Vad ska jag använda som tak över huvudet?

När jag är ute på ensamturer brukar jag använda mig av min myggpuppa.
Problemet är att det inte är något annat skydd än mot just mygg.
Någon som har en smart lösning på vad jag kan använda för något som skydd mot vind och regn?
En pressening har jag använt mig av men det är både tungt och prassligt. Kan ej sy så att modifiera en tältduk fungerar ej.. Då jag inte är ute ensam så ofta vill jag gärna få det billigt också på nå vänster.
 
När jag cyklade i Australien träffade jag en annan cyklist som hade dumpat sitt tält för han tyckte det var för tungt. Han sov istället i två stora svarta sopsäckar. Enligt honom var det helt perfekt. Väldigt billigt och väldigt lätt.

Testa själv och avgör vad du tycker :)

/Stellan
 
Poncho tarp

När jag är ute på ensamturer brukar jag använda mig av min myggpuppa.
Problemet är att det inte är något annat skydd än mot just mygg.
Någon som har en smart lösning på vad jag kan använda för något som skydd mot vind och regn?
En pressening har jag använt mig av men det är både tungt och prassligt. Kan ej sy så att modifiera en tältduk fungerar ej.. Då jag inte är ute ensam så ofta vill jag gärna få det billigt också på nå vänster.

En enklare ponchotarp kanske?
Sea to summit Poncho tarp
 
Om du vill ha en bivy kan jag rekommendera Hunka som har ett fullt acceptabelt pris: http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16312&category_id=253

Annars köpte jag precis GoLite http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/golite_2010_poncho_tarp.html som inte heller var särskilt dyrt och känns grymt bra även om det ännu inte regnat på den.

Jag använder dem ihop och det känns stabilt, men får se hur jag känner efter min första storm med dem. Kanske kommer sommaren ge mig erfarenheten då det är inplanerat flera nätter utomhus.
 
En press ämnad för camping är inte prasslig. Finns mängder med märken och modeller. Tatonka tarp är en variant. Jag har en som är 3x4 m och ger riktigt mycket yta att hänga under när det är dåligt väder. Väger nog runt kilot, sen tillkommer lite snören och sånt. Används oftast med hängmatta, men funkar naturligtvis även i sig själv. Kan sättas upp på lite olika sätt beroende på hur terrängen ser ut och hur man vill sova. Som ryggås, eller vindskydd, möjligheterna är många.

Sova i puppa är helt kass i regn tycker jag personligen, men vissa verkar ju gilla det. Tycker puppor mest samlar fukt i säcken.
 
Men ursäkta. Vad är en myggpuppa?

Jag är också sugen på att sova i vindskydd på en vandring längs Sörmlandsleden där det är rätt tätt mellan dom. Vad krävs för att få en bekväm natts sömn? Ska man ta med ett innertält kanske för att få lite myggskydd och aaaaningens värme. Vad finns annars för alternativa sätta att slippa myggen. Det här med myggpuppa kanske är ett.

/Jan
 
Jag har sytt en påse av myggnät (egentligen billigt gardintyg från Jysk) med resår i öppningen. Den trär jag över sovsäcken från huvudänden (resåren hamnar då vid låren ungefär, så det går att ha största delen av sovsäcken öppen om det är för varmt).

Den har inget som håller upp den men jag tycker den funkar bra att sova i i alla fall.

Dock är tyget lite i tätaste laget, det blir ganska varmt inuti den. Ska nog sy en ny i aningen glesare väv nån gång.
 
Välventlerat enkelvävstält är ganska optimalt. Håller du dig under kalfjällsstecket går ett stånglöst lätt att administrera. !,5 p storlek är ganska optimalt om man blir inregnad.
Märken eller sy själv är upp till hur kompis du är med symaskinen. Det saknas inte färdiga produkter.
Puppa fungerar dåligt i gröna länder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
Snigel2000 Vad för tält ska jag satsa på? Bo och sova 24
Ska jag "byta" till ett annat Hilleberg? Bo och sova 15
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
some0neelse Familjen ska bilcampa, tält? Bo och sova 6
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
SafeSurfer Hur undvika repor i tältstänger som ska skjutas in i bågkanalen? Bo och sova 8
Colorblend Ska vintertälta, söker sovsäck för -20? Bo och sova 72
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
mnen Hur ska sovsäck förvaras Bo och sova 3
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
Razzle-Dazzle 2 absider eller en GT? Hur ska man tänka? Bo och sova 3
serenade vad ska man ha för sovsäck på vandring Bo och sova 5
Munksten Tält att bo i när man ska på ripjakt/fjällfiske Bo och sova 1
peteraxelsson Vilket tält ska vi köpa? Bo och sova 12
Ska du till Lofoten i sommar... Bo och sova 0
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
Skåpis Vad gör jag för fel? (Fryser) Bo och sova 37
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
s.duck hur svarar jag Bo och sova 3
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.