Ska vintertälta, söker sovsäck för -20?

Efter ditt senaste så tycker ego bestämt att du bör begränsa dig till en stugtur.
Vintertälta gärna hemom men vid -30° kan så mycket gå helt snett att det blir inget utrymme kvar till T v m. Framförallt gör det inte ensam!
go tur
 
Jo, både roberts och cumulus har säckar som gör jobbet relativt billigt. Roberts syr alla säckar på beställning, så du kan få den precis som du vill ha den, men har därför ganska lång leveranstid, och även cumulus har iaf haft ganska lång leveranstid.

Båda företagen diskuteras här, även om det är sommarsäckar det handlar om i tråden.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=61029

Har velat i något år kring beställning från Roberts. Pga tidsbrist blev det ett Arctic Alpine Radical chill från Northstar som var så där i riktigt låga temperaturer.

Nu blev det stulet vid ett inbrott tillsammans med en massa andra prylar så jag kontaktade Roberts igen. Bland annat frågade jag vad skillnaden var mellan de och Cumulus och fick detta svar:

There are very many differences:

- we use a different, more advanced technology of sewing on the baffles than Cumulus;
- we make a different, more advanced draft collars and darft tubes protecting the zipper;
- we finish the details of our bags in a diffierent, more advanced way (sewing in zips, tunnels etc);
- we use different down, therads and other elements;
- finally, we sew our gear to an individual order of an individual client, according to their wishes (custom made) and not mass-produce to stock.
 
Passa på och stick ut en natt nånstans hemomkring nu när det är kyla långt ner i landet. Inget slår egen erfarenhet. Hyfsat nära bilen eller civilisationen så blir det ingen katastrof om du behöver bryta
Trangia m sprit är inte direkt jätteeffektivt att smälta snö på. Ta med en termos med varmvatten så du har backup.
Kalla kängor är ingen höjdare. Lägg dem i en vattentät påse i sovsäcken. Ett uppblåsbart är inte så varmt på vintern om du inte menar typ Downmat. Typ termarest behöver kompletteras med ett cellplast.
Lycka till!
 
Tack för alla svar. Vintern passerade och det blev inget med min tjugofemminusnatt, nästa år lär man vara bättre rustad. Sen har vädret varit rätt ointressant i flera veckor med värme och mycket regn, dock kom det en dipp för två veckor sen med lite minusgrader och en riktig snöstorm. Hade suttit i soffan och pillat på mitt nya tält och ansåg det var en extra idiotisk natt att testa det så jag kunde inte motstå....

Gick bara några meter utanför dörren, slog upp tältet på tomten och började bulla upp med grejer. Då jag bara hade en enkel sommarsovsäck tillgänglig behövde det skarvas på med extra kläder, så här blev det i slutändan:

-Tredubbelt på fötterna, tunna merinostrumpor från lundhags,tjockare från woolpower och gamla sticksockor av ull. Fick ha fötterna utanför sovsäcken ett bra tag innan jag kunde knäppa den helt.
-Ullkalsonger och långkalsonger i woolpowers Lite-variant med deras mellanlagervariant utanpå.
-Samma kombination på överkroppen, Lite och sen tjockare mellanlager från woolpower (ja, jag gillar dom grejerna.....)
-På huvudet blev det en tunn rånarluva i ull och en mössa jag köpte i Nya Zeeland, vet inte vad det är för typ men varm som en ugn.
-På händerna hade jag tunna innerhandskar av merino från Hestra.

Dunjackan knäppte jag och drog som en säck utanpå benen så underkroppen var bra jäkla varm. På överkroppen skarvade jag på med en tröja från Taiga med syntetull, vet inte om den tillverkas längre, denna la jag löst ovanpå sovsäcken. Låg på ett enkelt cellplastunderlag, dessutom hade jag med mig en extra filt och extra underlag om det skulle bli kallt trots allt.

