Ett till tält ska inhandlas, men vad!?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Problemet med små tältplatser är ju löst :)

Haha, vet inte om jag håller med riktigt, men det lutar faktiskt åt ett Nallo 2 GT ändå. Någonstans bör man kunna hitta en plats och ute i skärgården kan man alltid ta stenar, plankor och annat för att få fast tältet. Ska inhandla några kilar och lite annat för paddlingarna långt ute i havsbandet.

Men inga andra tältmärken verkar ha något?

// Jocke

Inga tips,men...

Har du funderat på kupoltält?
Det finns med dubbla mindre absider/ingångar,en för passage och en för packningar eller
varsina på vandringar t.ex.Ofta tillräckliga för lite matstök.
På paddelturer stannar ju den mesta utrustningen kvar i kajaken så en (1) stor absid tycks (för mig) lite 'overkill'.

peter

Har du funderat på kupoltält?
Det finns med dubbla mindre absider/ingångar,en för passage och en för packningar eller
varsina på vandringar t.ex.Ofta tillräckliga för lite matstök.
På paddelturer stannar ju den mesta utrustningen kvar i kajaken så en (1) stor absid tycks (för mig) lite 'overkill'.

peter

Ja visst har jag det. Nämn några modeller/märken så får jag kika mer dock. Hillebergs sortiment kan jag utan och innan, men inte så bred och kunnig utanför svenska märken tyvärr.

// Jocke

Ja visst har jag det. Nämn några modeller/märken så får jag kika mer dock. Hillebergs sortiment kan jag utan och innan, men inte så bred och kunnig utanför svenska märken tyvärr.

// Jocke

Salewa har några modeller:Sierra Leone (Ultra)-Bergen-Denali.

Men vid Oden,alla större märken har en eller två modeller så sök.Det är alltid lättare att spela kritiker...

peter

Joakim Ambrosson; sa:
Självstagande är alltid trevligt, speciellt vid paddling. Vet inte om ni testat kilar och övrigt klätterbestyr runt stenar och i sprickor om det skulle kunna funka?

Jag har flera gånger tagit med ett knippe kilar för att testa när jag varit på kajaktur med Nallo2, men aldrig behövt/lyckats använda dem. Det är ju lite mäckigt eftersom det förutsätter att det finns passande sprickor på både rätt plats och i rätt riktning i förhållande till den plats där tältet ska stå (det ena kan förstås styra det andra i någon mån).
Jag har löst det med långa "lasso-öglor" för stenar eller nåt annat tungt i markförankringspunkterna i stället, och har aldrig haft några problem att får det tillräckligt stabilt. Men det är förstås smidigare med ett självstagande tält för just det ändamålet.

Per

Kikat runt lite:

* Salewa-tälten var inte riktigt vad jag hade tänkt mig, tror mer på Allak isåfall.
* GoLite verkar ju trevliga, men deras dragstyrka var ju 3 ggr lägre än Hillebergs 1200-väv.. man kanske är lite kräsen?
* BlackDiamond har väl bara enkelvävstält, lätta, men frågan är om det inte blir otrevligt vid längre ihållande regn...?
* Fjällräven... tunga och går bort direkt
* Kelty, inget som passar, lågpris?
* Marmot, har ett par trevliga modeller, men ser lite för enkla ut/vävarna verkar inte vara anpassade för otrevligt väder?

// Jocke

Msr?

What about MSR-tält? Jag såg nyligen på deras hemsida att de har uppdaterat deras tält och bytt ut ny väv också. De har två olika modeller och det som skiljer dem åt är väven... Kolla där!

Hittar inget som riktigt uppfyller kraven. Bensinköket gör ju att det blir lite halvtrångt att laga mat i en 0,9 kvm stor absid som HB Allak/MSR Hubba mfl.. ryggsäcken skiter jag i, den får gärna ligga ute vilket den gjort flera gånger förrut utan att bli blöt.

Kruxet är maten om det ösregnar flera dagar i sträck, visst går det att fixa mat utanför tältet... hmm :)

Beslutsångest inför beställning SNART! :)

// Jocke

klart du ska ha ett självstagande tält om det kommer användas för kajakpaddling (med tältning på kala klippor). Vad är din image då?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips