Ska vintertälta, söker sovsäck för -20?

Förresten, är det nån som förstår sig på Alpkits "AK Sleep Limit**"? (**The Alpkit sleep limit is a guideline figure. It is the minimum temperature at which we think a fit and healthy user can have an adequate night's sleep. This is based on practical experience and BS4745 testing by the boffins at Leeds University.)

De flesta andra tillverkare verkar använda "Comfort", "Limit" och "Extreme". Vad tror ni AKs siffra motsvarar? Jag misstänker limit (men känner mig inte säker).
 
RAB
Jag misstänker att RABs siffror är extrapolerade från mätningar vid lägre temperaturer. Det finns begränsningar i EN-mätmetoden som främst uppträder vid sträng kyla, bla beroende på tjockleken på liggunderlaget som används. De flesta tillverkare vill inte mäta sina extremsäckar på grund av detta, mätningarna skulle helt enkelt bli missvisande.

Fjällräven
Fjällräven siluett ser ut som den gör för att du ska kunna göra "naturliga rörelser" i sömnen, svikthopp, discodans, etc. :) I gamla kataloger finns det bild på någon som genomför något liknande har jag för mig. Fjällrävens extrema dunsäckar har alltid varit sjukt dyra, Siluett Extrem har funnits i nästan 20 år och alltid lika dyr, min gissning är att de har en riktigt dålig deal på sitt dun och sen så är det Fjällräven, de vill du ska pynta 2000kr för en poplinjacka.

Brittisk standard
Alpkit använder en gammal Brittisk standard, dra ifrån 5-7 grader så får du den temperatur som motsvarar EN-Limit.

Exempel Alpkits PipeDream på -17 skulle enligt EN ha en Limit på -12.

Om jag inte missminner mig använder Cumulus också samma Brittiska standard. Det ska gå att Googla fram en jämförelsetabell mellan EN och en rad gamla temperaturstandarder, jag verkar ha tappat bort den länken.
 
@joask
Tack för svaret :).

Cumulus skriver "‘Comfort’ temperature rating:". Motsvarar det också limit, eller är det faktiskt comfort? Ursäkta alla dumma frågor, men jag hittar inte den infon på deras hemsida, och det irriterar mig att behöva försöka jämföra äpplen och päron.

Varför kan inte folk komma överens om *en* standard?!?
 
Det ska motsvara EN-Limit.

En 13537 är den första standard som gjort skillnad mellan kvinna och man.


Jag hittade denna PDF från Mammut där de olika standarderna jämförs. Är osäker på det är den tabell jag hittade förra gången. På sida 30 gör de en direkt jämförelse mellan de vanligaste standarderna:

Comfort Temperatures
EN 13537 Comfort (for Standard Woman) + 2 °C
French Standard (NF G08-013) - 3 °C
EN 13537 Limit of Comfort (for Standard Man) - 4 °C
Thelma Comfort Model (based on ISO TR 11079) -10 °C
Leeds Comfort Model (based on BS 4745 (Tog Test) -11 °C
American manufacturer's data -16 °C

Note: American Manufacturer's data - We have not found a defined relationship that is widely used by American brands. The data points shown are the manufacturers published values for two popular American products that have been tested to EN 13537.

Extreme Temperatures
Thelma Comfort Model (based on ISO TR 11079) -16 °C
EN 13537 Extreme Temperature (for Standard Woman) -20 °C
 
I respektive medvändare

brukar visa sig i hemmaslafen. Vaknar du insnodd så har du försökt vända dig i tills täcket tog slut.
Är du osäker och vill vara helsäker kan du ställa DVkameran på tidexponerings och gör din egen 30s 8timmars rulle. Stativ kan vara bra.

FRs siluettsäckar är ju gjorda för ivändare. Globetrotter och skräddarsydda säckar går att få för dem som vuxit ur konfirmationskostymen.

Prisbilder beror sannorlikt på stora feta vinstmarginaler. Så enkelt kan det vara.
Expeditionsföretags säckar och specialkläder kan få FRs priser att verka rena rean!

-20 verkar lite dåligt för vintersäck, det blir lätt ner till -25 även en kall natt i Götaland. Uppe i fjällen
gäller det även att välja lägerplats så att man inte slår läger i ett köldhål.

Säck i säck blir alltid tyngre än en vintersäck med rejäl lofthöjd. Högkvalfikativ dun brukar bli dyrare och lättare vid samma temperaturgräns. Som vanligt får man vad man shoppar. Få nyttjar en -40° säck men när den behövs gör den skillnaden mellan sömn och hutter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
some0neelse Familjen ska bilcampa, tält? Bo och sova 6
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
SafeSurfer Hur undvika repor i tältstänger som ska skjutas in i bågkanalen? Bo och sova 8
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Northenlights Vad ska jag använda som tak över huvudet? Bo och sova 7
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
mnen Hur ska sovsäck förvaras Bo och sova 3
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
Snigel2000 Vad för tält ska jag satsa på? Bo och sova 24
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
Razzle-Dazzle 2 absider eller en GT? Hur ska man tänka? Bo och sova 3
serenade vad ska man ha för sovsäck på vandring Bo och sova 5
Munksten Tält att bo i när man ska på ripjakt/fjällfiske Bo och sova 1
Ska jag "byta" till ett annat Hilleberg? Bo och sova 15
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
peteraxelsson Vilket tält ska vi köpa? Bo och sova 12
Ska du till Lofoten i sommar... Bo och sova 0
Struensee Vintertälta i plusgrader, slaskkaos? Bo och sova 5
Kogoyo kondensering neråt vintertältning Bo och sova 13
brigas vintertälta-planer i påsk Bo och sova 3
x-treme Att Vintertälta Bo och sova 1
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
viktorzenk Söker rekommendation på 3-mannatält Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.