Ett till tält ska inhandlas, men vad!?

Nallo 2 verkar ha rasat bort nu ur min skalle iaf, tältet ska ju användas när man är två och då är som sagt den 250 gram tyngre (500/2) GT-versionen trevlig att ha så man slipper hänga bort innertältet vid matlagning i regn.

Men, alltså, vad lagar ni för mat? Ugnspannkaka? Flamberar med bensinköket? :) Jag har inga som helst att laga mat i absiden på mitt Nallo 3 (det är knappast radikalt bredare) och samtidigt ha två ryggsäckar och två par skor där. Och det är inte så att jag skulle vilja beskriva det som trångt.
 
Men, alltså, vad lagar ni för mat? Ugnspannkaka? Flamberar med bensinköket? :) Jag har inga som helst att laga mat i absiden på mitt Nallo 3 (det är knappast radikalt bredare) och samtidigt ha två ryggsäckar och två par skor där. Och det är inte så att jag skulle vilja beskriva det som trångt.

Använder herrn ett esbit-kök måntro? ;)

// Jocke, med öppen eld.. ;)
 
Använder herrn ett esbit-kök måntro? ;)

// Jocke, med öppen eld.. ;)

Esbit ligger jag lågt med att gå på, mer tester krävs innan jag övertygas om dess förträfflighet. PocketRocketen är herre på täppan än så länge... Men ärligt talat, varför behöver man en GT-absid för att laga mat?

Öppen eld borde annars passa bra med Nallos öppning som rökhål ;)
 
Esbit ligger jag lågt med att gå på, mer tester krävs innan jag övertygas om dess förträfflighet. PocketRocketen är herre på täppan än så länge... Men ärligt talat, varför behöver man en GT-absid för att laga mat?

Öppen eld borde annars passa bra med Nallos öppning som rökhål ;)

Tycker det är klokt av Jocke att satsa på en extra rymlig absid om han vill använda ett multifuel-/fotogenkök inne i tältet - det är ju en jäkla skillnad på ett gaskök (som jag själv använder i absiden på både Nallo2 och Akto) och på ett kök som kan flamma upp lite hur som helst.. Själv har jag eldat upp absiden en gång, men det var kombinationen ryggåstält/rödsprit, och en slarvigt upprullad dörrflik.

Jag tycker man ska komma ihåg att även om vi är många som talar varmt om att laga mat i absiden nerkrupen i sovsäcken, så är det trots allt något som kan gå ruskigt snett och som tälttillverkarna definitivt tar avstånd från! (tror mitt Akto blev tre hekto lättare när jag klippt bort den varningslappen..) Lite försiktighet och marginaler alltså!

Per
 
Tycker det är klokt av Jocke att satsa på en extra rymlig absid om han vill använda ett multifuel-/fotogenkök inne i tältet - det är ju en jäkla skillnad på ett gaskök (som jag själv använder i absiden på både Nallo2 och Akto) och på ett kök som kan flamma upp lite hur som helst.. Själv har jag eldat upp absiden en gång, men det var kombinationen ryggåstält/rödsprit, och en slarvigt upprullad dörrflik.

Jag tycker man ska komma ihåg att även om vi är många som talar varmt om att laga mat i absiden nerkrupen i sovsäcken, så är det trots allt något som kan gå ruskigt snett och som tälttillverkarna definitivt tar avstånd från! (tror mitt Akto blev tre hekto lättare när jag klippt bort den varningslappen..) Lite försiktighet och marginaler alltså!

Själv tror jag inte jag skulle våga köra multifuel alls inomhus, GT eller ej. Det beror förvisso delvis på mina högst begränsade erfarenheter, sist jag körde ett (KAP) luktade det svedda ögonbryn ett tag efteråt och bara ryggmärgen räddade mitt vackra ansikte... Men de WOOOF!-effekter som kan uppstå kräver ju mer takhöjd än en vanlig absid. Därav min reflektion alltså: GT behövs inte när man lagar mat med gas (eller för den delen Esbit), ska man köra multifuel behövs den inte heller eftersom man bör hålla sig utanför (i alla fall bör undertecknad göra det).

Apropå dörrflikar förresten så är det min största invändning mot Nallo, den hänger ner om man vill ha öppet in i absiden (t.ex. vid matlagning!) och kan då lätt blåsa in i lågan med lätt förutsägbara och högeligen oönskade konsekvenser. Jag har låtit modda mitt Nallo så att jag kan öppna det på sidan istället, det ger också en absid med bättre skydd när det regnar.
 
