Vad för tält ska jag satsa på?

Hej!

Jag ger mig ut och vandrar då och då på somrarna, men har ambitionen att göra det mer. Problemet nu är att jag inte har ett tält och det känns rimligt att lägga en del pengar på att skaffa ett jag kan "växa i", så att säga. Jag tänker mig ett tvåmannatält då jag även vill kunna använda det på andra typer av utflykter och enmanstält är rätt trist då. I nuläget vandrar jag mest här i Östergötland, men kan tänka mig fjällturer och annat. Utflykterna brukar vara någon vecka eller så. Jag är dock ingen expert och ger mig inte ut i storm, mitt i vintern och liknande. Jag är också student, så jag har inte lust att betala hur många tusen som helst, men samtidigt vill jag ändå köpa någonting jag kan ha ett tag och blir nöjd med.

Några frågor:

Vad för typ av tält bör jag skaffa?
Hur mycket pengar är rimligt att betala?
Var köper jag tält till bra pris?
Något annat jag borde tänka på?

Vänliga hälsningar,

Olle Linge
http://www.snigel.nu
 
Berguv Cupol

Vi har ett Fliesberg Berguv Cupol 2manstält det kostar "just nu" 1500SEK dock tveksamt om det någonsin har kostat mer. Det är dock lite tungt men det duger. Tältet är inne på sin tredje säsong och vi använder det några veckor om året. Hittils har det funkat OK men som vanligt får man det man betalar för.

Hans Friedel
 
Bara en kort reflektion kring att inte ge sig ut i storm (eller regn eller snö eller annat). Sådana saker är det som drabbar en när man ÄR ute och då vill man gärna att grejerna skall hålla...

- Var beredd på regn, då skiner solen-

Roland
 
- Var beredd på regn, då skiner solen-
Roland

Det där är en myt. Det är sol när man åker till fjällen, regnar hela tiden man är där och sol när man åker hem. Oavsett hur lång, kort tid man befinner sig där. Det har inte slagit fel på 7 år.