska tips, Märk upp en flyttkartong på insidan med decimeterstora rutor, då får du reda på vad din utrustning fyller. Skaffa en digital gramnogrann köksvåg med upp till 5 kg kapasitet. Väg alla dina friluftsprylar, även i butiken innan du köper dem, och för in din friluftsutrustning i ett excelark på varje gram.

Du skall ju betala och bära. Helst vara nöjder efter bägge.

Jörgen Johanssons bok https://www.utsidan.se/friluftsguiden/media/bok/vandra-fjaderlatt-for-njutbara-turer_4174 är en källa till.

go tur
 
Telt: Hilleberg Enan, eller Terra Nova Laser Competition.
Sovsäck: Cumulus eller Roberts med 400g dun.
Underlag: Thermarest x-therm + Multimat Evazote.
Kök: Jetboil Zip.
Rygsæk: Osprey Exos.
Kläder: Titta fx. på Montane (billigare end Fjällräven)

Tack för förslagen. Ska kolla över dessa lite mer under morgondagen men av det lilla jag kollat så är jag inte imponerad av Terra Nova Laser Competition som man själv måste försegla sömmarna på för att få det vattentätt. För dessa pengar ska det enligt mig vara gjort från fabrik.

Bästa ensamma varg!

Jag skulle föreslå att du träffar någon likasinnad flicka eller pojke som kan ledsaga dig ut i friluftsliv. Det är jättekul att du fått ett sånt här intresse.

Det är inte själva prylarna du behöver stirra på just nu utan snarare din egen erfarenhet. Kanske du har någon i din släkt eller kompiskrets som har utrustning du kan få låna för att prova på. Jag förstår att du inte har någon erfarenhet alls men det är inte utrustningen du kan köpa för dina femtontusen riksdaler som är det viktiga. Om du inte har provat på att ligga i tält, göra något ätbart över öppen eld eller ett friluftskök eller burit en ryggsäck längre sträckor under taskigt väder så är det sånt du ska prova på. Några timmar här någon natt där.

När du har den här baskunskapen själv genom praktisk erfarenhet så inser du själv vad för slags utrustning just du ska investera i.

Kanske ett trist svar men det är realistiskt.

Nu kommer prylgänget att begära ordet och du får tusen och ett svar.

Lycka till!

Är ensamvarg och gillar det så jag är inte intresserad av att dra med mig någon på mina vandringar. Vandrar i min ensamhet för att komma bort från allt folk (bor i storstad) och all den stress det medför. Går i mina egna tankar och lyssnar på naturen, lite musik eller en bra ljubok, och bara njuter av ensamheten och att allt är så lungt.

Känner ingen som har detta intresset så därför blir det svårt att låna utrustning.

Vilken utrustning jag kommer att köpa förstår jag självklart är upp till mig och att jag ska göra det faktiskta valet men att få tips på vad andra använder kan ofta ge en push i rätt riktning, därför som jag frågar.

Det finns två utmärkta friluftsböcker som jag vill rekommendera. Färd och Enkelt Friluftsliv. Ditt närmaste bibliotek kan hjälpa dig.
Sen råder jag dig att i gamla kläder gå ut i naturen och pröva tarpvindskydd, göra upp liten eld och koka ditt kaffe eller te samt fundera på vad du skulle vilja ha och hur du skull kunna bruka det.

Kamrattipset i svaret nedan är både klokt och förädiskt för de med friluftsvana har oftast kört ner i endera diket. Vilket kanske är rätt för dem men inte för dig.
Våga ha egna krav och önskningar.

Två praktiska tips, Märk upp en flyttkartong på insidan med decimeterstora rutor, då får du reda på vad din utrustning fyller. Skaffa en digital gramnogrann köksvåg med upp till 5 kg kapasitet. Väg alla dina friluftsprylar, även i butiken innan du köper dem, och för in din friluftsutrustning i ett excelark på varje gram.

Du skall ju betala och bära. Helst vara nöjder efter bägge.

Jörgen Johanssons bok https://www.utsidan.se/friluftsguiden/media/bok/vandra-fjaderlatt-for-njutbara-turer_4174 är en källa till.

go tur

Tack men någon bok om detta vill jag inte läsa, dels för att jag inte vill utgå från vad en enda person tycker och tänker och dels för att jag skulle vilja köpa utrustningen ganska omgående då rean snart börjar.

Tipset om flyttkartongen var bra men kommer inte hjälpa mig i detta fallet då jag kommer att handla allt från en och samma butik. Kommer dock prova att packa ner allt jag funderar på att köpa i ryggsäcken så att det passar.

Jag vet att man ofta får bättre priser om man köper på nätet eller via utlandet men jag vill köpa av lokal butik så att det blir lättare med eventuella reklamationer eller garantiärenden.
 
Mitt första gasolkök kan du se här
den väger ca 760g med en 230g gasolflaska inköpt på biltema förutom
Optimus vindskydd som jag köpte på XXL.

Ryggsäckar är väldigt individuella så där bör man helst gå till "riktig" butik och testa sig fram, helst försöka få lite tyngd i väskan också.
Har själv en Norröna Para Ranger 120L där allt får plats inne i säcken utom
cellplastliggunderlaget men så väger den också 3,9kg men är å andra sidan
det bekvämste jag burit någonsin.
 
Är ensamvarg och gillar det så jag är inte intresserad av att dra med mig någon på mina vandringar. Vandrar i min ensamhet för att komma bort från allt folk (bor i storstad) och all den stress det medför. Går i mina egna tankar och lyssnar på naturen, lite musik eller en bra ljubok, och bara njuter av ensamheten och att allt är så lungt.

Känner ingen som har detta intresset så därför blir det svårt att låna utrustning.

Får man fråga var du bor? Jag tänker att kanske du kan stämma av med någon
här på Utsidan och träffas bara för att snacka och kanske se den utrustning
som denne har bara för att "känna av" och testa, kanske till och med att gå
ut i skogen i närheten för att prova grejerna.

Min tanke är nämligen den att i teorin/tanken så fungerar saker på ett visst
sätt men när det kommer tilll kritan så märkan man att man kanske vill ha det på nåt annat sätt.
 
Kan va värt å kolla nog sky international wisp. Funkar för 190 på cellplastunderlag. På uppblåst vet jag inte, kanske. Får torka lite kondens, men det är lätt och relativt bekvämt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
SiKth Kostnad, komplett packning Utrustning allmänt 13
niben Komplett friluftsutrustning á 696 kr Utrustning allmänt 26
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.