Att Vintertälta

Snart ska det enligt min inbyggda almanacka vara vinter här i södra Sverige...
...men det verkar inte så.

I alla fall, så ska jak köpa nytt tält snart och då vill jag veta två grejer:
Kan jag vintertälta i normala svenska vinterförhållanden utan att tältet går sönder???
Vad har fyrsäsongstält för fördel som vanliga standardtält inte har???

Till sist kan ni lämna lite vintertipps om hur jag skyddar mitt tält vid eventuellt mycke snöfall...etc.
Tack på förhand, Dan.
 
Om du kan vintertälta utan att tälta utan att det går sönder. Jo, det borde du kunna göra. Fast det beror på dig och ditt tält. Har du tält från OK så blir det lite mer skrämmande att genomföra en vintertältning.
Ett bra kvalitetält ger valuta och säkerhet för pengarna.

Jag är inte så insatt i hur stora skildnaderna är mellan ett sommar tält och ett fyrsäsongstält. Men fyrsäsongsältet är byggt för att klara alla årstider med en bred säkerhetsmarginal. Alltså klara de vindar, den snö som du kan utsättas för.

Men observera att du måste vara aktiv för att få en bra vistelse under vinterhjalvåret. Jag menar att du inte placerar tältet på ett sådant ställe så att det blåser otroligt hårt på det. Att du fäster det ordentligt. Att du kastar (om du har det behovet) på snö utmed alla kanter, att du bygger upp en vall av snö som skyddar mot vinden och snö.

Sedan om vädret är riktigt dåligt så kan det vara nödvändigt att gå upp och skotta rent runt omkring (jag har aldrig behövt det). Placering är viktigt: Lavinrisk, vindmässigt bra.

Själv har jag två Hilleberg. Jag känner mig säker och njuter varje gång jag är ute. Lycka till och maila mig om du vill veta mer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.