Ska Bergans Kompakt vara så här?

Hejsan,

har använt ett Bergans Kompakt 3 på fjälltur i sommar. Jag tycker tältduken uppför sig konstigt i "fötterna" där man sticker ner tältbågarna. När man fått i bågarna och spänt åt det så glider bågarna nästan ur "fötterna" i tältduken i ändan. Tältduken "viker" sig inåt där nedanför. Ett tag trodde jag att det är bandet so går på undersidan/insidan av innertältet som var för kort men nu tror jag inte det längre.

Det känns som att man riskerar att slita upp yttertältet om man får blåsigt väder och bågen inte sitter kvar nerstucken i "foten" som är lite extra kraftig.

Ha dé gott
Peter P.
 
Har också ett sånt tält men känner inte igen problemet. Stängerna sitter bra på plats och har jag fått ner markpinnarna ordentligt är jag inte orolig för att tältet ska blåsa bort eller gå sönder.

Hälsn BM
 
Har också ett sånt tält men känner inte igen problemet. Stängerna sitter bra på plats och har jag fått ner markpinnarna ordentligt är jag inte orolig för att tältet ska blåsa bort eller gå sönder.

Hälsn BM

Får jag fråga, hur ser yttertältet ut i "foten", alltså där tältbågen slutar. På mitt är det påsytt en bit "plasttyg" på både in- och ytter-sida längst ner om kanalen som bågen löper i. Mina bågar glider upp ur denna förstärkning av foten (plattygsbiten). Ser det lika dant ut på ditt tält?

Mvh
Peter P.
 
Jag har bara haft mitt Kompakt Light 2 uppslaget hemma på gräsmattan än så länge men reagerade just på detta fenomen när jag slog upp det. Stängerna gled till en början ur "fötterna" längst in i kanalerna, men genom att spänna upp stängerna i kanalerna ordentligt så verkade de sitta. Efter en tur med markpinnar för att spänna ut allt ordentligt kändes det riktigt stadigt och jag kände mig inte orolig att det inte skulle klara lite större påfrestningar.

Jag tror som sagt var att knepet är att spänna in stängerna i kanalerna ordentligt så att de helt enkelt inte kan glida ur "fötterna" på den slutna änden.
 
Nu känns det nästan som om jag säger emot föregående inlägg, men jag kanske missförstått det.

Jag upptäckte samma problem nu under en fjällvandring. Precis som du skrev kändes bandet under för kort och stången gled ut. Konstaterade att man inte får spänna ut tältduken i sidled utan bara i längsled. Spänningen i sidled ska stängerna stå för, tältduken ska bara sättas fast i marken.
 
Jag har bara haft mitt Kompakt Light 2 uppslaget hemma på gräsmattan än så länge men reagerade just på detta fenomen när jag slog upp det. Stängerna gled till en början ur "fötterna" längst in i kanalerna, men genom att spänna upp stängerna i kanalerna ordentligt så verkade de sitta. Efter en tur med markpinnar för att spänna ut allt ordentligt kändes det riktigt stadigt och jag kände mig inte orolig att det inte skulle klara lite större påfrestningar.

Jag tror som sagt var att knepet är att spänna in stängerna i kanalerna ordentligt så att de helt enkelt inte kan glida ur "fötterna" på den slutna änden.

Nu känns det nästan som om jag säger emot föregående inlägg, men jag kanske missförstått det.

Jag upptäckte samma problem nu under en fjällvandring. Precis som du skrev kändes bandet under för kort och stången gled ut. Konstaterade att man inte får spänna ut tältduken i sidled utan bara i längsled. Spänningen i sidled ska stängerna stå för, tältduken ska bara sättas fast i marken.

Jag får prova att sätta upp tältet på nytt tror jag. Men hyfsat erfaren som jag ändå tror mig vara, och 6 nätters tältande så borde jag fått till det.

När jag sätter upp tältet sätter jag i tältspik i ena fotändan först och sedan trär jag i bågarna. Redan där så glider bågarna (framförallt de röda, yttre) ur fötterna. då har jag alltså inte ens satt i några tältspik vid bågarna. Jag tycker även att jag spände åt bågarna så hårt jag bara kunde utan att vara rädd för att dra sönder något.

Mvh
Peter P.
 
I så fall faller ju min argumentation i detta fall. Vi hade tre tält och problemet verkade vara större på ett av dem. Kanske dags att påpeka detta för Bergans.
 
Nu har jag provat att sätta upp tältet igen. Det såg likadant ut. Sen tänkte jag på vad som skrivits här ovan och drog i _ordentligt_ med muskelkraft i bågspännarna så att jag nästan blev orolig för att jag skulle dra sönder något. Då ser det OK ut. Så mycket behöver jag inte ta i på mitt Nallo2. Men jag antar att det behövs här.

Kommentar?

Tackar för tipsen.
Peter P.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
some0neelse Familjen ska bilcampa, tält? Bo och sova 6
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
SafeSurfer Hur undvika repor i tältstänger som ska skjutas in i bågkanalen? Bo och sova 8
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Colorblend Ska vintertälta, söker sovsäck för -20? Bo och sova 72
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Northenlights Vad ska jag använda som tak över huvudet? Bo och sova 7
mnen Hur ska sovsäck förvaras Bo och sova 3
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
Snigel2000 Vad för tält ska jag satsa på? Bo och sova 24
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
Razzle-Dazzle 2 absider eller en GT? Hur ska man tänka? Bo och sova 3
serenade vad ska man ha för sovsäck på vandring Bo och sova 5
Munksten Tält att bo i när man ska på ripjakt/fjällfiske Bo och sova 1
Ska jag "byta" till ett annat Hilleberg? Bo och sova 15
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
peteraxelsson Vilket tält ska vi köpa? Bo och sova 12
Ska du till Lofoten i sommar... Bo och sova 0
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
hsp Bergans Extreme skador Bo och sova 1
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
KarinAH Footprint Bergans Romsdal 3p Bo och sova 1
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Joell Bergans-tält Bo och sova 7
Farbror Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera Bo och sova 22
Daniel___ ev dumsnålhet och Bergans Trysil Bo och sova 20
C Sanglert Bergans Tight & Light Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.