Vad för tält ska jag satsa på?

Hej!

Jag ger mig ut och vandrar då och då på somrarna, men har ambitionen att göra det mer. Problemet nu är att jag inte har ett tält och det känns rimligt att lägga en del pengar på att skaffa ett jag kan "växa i", så att säga. Jag tänker mig ett tvåmannatält då jag även vill kunna använda det på andra typer av utflykter och enmanstält är rätt trist då. I nuläget vandrar jag mest här i Östergötland, men kan tänka mig fjällturer och annat. Utflykterna brukar vara någon vecka eller så. Jag är dock ingen expert och ger mig inte ut i storm, mitt i vintern och liknande. Jag är också student, så jag har inte lust att betala hur många tusen som helst, men samtidigt vill jag ändå köpa någonting jag kan ha ett tag och blir nöjd med.

Några frågor:

Vad för typ av tält bör jag skaffa?
Hur mycket pengar är rimligt att betala?
Var köper jag tält till bra pris?
Något annat jag borde tänka på?

Vänliga hälsningar,

Olle Linge
http://www.snigel.nu
 
Berguv Cupol

Vi har ett Fliesberg Berguv Cupol 2manstält det kostar "just nu" 1500SEK dock tveksamt om det någonsin har kostat mer. Det är dock lite tungt men det duger. Tältet är inne på sin tredje säsong och vi använder det några veckor om året. Hittils har det funkat OK men som vanligt får man det man betalar för.

Hans Friedel
 
Bara en kort reflektion kring att inte ge sig ut i storm (eller regn eller snö eller annat). Sådana saker är det som drabbar en när man ÄR ute och då vill man gärna att grejerna skall hålla...

- Var beredd på regn, då skiner solen-

Roland
 
- Var beredd på regn, då skiner solen-
Roland

Det där är en myt. Det är sol när man åker till fjällen, regnar hela tiden man är där och sol när man åker hem. Oavsett hur lång, kort tid man befinner sig där. Det har inte slagit fel på 7 år.

I nuläget får man ett Haglöfs Genis 12 för under 3000kr. Ett bra kupoltält för 1 person och bra plats. Lite tungt kanske och lite krångligt att sätta upp i medel till hård vind (har inte provat extrem vind ;) max 23m/s som jag provat i) Jag gillar tältet i alla fall och det får bli mitt tips.
 
Jag som brukar använda kupoltält pgr av att jag paddlar har kommit på att jag alltid hittar en gräsplätt att slå upp tältet på!
Så jag har köpt mig ett tunneltält Hilleberg Kaitum å är himmla nöjd! Rymligt, bra ligglängd,lätt å liten packvolym!!
Kanske lite dyrt, men som hassex skrev man får nog vad man betalar för!

/Janne
 
Angående det här med storm förstår jag förstås att det är något som drabbar en; vad jag menade var att jag inte med flit ger mig ut på saker som är tänkt att vara påfrestande på olika sätt. :)

Jag vet vad den fysiska skillnaden är på tunneltält och kupoltält, men jag har mindre koll på det praktiskt. Vad har de för olika fördelar och nackdelar? Varför välja det ena över det andra?

Vänliga hälsningar,

Olle Linge
http://www.snigel.nu
 
Är det kanske nummer 91 som du har i åtanke med att köpa tält? :cool:

Tänker du vandra mycket med det eller använda det som basläger?
 
Kupoltält är självstagande, vindtåligare,väger lite mer!
Tunneltält framför allt rymligare å lättare!

/Janne
 
Kupoltält är inte nödvändigtvis vindtåligare. De har större statisk stabilitet och klarar därmed av snöbelastning bättre. Tunneltält har väl så hög eller rent av högre vindtålighet eftersom de flexar. I extrem vind riskerar stängerna i kupoltält att knäckas eftersom de inte kan ge efter. Men nu snackar vi extremt extrema situtioner, tror jag. (Denna info från Hilleberg angående deras tält.)

En annan variabel att ta hänsyn till är var du kommer slå upp tältet. I skärgårdsmiljö rekommernderas ofta självstagande kupoltält eftersom de inte behöver lika mycket pinnar för att få upp.

Själv skulle jag (förstås) rekommenderat dig att ta hänsyn till vikten... Fundera på om ett enkelväggstält kan vara av intresse. Det finns n antal trådar i lättpackningsforumet om detta.
 
Nä kanske inte vindtåligare i extremlägen :) men jag tror kupoltältet är starkare styvare rör sig mindre i vinden å är då lite tystare det klarar ju oxå bättre belastning som tex snö!
Har precis varit ute på 3dars paddling å är mkt nöjd med mitt kupoltält men hade lite svårt i början då tältet mkt riktigt svajade ordentligt i vinden å lät mkt mer än mitt kupoltält (båda HB)

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
some0neelse Familjen ska bilcampa, tält? Bo och sova 6
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
Munksten Tält att bo i när man ska på ripjakt/fjällfiske Bo och sova 1
peteraxelsson Vilket tält ska vi köpa? Bo och sova 12
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.