välja slang och däck

Hej!
Hur känsligt är det med att välja exakt rätt storlek på slang.
Märker jag någon skillnad på en slag 26*1,75 jämfört med en 26*1,90?

Har jag gjort ett bra köp som köpt slang som är förimpregnerad med punkaspray invändigt eller är jag bara lurad på några tior?
Eller borde jag köpt en vanlig men dyr märkesslang istället?

Jag köpte slang som enligt reklamen är självtätande (biltemas) för tror det var 50 kr extra jämfört med samma slang utan självläkning.

Funderar också på hur stor skilland i punkabenägenhet som de förstärkta däcken på t ex biltema är jämfört med vanliga märkes- resp noname-däck.
Är "punka-fria" däck värda sina extra pengar?
Eller är "vanliga" märkesdäck bättre?

Jag kör inte i skogen utan cykelpendlar med utrustningen ovan - på asfalterad cykelbana men som inte sällan är grusad och ibland någon glasskärva. Har kanske en drygt punka per månad och vill gärna sänka den frekvensen. Däcken idag är "super motard-däck" eller vad de kan heta - grovmönstrade i kanten men nästa släta i mitten.

/Patrik
 
Hej!
Hur känsligt är det med att välja exakt rätt storlek på slang.
Märker jag någon skillnad på en slag 26*1,75 jämfört med en 26*1,90?

Funkar utan problem.

Har jag gjort ett bra köp som köpt slang som är förimpregnerad med punkaspray invändigt eller är jag bara lurad på några tior?
Eller borde jag köpt en vanlig men dyr märkesslang istället?

Jag köpte slang som enligt reklamen är självtätande (biltemas) för tror det var 50 kr extra jämfört med samma slang utan självläkning.

Aldrig hört talas om och aldrig känt behov av.

Funderar också på hur stor skilland i punkabenägenhet som de förstärkta däcken på t ex biltema är jämfört med vanliga märkes- resp noname-däck.
Är "punka-fria" däck värda sina extra pengar?
Eller är "vanliga" märkesdäck bättre?

Bra punkaskydd i form av tex kevlar gör skillnad. Däck är annars ett bra exempel där man får vad man betalar för.

Jag kör inte i skogen utan cykelpendlar med utrustningen ovan - på asfalterad cykelbana men som inte sällan är grusad och ibland någon glasskärva. Har kanske en drygt punka per månad och vill gärna sänka den frekvensen. Däcken idag är "super motard-däck" eller vad de kan heta - grovmönstrade i kanten men nästa släta i mitten.

De kallas semi-slick.
En punka i månaden låter helt galet mycket. Jag förstår att du vill göra något åt det.
 
Har du undersökt varför du får punktering så ofta?

Man ska ha bra otur, eller mkt slitna/värdelösa däck, om man ska få punktering så ofta av vasst grus eller glas.

Kolla fälgen efter skador.
Kolla/byt fälgband.
Kolla insidan av däcket (kan sitta något vasst där).

Sist men inte minst. Har du rätt dimension på däcken? För stor dimension på däcken kan ge oförklarliga punkteringar i tid och otid.


Angående den självläkande slangen.
Jag har ingen erfarenhet av sådana men i ditt fall kan den ju vara värd ett försök, då du lätt kan lokalisera skadan.
 
Självtätande

slang har jag haft och det kladdar massor vid punka och är tyngre. Inget jag kommer att köpa igen. Punka kan bero på mycket. Viktigt att ha lagom högt tryck. När däcket börjar bli slitet ökar punkafrekvensen påtagligt.

Hur ser hålen ut?

Thure
 
Mina punkor är oftast grus eller småsten eller små glasskärvor, knappt millimeterstora. Kanske dax för nytt däck också. Någon gång var det en tagg från en växt - typ rosentagg. Givetvis känner jag inne i däcket efter punka och tar bort det som skapat hålet. Fälgarna känns inte vassa inuti och fälgbanden är gamla men hela. Jag får inte punka på samma ställe igen men min kommuns halkbekämpningsmateria i vinter verkar vara okompatibel med mina däck. Jag kör med mycket högt tryck i däcken - 90 kilo förare och kanske 10kilo ytterligare last i cykelväskor.

Är biltemas förstärkta däck bra nog eller ska man upp ännu en prisklass?

Jag har 26" fälgar och 1,75 resp 1,90 är väl höjden (i tum) på däcket?
Eller är det bredden?
Det har väl inget med fälgen att göra - 26" är väl 26 och så länge det får plats i gaffel/under stänkskärm så är det väl ok?

Vinner jag något på att köra med mer grovmönstrat - mer renodlade skogsdäck jämfört med semi-sliks?

/Patrik
 
Senast ändrad:
Vinner jag något på att köra med mer grovmönstrat - mer renodlade skogsdäck jämfört med semi-sliks?
Grovmönstrat på asfalt ger sämre rull, högre ljud, sämre grepp och sämre kurvtagningsförmåga. Men kanske starkare ben. Det finns ingen anledning att ha något annat än slicks (helt omönstrade däck) så länge man bara kör på hårdgjord yta sommartid. Biltemas däck och andra billighetsmärken brukar fort få torksprickor och bli onödigt hårda dvs sämre grepp. En punktering i månaden låter helt galet mycket, jag pendlar ett par mil dagligen i stadsmiljö och får punka kanske ett par gånger per år - i regel är det då glaskross som är orsaken.
 
