Ska vintertälta, söker sovsäck för -20?

Jag har aldrig varit någon skogsmulle men har fått upp lite intresse för friluftsliv på slutet med någon tältning i fjället och så där. Eftersom jag alltid ska överdriva tänkte jag nu lägga mig ute i tält vid nån fjällsida en svinkall vinternatt bara för att det går. Dock har jag bara en dunsovsäck som ska vara lämplig ner till åtta minus som jag visserligen är supernöjd med men det duger ju inte en kall natt. Det jag hade tänkt mig hade varit en säck som funkar bra i tält vid 20-25 minus och som håller en vid liv vid -30 om man tar på sig lite mera kläder.


Det viktiga är: Jag ska verkligen kunna klara mig med den när det är 20 minus, och den får inte vara alltför liten eller trång (jag är 180 cm och väger 85 kg) och det är skönt att kunna dra in sina kläder i den på morgonen och värma dem mot kroppen. Dessutom är jag trots allt ingen stor vandrare så jag har ingen lust att lägga 12000 kr på en säck som http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=13, ett hyfsat pris är viktigt.

Jag kan kompromissa med:

-Vikt i viss mån, ska inte på några långturer. Tänkte ändå köpa ett uppblåsbart liggunderlag och äntligen sluta bära med mig 2 kvm svart betongisolering.
-Kvalitet (låter konstigt, men vi snackar kanske 3 gånger per år så jag behöver inte slitstyrkan hos en läderjacka). Klent tyg och sömmar kan jag leva med.

Läste någonstans att det finns polska dunsovsäckar till bra priser som gör ett hyfsat jobb, vet ni något om det? Om jag är helt orealistisk i mina önskemål får ni gärna skälla ut mig och säga åt mig hur det ligger till. =)
 
Hej,

Cumulus har ett flertal bra modeller till bra priser, jag har själv en av deras vintersäckar. En bekant till mig som är lite längre köpte också en, men beställde den lite längre än standardmodellen, vilket de fixade för ett rimligt prispåslag.

Rekommenderar varmt att du kollar upp dem:

http://www.cumulus.pl/
 
Hej! Jag har en.. eller jag menar två dunsovsäckar sydda i Polen efter beställning. :)
http://www.Roberts.pl heter sidan och det är absolut inget fel på kvaliteten, jag har sovit rätt många nätter i mina och är mycket nöjd med både material, värme och kvalitet på hantverket. Man får en lista på dom färger som finns tillgängliga och får sen bestämma en enklare design på säcken.
Har ingen riktigt aktuell prislista men mina säckar har gått på runt 2500 kr båda två, en extra vid -14 t-lim säck, och en 0 t-lim säck :) Och t-lim är alltså komforttemperatur för män, den är standardiserad och den stämmer rätt bra för mig iaf. :)

Kolla runt lite på sidan, maila Roman på roberts@roberts.pl med vad du är intresserad av, be om prislista och tillgängliga färger så löser det sig! Räkna ett par två tre veckor leveranstid efter betalning, som ju sker när allt är spikat och dom kan börja sy säcken. :)

Exempelvis så från min prislista som gällde 2009/2010 så gick en
Makulu 700 med t-lim -17 och 1400g på 287€
Makulu 900 med t-lim -25 och 1600g på 315€
Standardfrakt gick på 14€
Sen fanns lite tillval, med dun och tyg osv.
Men maila och hör efter aktuell prislista, dom syr superfina säckar! :)

Edit: Annars verkar ju Alaska 900 från culmulus för 254€ inkl frakt som en jäkligt bra deal.. http://www.sleepingbags-cumulus.com/Alaska-900,down-sleeping-bags,43.html
 
Jo, både roberts och cumulus har säckar som gör jobbet relativt billigt. Roberts syr alla säckar på beställning, så du kan få den precis som du vill ha den, men har därför ganska lång leveranstid, och även cumulus har iaf haft ganska lång leveranstid.

Båda företagen diskuteras här, även om det är sommarsäckar det handlar om i tråden.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=61029
 
Jag har en denna och är riktigt nöjd med den,otroligt bra kvalite.... förra vintern så låg jag 4 nätter med bambu underställ i -22 utan att frysa något alls ,är nog lite varmblodig av mig så jag hadde nog klarat lätt -25 oxå...

