Ett till tält ska inhandlas, men vad!?

Joakim, du vet väl att de säljer just nu har bra pris på Nallo 2 på Fjällsport i Göteborg. Eller tänker du beställa från USA?

/Johan

Varför laga mat utanför tältet när det regnar???
Skulle aldrig komma på tanken.

Varför inte? Köket rostar inte och maten blir inte sämre tillagad för att det regnar. Bara ut med köket och ut med en hand då och då.

Kruxet är att det inte finns några självstagande tält med tillräckligt stor absid för köksbestyr, iaf inte för bensinkök...?

// Jocke, som nog beställer Nallo 2 GT

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Haka ner innertältet

Om absiden enbart är för matlagning i dåligt väder så känns det lite onödigt att bära runt på en stor absid.
När vi har gått med tält utan stor absid så har vi hakat ner en del av innertältet då det ska lagas mat i dåligt väder. Nu har jag bara haft Keron 2 och Keron 4 men det ser ju ut som att det ska gå att göra så även med Nallo.

Om absiden enbart är för matlagning i dåligt väder så känns det lite onödigt att bära runt på en stor absid.
När vi har gått med tält utan stor absid så har vi hakat ner en del av innertältet då det ska lagas mat i dåligt väder. Nu har jag bara haft Keron 2 och Keron 4 men det ser ju ut som att det ska gå att göra så även med Nallo.

Sant! Ja det ska gå även med Nallo.. Riktigt smart tanke :)

// Jocke

Sant! Ja det ska gå även med Nallo.. Riktigt smart tanke :)

// Jocke

En favorit är att haka ner innertältet mot utgången till, så att man fortfarande sitter på innertältet men får betydligt rymligare runt om kring och över huvudet. Men i ett tält som Nallo 2 blir förstås allting lite knepigare om man verkligen är 2 personer -kräver lite diciplin för att hålla ordning och att krypa in och ut är inte alls lika smidigt som i t.ex. ett kupoltält med dubbla absider som dessutom ligger längs långsidorna.

Per

Vi har ett Nallo2 och nerhakning för regn och rusk fungerar utmärkt. Med liten ryggsäck, do packning och en smula diciplin på pinalerna är det inga problem alls, men gott om plats på minimalt utrymme. Nallo2 är både litet, rymligt och lätt. Vi har lite xtra snöre och stålspik i stället för spagettipinnar med och hitintills har vi alltid fått upp tält och tarp oavsett underlag. Men vi är måhända en smula kreativa ibland.
Vi har oxså självstagande men de är tyngre, kräver förankring för att inte flyga och emellanåt gör de det ändå...En dyr och svårfångad drake....
//J

Vi har ett Nallo2 och nerhakning för regn och rusk fungerar utmärkt. Med liten ryggsäck, do packning och en smula diciplin på pinalerna är det inga problem alls, men gott om plats på minimalt utrymme. Nallo2 är både litet, rymligt och lätt. Vi har lite xtra snöre och stålspik i stället för spagettipinnar med och hitintills har vi alltid fått upp tält och tarp oavsett underlag. Men vi är måhända en smula kreativa ibland.
Vi har oxså självstagande men de är tyngre, kräver förankring för att inte flyga och emellanåt gör de det ändå...En dyr och svårfångad drake....
//J

Lite så jag känner också, Nallo 2 väger 2,1 kg medan närmaste självstagande HB är Allak som väger 2,9, det är 30 % skillnad vilket är rätt mycket.

Det jag är mest orolig för är när man ska paddla, då det ibland kan vara nästintill omöjligt att hitta tältplats, men samtidigt så har jag ju alltid fäst mitt självstagande på något sätt, tror aldrig jag har sovit utan att fästa det... så man kanske är överdrivet ängslig för de situationer då man inte inte skulle hitta något..

Men som sagt, tips på självstagande tält likt Allak från andra märken tas gärna emot som dock väger lite mindre och har löstagbart innertält.

// Jocke

Allak utan innertält borde väl kunna fungera under paddelturerna om det inte är alltför mycket mygg. Då blir det knappast några problem med matlagningsutrymme heller.

Allak utan innertält borde väl kunna fungera under paddelturerna om det inte är alltför mycket mygg. Då blir det knappast några problem med matlagningsutrymme heller.

Under paddelturerna funkar det med innertält också, bara att kroka loss. Dock är vikten vid vandring lite hög, men man kanske är lite för kräsen bara.. man delar ju trots allt på vikten också.

// Jocke

Lite så jag känner också, Nallo 2 väger 2,1 kg medan närmaste självstagande HB är Allak som väger 2,9, det är 30 % skillnad vilket är rätt mycket.

Det jag är mest orolig för är när man ska paddla, då det ibland kan vara nästintill omöjligt att hitta tältplats, men samtidigt så har jag ju alltid fäst mitt självstagande på något sätt, tror aldrig jag har sovit utan att fästa det... så man kanske är överdrivet ängslig för de situationer då man inte inte skulle hitta något..

Men som sagt, tips på självstagande tält likt Allak från andra märken tas gärna emot som dock väger lite mindre och har löstagbart innertält.

// Jocke

Varför har ingen nämnt Jannu? Pinnar behövs bara till absiden och vikten är 100g!! lättare än allak :). Absiden är låg, men det finns gott om plats med saker vid sidorna inne i tältet... Men hade jag varit du hade jag nog kört med Nallo 2 oxå om jag skulle välja idag... :).

Exped?

Exped har flera intressanta 2 & 3p modeller:

0.B4!OpenElement&FieldElemFormat=jpg

Gör så begåvade HB-kopior att de ofta är bättre än originalet...;)

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips