Familjen ska bilcampa, tält?

Tjaha, det blev två ungar och man blev en jäkla massa är äldre helt helt plötsligt!
Vi har tänkt lata till oss riktigt rejält i sommar och bilcampa med ungarna, men i princip all utrustning måste uppdateras.
Tittat på primus h6, någon som rekommenderar något billigare?
 
För bilcamping på campingplatser behöver man inget superdyrt tält.

Vi har bilcampat med ungarna nästan varje sommar sen de var några år gamla.

Första åren sov vi i ett 3-manna tunneltält, i princip var det vandringspackning (men med mer mat) lastat i bilen. Barnen var så små att de kunde sova skavfötters på mittenplatsen.

Sen i slutet av en semester så var vi in på Rusta och de reade ut tält till halva reapriset. Vi köpte då ett tält som liksom hade en huvudkupol som förtält och två separata sovalkover med varsit innertält. Det var halva reapriset så vi gav typ 350 spänn för det. Det hade vi i flera års tid, nackdelen var dock att det var lite väl låg takhöjd.

För ett par år sen köpte vi ett McKinley Alfa 5. Det är lite tyngre, men ack så mycket rymligare än det gamla tältet. Alfa-tälten har ett innertält som går att dela av med en innervägg (dragkedja), Beta-tälten tror jag två separata innertält. Första åren sov vi på vanliga liggunderlag (självuppblåsande) och då hade vi avdelat 2+3, men sen gick i över till såna här stora "luftsängar" (som man hittar för 99 spänn på Rusta och liknande ställen). Med en laddningsbar pump från Jysk blåser man upp dem på några minuter. De är dock så breda att man inte får plats med två i bredd i 2-personersdelen, så vi kör utan mellanväggen numera.

Jag har "uppgraderat" tältet lite med torklinor i innertältet, lite extra öglor för att hänga upp saker etc.

Det finns såklart ännu större tält, men de är dyrare, tar upp mer packutrymme och väger mer.

Det finns en tråd på Elektronikforumet med bilder på mina campinggrejer, men den ligger i en kategori som bara syns för medlemmar tyvärr.

Jag försökte skapa en PDF av tråden, men den blev 2 MB... mycket bilder i den.

Länken funkar alltså troligen bara om man är medlem på elektronikforumet.
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=75474
 
Ska absolut kolla McKinley Alfa 5, ser helt klart rymligt ut på bilderna (reggad och klart på annat forum...).
Det är knappast så att det behöver vara de dyrare tälten, rymligt är väl huvudsaken, blåser det upp till storm så misstänker jag i vilket fall att familjen vill hem.
Luftsängarna har jag en hel del hatkärlek till, men det är då ingen tvekan att man sover gott i dem så länge det finns luft kvar.
Vi har inte värdlens största bil, däremot har vi just nu en barnvagn som stjäl väldigt mycket plats.
Nu ska tältet kollas upp!
 
Som du ser på bilderna i den där tråden så är det inte direkt tält och sånt som tar mest plats, det är vår stora väskor med kläder och de två klappboxarna med köksprylar och "skafferi".

Det där luftsängarna har fördelen att ta mindre plats än liggunderlagen. Jag var jättenegativ till dem innan vi började använda dem men de var inte så illa som ajg trodde. Vi har fått punkt på nåt en gång men då letade vi rätt på nån butik som sålde och köpte en ny.

Man kan försöka packa smart också, finns ofta en del utrymmen i bilen som kanske är outnyttjade.

När ungarna var mindre så hade vi t.ex. sovsäckarna i svarta sopsäckar på golvet i baksätet (under deras fötter).

Vår gamla Zafira är dock skrotad nu och vi har ny bil, får se hur det går att lasta den. Men numera är ungarna inte så roade av campingsemester längre, blir mest sambon och jag.
 
Hej!

Vi har bilcampat en del sedan ungarna kom. Mysigt tycker jag, för att inte tala om ungarna som storgillar det.

Nu har vi en camplet tältvagn (google it...) men innan dess hade vi ett everest familjetält med glasfiberstänger för 1400 kr. Vill bara bidra med att jag inte heller tror att det behövs så märkvärdiga tält när man håller till på campingar. Sen beror det ju förstås på vart man ska och var man slår upp tältet. Blåser det ordentligt får man väl, precis som vid annan tältning, slå upp det i rätt riktning och på skyddad plats.

Ett par random tips:
- Köp genomskinliga plastbackar som "skafferi". Tål att lastas ovanpå och det är lätt att hitta det man söker.
- Primus gasollykta är bra. Man får mysljus, plus att den värmer tältet och driver ut fukt.
- Takbox (fast det är väl ett ganska naturligt tips..) Vi hade barnvagn och hundbur på en tur. Trångt.
- Kickbikes till ungarna är utrymmeseffektiva och skitbra leksaker på en camping där vägarna brukar vara släta och med lite trafik.
- Köp begagnat. Det dräller av familjetält på blocket, åtminstone när säsongen kommer. Många upptäcker att det inte var deras grej. 1000 sparade kronor är roligare som semesterkassa.

Häpp!

//Anders
 
Nu kapar jag tråden lite här, såg Camplet på Vildmarksmässan och blev lite halvnyfiken, men tyckte det kändes dyrt i förhållande till vad man får för pengarna...

