Hjälp välja kajak för liten paddlare

Jag har just läst ut Barbro Lindmans bok om hennes Norgepaddling. När man läser dagsetapperna där blir i alla fall jag imponerad. Men jag inser också att det bygger på hyfsad marschfart och skonsam teknik. Resor av den typen har gjorts både med kanoter av den engelska typen och med kanoter av skandinavisk typ. Väljer du en av engelsk typ så tror jag du bör skilja på "leklåda" och långfärskajak. När det gäller leklådan är det kul att den svänger när du kantar den. Ska du över en gropig fjärd och kanoten svänger i varje våg för att du håller den rak och vattenytan blir sned (=kantning) så är det inte kul efter ett tag. Någon här ovanför var inne lite på det här och jag tror det ligger en del i det. Energin måste sparas till att paddla framåt på långfärd!
 
Har ni något som funkar bra för mig (167cm 60kg) så testar jag mer än gärna? :)

Både Cruizer och Commander kan ta din storlek; min bättre hälft verkar t.o.m ha känt sig mer trygg i Commandern än vad jag gjorde i början, antagligen pga hennes lägre tyngdpunkt.

[...] Vilken kajaktyp är då att föredra? Man ser ju att både de brittiska kajakerna och de s.k. nordiska kajakerna används vid långa, lååånga expeditioner. [...]

Därav skulle denna [nordiska] kajaktyp vara att föredra vid långa turer med lite hårdare väder.

Känner igenom funderingarna, har haft liknande frågeställningar...folk har gjort alla möjliga bedrifter med alla möjliga kajaker. Men bara för att en viss person väljer Kodiak för att korsa USA så är det högst sannolikt så att det inte har någonting alls att göra med vilken kajak DU själv skall välja (om du nu inte skall korsa USA, har samma kroppsbyggnad, föredra samma saker och är sponsrad av samma företag,,, ;))

För mig var viktiga parametrar i kajakvalet kvalitet och känsla. Till syvende och sist var det dessa saker som avgjorde vad jag valde. Och känsla kan man inte (alltid) se på skrovformen...

Jag gillar också att förbättra min paddelteknik, och ta mig snabbt framåt, vilket Commandern är utmärkt till. Men bättre hälft gillar att ta det lugnt, stanna upp och titta på intressanta bottenformationer, vilket Xciten passar bra till (bland många andra saker!). När vi paddlar tillsammans så får jag ta några extra rundor runt henne annars börjar jag frysa... :cool: Vissa tycker att ett ryggstöd är viktigt. Jag själv har inte en sekund saknat ett ryggstöd. Etc, etc.

Så, var medveten om olikheterna i olika kajaktyper, läs på teorin, men välj det som i PRAKTIKEN passar bäst med vad DU tycker är viktigt! Hur en kajak uppför sig beror trots allt väldigt mycket på personen som sitter i kajaken!
 
Testa Cobolt Mentor eller Origo

Om Onsala kajak ställer upp med Coboltkajaker på kajakdagarna i Ljungskile så testa deras Mentor och Origo. Trevliga långfärds- och motionskajaker till rimligt pris.
 
Gör ett besök på Escape kajakcenter i Önnered och prova innan du bestämmer dig. Där finns godis... Jag är själv lycklig ägare till en Romany - det var kärlek vid första ögonkastet och håller än... Lyssna på ditt hjärta!
 
Gör ett besök på Escape kajakcenter i Önnered och prova innan du bestämmer dig. Där finns godis... Jag är själv lycklig ägare till en Romany - det var kärlek vid första ögonkastet och håller än... Lyssna på ditt hjärta!

Tack Britta! Jag har faktiskt tänkt ta mig dit för att provpaddla lite någon dag. Jag vill se om det brittiska konceptet är något för mig. Har du fotroder på din eller kör du som man "ska" med denna?
 
Roder??? No no no. Funderar allvarligt på om det var dumt att sätta in skädda, inte ofta den behövs (aldrig?). Känns onödigt faktiskt. Men långfärder är inte min melodi förstås, jag kan ju tänka mig att det kan vara gott i vissa lägen att styra upp med skäddan.
 
Själv skulle jag aldrig välja bort ett bra roder med ett vettigt styrsystem(mittenplacerade pedaler eller pinnstyrning)
Men vi har väl olika krav/önskemål med våran paddling antar jag! Men jag använder gärna paddeln till ren framdrivning å styr dit jag vill! Å paddla långt med sidvind utan roder el. skädda önskar jag ingen att uppleva ;)

/Janne
 
bel ami

En kajak som funnits länge är bear and waters bel ami. Såldes förut som grizzly. Har haft en sådan länge och den har tillräcklig vattenlinjelängd för långtur. Själv är jag också rätt så liten knappt 60 kg och 172 cm.

Skulle vilja påstå att det är viktigare att du har rätt decaplement än om du har roder eller skädda, eller både och.
 
Skulle vilja påstå att det är viktigare att du har rätt decaplement än om du har roder eller skädda, eller både och.

Rappt medhåll från ett kontorslandskap i västra Sverige. :)

Med tilägget att verifierad sittkomfort, personligt upplevd formskönhet och rimlig prisvärdhet är väldigt bra beslutsunderlag. Mycket bättre beslutsunderlag än de av typen "min kompis har en som han/hon trivs i....".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Laila Hjälp med att välja kajak Paddling allmänt 8
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Hjälp mig att välja kanadensare!! Paddling allmänt 3
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
swepma Hjälp med att bedöma skrovform Paddling allmänt 1
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
Darkblack Hjälp med turförslag Paddling allmänt 15
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
decido Hjälp!! Paddling allmänt 7
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
Pearoftheyear Utrustnings hjälp. Paddling allmänt 6
Andfor1 Vilket kit? Hjälp! Paddling allmänt 6
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
skarabe [Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ) Paddling allmänt 6
gaazmaa Kajakbygge - luftbubbla! :( Hjälp... Paddling allmänt 7
Seventysix Flyväst - borttappad länk - hjälp! Paddling allmänt 7
Pippirull Hjälp med värdering av gammal olympier Paddling allmänt 4
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
supinum hjälp med reparation (glasfiber) Paddling allmänt 2
sssylvasss Hjälp med paddlingskläder Paddling allmänt 5
Mike C Hjälp! Polera bort repor på kolfiber kajak? Paddling allmänt 7
andersbq Hjälp, tips på födelsedagspresent - en paddel? Paddling allmänt 6
Ruffguide Hjälp men köp havskajak! Paddling allmänt 31
7493 hjälp? Paddling allmänt 2
nea Hjälp i plastkajaksdjungeln Paddling allmänt 6
Jerker Dahlblom Behöver hjälp att hitta lämplig kajak. Paddling allmänt 31
myospinae Önskas hjälp - träkanot! Paddling allmänt 2
Neonia Havskajak Vill Ha Lite hjälp! Paddling allmänt 3
PAF Hjälp med kapning av Bracsa Paddel.. Paddling allmänt 11
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.