Jag vintertältar 5-8 nätter per år fast i år har det blivit redan 9 nätter pga den milda vintern som lägst -12 så den kan bli några till.. den håller måttet med råge så det är helt klart mkt sovsäck för under 2000kr

http://www.huskygard.se/olshop/show-product.html?prod_id=12001
 
Om du är ovan, varför inte börja med en enklare fjällvandring nära stugor under någon sommarmånad istället? Det är mindre som kan gå fel då...
 
Om du mest vill testa och vikten inte är problem, stoppa två säckar i varann. Billigt om du redan har en extra sommarsäck eller kan låna. Funkar bra.
Lika viktigt är bra underlag, funkar bra med två vanliga cellplastunderlag, dock lite skrymmande
 
Jag behöver två -5 säckar för att klara mig i -20. Ajungilak Denali är en bra säck. Köp absolut inte säckar från Nanok då de är felkonstruerade. Tycker synd om de polarfarare som påstås ha använt deras säckar.
 
Om du mest vill testa och vikten inte är problem, stoppa två säckar i varann. Billigt om du redan har en extra sommarsäck eller kan låna. Funkar bra.
Lika viktigt är bra underlag, funkar bra med två vanliga cellplastunderlag, dock lite skrymmande

Håller med ovanstående. Om målet är att pröva utomhus i norrländsk vinter något dygn eller två, ta två sovsäckar av enklare typ och komplettera med skoteroverall, tjocka underställ, tröjor...ta riktigt varmt under, uppblåsbart + isolering.

Dessutom: minus 20 är tämligen vardagsmat en vinternatt i Norrland, -30 är inte heller uppseendeväckande. Har du kunskap för att upprätthålla t v m utomhus några dygn då..?

Annars, starta med enklare tur hemmavid och stegra. Många små steg brukar vara modellen...

Lycka till!

//J
 
Att frysa är inte häftigt. Träna i hemmaskogen först om det är något för dig. Inget kan vara så långt och trist som en natt när man skakar tänder. Ordningen kryp, gå sakta o s v är förnuftig.
Stugtur första vinterturen låter klokt.
go tur
 
Håller med ovanstående. Om målet är att pröva utomhus i norrländsk vinter något dygn eller två, ta två sovsäckar av enklare typ och komplettera med skoteroverall, tjocka underställ, tröjor...ta riktigt varmt under, uppblåsbart + isolering.

Dessutom: minus 20 är tämligen vardagsmat en vinternatt i Norrland, -30 är inte heller uppseendeväckande. Har du kunskap för att upprätthålla t v m utomhus några dygn då..?

Annars, starta med enklare tur hemmavid och stegra. Många små steg brukar vara modellen...

Lycka till!

//J

Hur går ni in så mycket grejer i en sovsäck? Volymen är ju begränsad sen trycks det bara ihop..
Dubbla sommarsäckar har jag testat och det funkar (förutom när man har vänt med den ena och i den andra, haha! :D ) :)

Jag har börjat ta min extra vida -14 säck ytterst och min 0-säck som täcke inuti, fyller ut säcken perfekt och bara att knöla ner till det område där man fryser, typ mot utsidan av tältet snarare än mot tältkompisen :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
some0neelse Familjen ska bilcampa, tält? Bo och sova 6
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
SafeSurfer Hur undvika repor i tältstänger som ska skjutas in i bågkanalen? Bo och sova 8
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Northenlights Vad ska jag använda som tak över huvudet? Bo och sova 7
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
mnen Hur ska sovsäck förvaras Bo och sova 3
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
Snigel2000 Vad för tält ska jag satsa på? Bo och sova 24
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
Razzle-Dazzle 2 absider eller en GT? Hur ska man tänka? Bo och sova 3
serenade vad ska man ha för sovsäck på vandring Bo och sova 5
Munksten Tält att bo i när man ska på ripjakt/fjällfiske Bo och sova 1
Ska jag "byta" till ett annat Hilleberg? Bo och sova 15
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
peteraxelsson Vilket tält ska vi köpa? Bo och sova 12
Ska du till Lofoten i sommar... Bo och sova 0
Struensee Vintertälta i plusgrader, slaskkaos? Bo och sova 5
Kogoyo kondensering neråt vintertältning Bo och sova 13
brigas vintertälta-planer i påsk Bo och sova 3
x-treme Att Vintertälta Bo och sova 1
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
viktorzenk Söker rekommendation på 3-mannatält Bo och sova 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...