Jag använder ett Primus MFS i absiden på Nallo 3, gamla modellen med lika långa bågar. Funkar bra. 3:an är rymligare i absiden än 2:an, framförallt är den högre. Brukar förvärma utanför eller med absiden väldigt öppen. Men man BEHÖVER ju bara vara i absiden om det ösregnar, och vid de tillfällena kan man ju knäppa ner innertältet.

Om jag skulle köpa nytt tält för paddling och redan hade ett annat tält skulle jag ta ett The North Face VE-25 om det var två som skulle få plats och kanske Trango 3 eller 4 om det skulle in fler personer. Visst, det väger 2 kg mer än ett Nallo, men det är fantatiskt mycket bekvämare, självstagande och tyst när det blåser. Att ligga i tältet och lyssna på havet är ju halva grejen, då vill jag inte störas av ett tunneltält som fladdrar. 2 kg på paddelturen är inte mycket på två pers, speciellt om man paddlar i odrickbart vatten. Skit i imagen och skaffa ett tält som rymmer alla grejor, lykta i taket och står still i blåsten. Gå till en butik och be att få slå upp och krypa in i ett VE-25!
 
Hoppas att alla som eldat tält lärt sig ngt av det! Att bli taklös vid fel tillfälle kan vara avgörande, men det är klart att vill man ha livet äventyrligt, varför inte en brasa i lämpligt hål i golvet... nära dörren så att röken, åtminsone det mesta av den går ut.
Det är en av orsakerna till att jag har kokplatsen utomhus. Vilket jag rekommenderar. Väl medveten om att elda inne i tältet kan oxså vara livsavgörande men vid valet att tälta på flatan vid minus mer än 25 och bo i snöka är mitt val tämligen enkelt....Alla har inte det valet.
//J
 
Apropå dörrflikar förresten så är det min största invändning mot Nallo, den hänger ner om man vill ha öppet in i absiden (t.ex. vid matlagning!) och kan då lätt blåsa in i lågan med lätt förutsägbara och högeligen oönskade konsekvenser.

Håller helt med om det vanskliga i att anväda fotogenkök i absid!

Men det där med att "dörrfliken hänger ner på Nallo2" förstår jag inte alls; den hänger ju inte ner överhuvudtaget om man drar runt dragkedjan hela vägen? Sen måste man förstås se till att den ligger still,. men det gäller ju för plastpåsar, ryggsäcksöverdrag, kamelhårskalsonger osv oxå?

Per
 
Hoppas att alla som eldat tält lärt sig ngt av det! //J

Jajjemän: "Bränt barn luktar illa" :)

Skämt å sido; med gaskök och en rejäl dos försiktighet tycker jag det känns ok, i synnerhet på ensamturer när det inte är lika mycket folk i rörelse. Förutom den underbara bekvämligheten och mysfaktorn (som är det främsta skälet för mig), så sparar det väl lite vikt eftersom bränsleåtgången blir lägre och jag inte behöver något vindskydd till köket.

Per
 
Håller helt med om det vanskliga i att anväda fotogenkök i absid!

Men det där med att "dörrfliken hänger ner på Nallo2" förstår jag inte alls; den hänger ju inte ner överhuvudtaget om man drar runt dragkedjan hela vägen? Sen måste man förstås se till att den ligger still,. men det gäller ju för plastpåsar, ryggsäcksöverdrag, kamelhårskalsonger osv oxå?

Per

Det gäller inte för mina kamelhårskallingar, har bara ett par och dom sitter altlid på ;) Seriöst, så visst ska man vara försiktig med fotogen/bensinkök men att avråda från att elda med dom i en (tillräckligt stor) absid är väl ändå att ta i, eller?
 
Fjällrävens Keino 2 R/S är ett helt självstagande tält som kanske också kan vara ett alternativ. Väger ca 3 kg om jag inte minns fel.

/ Morgan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
The_Lost_Cyclist Nya pinnar till ett Marmot Racer X? Bo och sova 2
grimjaur Behov av skyddsunderlag till ett Keron? Bo och sova 12
Ska jag "byta" till ett annat Hilleberg? Bo och sova 15
Email Nån som vet ett lämpligt tyg till sovsäcksöverdrag? Bo och sova 3
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
nordmannen ett telt for mig? Bo och sova 1
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
såg andvända bara yttre tältducken som ett vindskydd. Bo och sova 10
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
Öhrnell Om att sy ett eget tält... Bo och sova 17
bäfver Ett tältdilemma Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.