Det är ju ett släp så man hamnar på samma hastighetsbegränsning som med husvagn (och då kan man väl lika gärna köpa en begagnad husvagn? :) ).

Det såg smidigt ut på mässan när han fällde upp den, men sen kollade jag deras videos och det var ju en massa meck med skynken och knäppen och markspik och extra stöttor...

Det kändes som det var så enormt mycket krångligare än att slänga upp ett tält?

Visst, man får "riktiga" madrasser, men har man ett släp så kan man ju ha både madrasser och ett 3x6 meters partytält på släpet.

Det känns som man tagit de sämsta bitarna från husvagn och tält och slagit ihop i ett? Utom köksdelen då, den verkade ju trevlig, men när vi bor på camping lagar vi rätt sällan mat i tältet ändå, det finns ju nästan alltid servicehus där man kan fixa mat och disk.

Har jag missat hur himla fiffig camplet är?? :)
 
attachment.php

Ja då får jag ursäkta om jag kapar tråden vidare, det är svårt att svara kort på en dylik fråga.

Om man börjar med hastigheten. I Sverige gäller 80 knyck förstås, men i Tyskland kan man brassa på i 100 och i Frankrike kan man visst köra 130. (bör kollas upp om det blir aktuellt, jag går på forumkommentarer).

Priset då? Visst, en ny tältvagn kostar 60-80 000 kr. Det är mycket pengar, men det är inte rättvist att jämföra en begagnad husvagn med en ny tältvagn. Vi köpte vår Camplet Concorde 98:a för 23 000 kr. Visst får man en husvagn även för de pengarna men den är inte direkt ny.

Jämfört med husvagn har en Camplet har många fördelar som jag ser det:

  • Fuktproblemet som ofta drabbar äldre husvagnar finns inte.
  • Förvaringen är enkel. Vi kör in vår i garaget och det finns också skenor att köpa som gör att man kan förvara den på högkant om man vill.
  • Skatt och försäkring är löjligt billig. (150 + 200 kr har jag för mig).
  • Bränsleåtgången går ner eftersom man kör sakta. Själva tältvagnen märks inte, den väger 250 kg.
  • Man får det rymligare än i en husvagn. Var det 16-17 kvm?
  • Man är utomhus, under en tältduk.
Nackdelen är sämre komfort. Ljudet tar sig lättare in (och ut), den är vindkänsligare, man kan inte slagga längs vägen eller stanna och ta en inomhuspasta när det regnar. Ingen toalett, ingen dusch och

Jämfört med tält ser det lite annorlunda ut. Campleten har som fördelar:
  • Högre komfort (Sängar, kök). Detta är den största fördelen och egentliga köpargumentet.
  • Mer utrymme (naturligtvis beror detta på vad man jämför mer, men jag tänker mig ett vanligt familjetält.)
  • Man får med sig mer saker vilket kan höja komforten och göra saker roligare (cyklar på släpet t ex). Men det kan ju också vara en nackdel...
Nackdelarna är givetvis att man måste köra långsamt. Den kostar mer, kräver mer underhåll (inget anmärkningsvärt, men ett tält är ju extremt lättskött) och den måste besiktigas. Man kan heller inte bära den med sig de där 200 meterna till stranden för att tälta, om man inte är väldigt stark :)

Jag skulle säga att ett tält och Campleten är ungefär lika snabba att slå upp. Att slå upp den så pass att man kan kasta in de sovande barnen i sängen går väldigt fort, sängarna är ju redan bäddande. Men sen blir det lite mer pyssel, främst några extra markpinnar och en skyddsduk under vagnen mot förtältsdelen. Detta skyddar mot mygg och vinddrag.

Tar man med hela tältarens process med liggunderlag, sovsäckar, plocka fram kök och slå upp tält, då vinner tältvagnen. Ser man bara till själva uppslagningen vinner tältet.

Husvagn kommer jag aldrig att skaffa, men jag ser fördelar både med familjetält och tältvagn. Min kära fru är dock såld på denna tältvagn och vill helst inte tälta, i vart fall inte när vi bilsemestrar. Och det ska sägas, den är riktigt mysig!

//Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
Lavskrikan Långsiktig plan för familjen Bo och sova 59
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Guldhönan Prisvärt 4-mannatält till familjen? Bo och sova 1
simon_a85 Tälta med familjen i två småtält? Bo och sova 19
ARKAND Tält till familjen Bo och sova 5
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
SafeSurfer Hur undvika repor i tältstänger som ska skjutas in i bågkanalen? Bo och sova 8
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Colorblend Ska vintertälta, söker sovsäck för -20? Bo och sova 72
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Northenlights Vad ska jag använda som tak över huvudet? Bo och sova 7
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
mnen Hur ska sovsäck förvaras Bo och sova 3
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
Snigel2000 Vad för tält ska jag satsa på? Bo och sova 24
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
Razzle-Dazzle 2 absider eller en GT? Hur ska man tänka? Bo och sova 3
serenade vad ska man ha för sovsäck på vandring Bo och sova 5
Munksten Tält att bo i när man ska på ripjakt/fjällfiske Bo och sova 1
Ska jag "byta" till ett annat Hilleberg? Bo och sova 15
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
peteraxelsson Vilket tält ska vi köpa? Bo och sova 12
Ska du till Lofoten i sommar... Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.