Vilket tält ska vi köpa?

Jag och min flickvän tänker köpa ett kupoltält för två personer. Tältet är primärt tänkt att användas för kortare utflykter på 1-3 nätter under vår-sommar-höst.

Utbudet är stort och nästan oöverskådligt. Vi undrar därför om det finns någon som kan rekommendera ett tält som matchar våra behov?

Priset får givetvis gärna vara så lågt som möjligt, förutsatt att kvaliteten är rimlig.

Tacksam för svar.
 
Vaude kanske?

Skulle titta på ett Space II Vaude på http://www.getout.se/
Billigare än Hilleberg m fl och räcker troligen för era behov. Förresten säger ni inte vart dessa utflykter går. Till kalfjället eller yttre skärgården? Om inte kanske ett enklare tunneltält duger (http://www.friluftsvaror.se/html/lattvikt/supertunnel_3p/tunnel.html).
Kommer ni att ha denna nivå på friluftliv framöver eller kan det tänkas att ni blir mer avancerade/gör längre utflykter i sämre väder. I så fall kan ett dyrare tält löna sig i längden osv osv.
 
Taurus I Vaude?

Tack för svaret. Jag anser nog att priset ligger lite i överkant och att tältets funktion överskrider vårt egentliga behov.

Kan möjligen Taurus I Vaude vara ok? Vi kommer tälta lite varstans, ifrån aplerna till svenska inlandet.
 
Alperna - hur högt??

Kan möjligen Taurus I Vaude vara ok? Vi kommer tälta lite varstans, ifrån aplerna till svenska inlandet.

Svar: Detta tält är inget "värstingtält"; vi talar om bättre budgetklass redan. Skall du ned ett snäpp till i pris så gäller nog Intersport, typ McKinley Tibet plus (ca 1250:) eller ännu billigare McKinley Ranger (700-800:- för 2 resp. 3 pers)

Om du menar att campa i Alperna så undrar man ju lite stillsamt på vilket höjd det gäller. Skall ni vandra uppe i bergen och campa där så vill det nog till ett tält som tål lite vindar etc. Det är bättre att satsa på ett tält som håller (och inte läcker in) över flera år. Jämför med övriga semesterkostnader och slå ut det på 5 år så får du lite proportioner...

Behöver ni inte mycket hög vindstabilitet eller att tältet är något så när självstagande så välj istället ett tunneltält. Ger bättre volym och utrymme...
 
Fjällräven.....

Föreslår Fjällrävens Foxlite som är ett lätt tält. Rymmligt innuti men med möjligen nog så liten absid.
Kalle
 
Ett kliv upp i kvalitet - och pris!!

Säkert ett bra tält, men med tanke på att redan 1595:- (Vaude Taurus I) verkade vara utanför budgeten så...
 
Kolla Everest

Jag har hört folk att berömmä Everest Himal kupoltält. Trotts billigt pris (cirka FIM 400 i Top Sport i Finland) sägs den vara otroligt bra gjort. Säkert värt att kolla på.
 
En erfarenhet av ett billigt tält

Jag var alldeles nyss i Skottland med mitt nyinköpta tält, ett McKinley Ranger 4-manna kupoltält, för 950 kronor.

Det fungerade utmärkt, och var otroligt enkelt att 'montera' upp, till och med om man gjorde det på egen hand.

Jag köpte tältet för normalt fritidsanvändande, dvs midsommar på gräsmatta, campingplatser, och andra mindre utsatta platser.

Ute på bergen på ön Skye blåste det en natt ca 25 m/s och utan något vindskydd bredvid tältet, hände det grejor!
Den ena av de två byglarna som håller uppe själva tältet, böjde sig i de starkaste vindkasten. Tältet fladdrade, och det var lite jobbigt att få tältet i huvudet hela tiden. :eek:)

För vår del gjorde nu detta inte så mycket. Det var bara en natt, och tältet höll i alla fall. Ingen skada skedd på varken byglar eller tältduk.
Men, jag kan tänka mig att det inte är bra i längden, och hade det regnat samtidigt, hade vätan förmodligen gått igenom, när inner- och yttertält låg direkt mot oss som sov.

Så, mitt tält funkar jättebra ofta, men på bar backe, i vind utan lä, finns det säkert bättre (men dyrare) lösningar.

Lycka till.
 
Referensen

Hej!

Vi hade samma behov som er men vi hade lite pengar över så vi köpte ett Hilleberg Staika. Kan inte säga annat än att det är fantastiskt. I med tre bågar så står tältet inklusive absider... vi har varit på veckoturer i skärgården med tältet och det har funkat över förväntan.

Men som sagt här pratar vi en helt annan prisklass
 

Guest

Gäst
Hyfsat

Hej!

Köpte själv ett Vaude Taurus I tält för omkring 1.5 år sedan och har använt det några gånger, framför allt under lugna förhållanden. Jag tycker dock att detta är ett ganska prisvärt och enkelt tält, två bågar som gör det väldigt lätt att sätta upp. Dessutom väldigt lätt och smidigt, men det är ju samtidigt avsett framför allt för "cykel hiking". Du säger i frågan att du och flickvännen skall ut och då skulle jag nog vilja rekomendera att titta på Taurus II istället om du vill ha lite bättre komfort. Ok, vi brukar vara två i ett Taurus I men ingen av oss har några speciellt höga krav under korta turer och Taurus I är ganska trångt i fotänden framför allt. Sen är där ganska lite absid. Dessutom håller tältet för regn... fantastiskt va? Nej, skämt o sido, dyrare tält har mycket rivstarkare och bättre vävar och listigare geometri/konstruktion men jag tycker dock att vill ni ha ett prisvärt hyfsat tält som duger för oss "icke proffs" så tycker jag att ett Taurus I eller II är ett bra alterantiv. Skall nog ta med tältet som extra tält vid Keb vandringen under sommaren, hålla tummarna för storm och prova det. Håller det så kan vi avfärda att ett tält under 2000 kr inte skulle fungera alls i fjällen. Men, jag tror nog ändå att detta tält inte skall användas som enda fjälltält även om det säkert går. Lycka till med tältköpet!
 
Har ni bra vänner?

Ett alternativ är ju att dela ett bättre tält med några vänner. Förutsättningen är naturligtvis att ni inte tänker ge er av samtidigt...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
some0neelse Familjen ska bilcampa, tält? Bo och sova 6
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
Snigel2000 Vad för tält ska jag satsa på? Bo och sova 24
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
Munksten Tält att bo i när man ska på ripjakt/fjällfiske Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...