Sovsäcken var som sagt täckt med jacka och tröja men mellan naveln och låren var det ingenting, dock funkade det bra konstigt nog men när jag vred och vände mig i fosterställning så rumpan trycktes mot sovsäcken och klämde ihop den lilla isolering som var kände jag att det blev kallt där så den positionen fick jag undvika.

Det blev en behaglig natt med alla lager, jag drack folköl, åt jordnötter och mådde riktigt gott på kvällen. På morgonkvisten började det bli lite svalt på överkroppen, dock inte tillräckligt för att jag skulle orka ta fram filten. :) Tältet jag köpt, ett Tarptent Moment, skötte sig bra för att inte vara ett vintertält, vinden slet något enormt i det då jag naturligtvis ställt det i vinkel mot vinden istället för i vindriktningen. Blåser rätt igenom gör det naturligtvis men ingen snö kommer genom myggnätet. Förväntade mig att ha kondens på morgonen men blåsten ventilerade väl såpass så det var inte en iskristall någonstans.


Allt detta vägde naturligtvis bly men jag tyckte det var OK när man bara skulle gå fem meter..... Hur som helst får tältet godkänt, mycket enkelt att sätta upp och står pall för i alla fall lite vind, dock kommer jag använda öronproppar nästa gång.....
 
Advanced!!

Kunde inte låta bli att driva lite med svaret Davva fick från Roberts ;).
There are very many differences:

- we use a different, more advanced technology of sewing on the baffles than Cumulus;
- we make a different, more advanced draft collars and darft tubes protecting the zipper;
- we finish the details of our bags in a diffierent, more advanced way (sewing in zips, tunnels etc);
- we use different, more advanced down, threads and other advanced elements;
- finally, we sew our gear to an individual order of an advanced individual client, according to their advanced wishes (custom made) and not mass-produce to advanced stock.

Hur som, lät ju som ett schysst test Colorblend, känns ju lysande att skaffa sig lite erfarenhet på ett ås enkelt sätt, och nu vet du ju lite mer om vad du temperaturmässigt klarar :).

Jag är också ute efter en bra vintersovsäck, är det nån som har fler förslag än de redan givna? Alternativt intressant info om någon(några av dem?
 
@seobserver
Jag förstår inte vad du menar... Men om förslaget var att jag ska köra dubbla säckar faller det på att jag bara har en :).
 
Och sen var väl inte målet vintertältning i -20 för egen del, men däremot fjäll tidig vår/sen höst, och jag är fryssen av mig, så jag har helst en (för andra människor) överdrivet varm säck ;).
 
Valandrè har också riktigt bra prylar. För några år sedan fanns det en bra återförsäljare i Sverige där man kunde få bra priser. Har nu inte kollat upp om det finns någon ny. Deras produkter håller dock bra kvalité.

http://www.valandre.com/eng/index.html

Jag har dunoverallen och en sovsäck som klarar -40 grader utan problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
some0neelse Familjen ska bilcampa, tält? Bo och sova 6
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
SafeSurfer Hur undvika repor i tältstänger som ska skjutas in i bågkanalen? Bo och sova 8
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Northenlights Vad ska jag använda som tak över huvudet? Bo och sova 7
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
mnen Hur ska sovsäck förvaras Bo och sova 3
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
Snigel2000 Vad för tält ska jag satsa på? Bo och sova 24
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
Razzle-Dazzle 2 absider eller en GT? Hur ska man tänka? Bo och sova 3
serenade vad ska man ha för sovsäck på vandring Bo och sova 5
Munksten Tält att bo i när man ska på ripjakt/fjällfiske Bo och sova 1
Ska jag "byta" till ett annat Hilleberg? Bo och sova 15
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
peteraxelsson Vilket tält ska vi köpa? Bo och sova 12
Ska du till Lofoten i sommar... Bo och sova 0
Struensee Vintertälta i plusgrader, slaskkaos? Bo och sova 5
Kogoyo kondensering neråt vintertältning Bo och sova 13
brigas vintertälta-planer i påsk Bo och sova 3
x-treme Att Vintertälta Bo och sova 1
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
viktorzenk Söker rekommendation på 3-mannatält Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.