Jag har 26" fälgar och 1,75 resp 1,90 är väl höjden (i tum) på däcket?
Eller är det bredden?
Det har väl inget med fälgen att göra - 26" är väl 26 och så länge det får plats i gaffel/under stänkskärm så är det väl ok?


/Patrik

Ja man skulle ju kunna tro det, men så enkelt är det tyvärr inte =)
Det finns flera olika innerdiametrar på 26"-däck, och det är innerdiametern som är viktig.

Läs mer:
http://www.cykelguiden.nu/cykelguiden.asp?page=dacksdimensioner
http://www.classicmotor.se/artiklar...ldack-oversattning-gamla-till-nya-dimensioner



Det verkar dock som om du bör skaffa dig ett par nya däck. Kanske skulle du pröva "punkteringssäkra" om ni har sådant vasst grus i byn. Biltemas kostar ju bara dryga hundralappen stycket, så det kan ju vara värt att testa.
 
Ja man skulle ju kunna tro det, men så enkelt är det tyvärr inte =)
Det finns flera olika innerdiametrar på 26"-däck, och det är innerdiametern som är viktig.

Läs mer:
http://www.cykelguiden.nu/cykelguiden.asp?page=dacksdimensioner
http://www.classicmotor.se/artiklar...ldack-oversattning-gamla-till-nya-dimensioner



Det verkar dock som om du bör skaffa dig ett par nya däck. Kanske skulle du pröva "punkteringssäkra" om ni har sådant vasst grus i byn. Biltemas kostar ju bara dryga hundralappen stycket, så det kan ju vara värt att testa.

Det förklarar kanske varför jag knappt med mankraft får av framdäcket från fälgen. Det sitter så hårt att jag nästan böjer bräckjärnen i metal.
Dagens punka, halvvägs till jobbet var dock bak - men dit ska det nu nytt däck, ny slang och nytt fälgband för att ta bort alla eventualiteter. Jag blev så trött på punka att jag cyklade vidar på sock tills däcket kalvade av ocn nu är slagen definitivt slut som slang.

Hur mäter man på sin fälg så man köper rätt 26" däck?
Jag kan ju säkerligen ha köpt fel 26" däck tidigare då jag trodde 26" var 26" - fast bara med olika "höjd".

Slang är mindre noga med har jag förstått : 26* ungefär rätt höjd funkar alltså.

Jag vill fortsatt ha semislicks för ibland kör jag på grusvägar också.

/Patrik
 
Det förklarar kanske varför jag knappt med mankraft får av framdäcket från fälgen. Det sitter så hårt att jag nästan böjer bräckjärnen i metal.
Dagens punka, halvvägs till jobbet var dock bak - men dit ska det nu nytt däck, ny slang och nytt fälgband för att ta bort alla eventualiteter. Jag blev så trött på punka att jag cyklade vidar på sock tills däcket kalvade av ocn nu är slagen definitivt slut som slang.

Hur mäter man på sin fälg så man köper rätt 26" däck?
Jag kan ju säkerligen ha köpt fel 26" däck tidigare då jag trodde 26" var 26" - fast bara med olika "höjd".

Slang är mindre noga med har jag förstått : 26* ungefär rätt höjd funkar alltså.

Jag vill fortsatt ha semislicks för ibland kör jag på grusvägar också.

/Patrik

Gå efter ETRTO-standarden, där första siffran är profilbredden och den andra är däckets innerdiameter. Som du ser i tabellen finns 26" med innerdiametrar mellan 559 och 597mm.

Mät fälgens diameter så blir det rätt, eller ännu bättre - ta med fälgen till en cykelverkstad och be dem mäta.
 
Gå efter ETRTO-standarden, där första siffran är profilbredden och den andra är däckets innerdiameter. Som du ser i tabellen finns 26" med innerdiametrar mellan 559 och 597mm.

Mät fälgens diameter så blir det rätt, eller ännu bättre - ta med fälgen till en cykelverkstad och be dem mäta.
På min miniräknare bir 26" * 25,4 mm/tum = 660 mm Men är 26" alltså ytterdiameter inkl däck?

Och när du säger innerdiameter - är det
a) diametern innuti fälgens djupaste del = däckets innerdiameter
-b) där ekrarna fäster, innuti fälgen (dvs skilladen 2* godstjockleken jämfört med förra
c) om jag mäter fälgen utan hjulets yttersla diameter - 2* någon dryg centimeter större än de två ovanstående?
d) något annat

och bredden är det innerbredden mellan godsets sidor i fälgen - dvs däckets bredd?

Vilken vetenskap det blev av detta enkla köpa nytt däck.....

/Patrik, tacksam för hjälpen
 
På min miniräknare bir 26" * 25,4 mm/tum = 660 mm Men är 26" alltså ytterdiameter inkl däck?
Såsom jag förstått det. Det är i alla fall säkert att 26" finns med olika innerdiametrar.

Och när du säger innerdiameter - är det
a) diametern innuti fälgens djupaste del = däckets innerdiameter
-b) där ekrarna fäster, innuti fälgen (dvs skilladen 2* godstjockleken jämfört med förra
c) om jag mäter fälgen utan hjulets yttersla diameter - 2* någon dryg centimeter större än de två ovanstående?
d) något annat

och bredden är det innerbredden mellan godsets sidor i fälgen - dvs däckets bredd?

Vilken vetenskap det blev av detta enkla köpa nytt däck.....

/Patrik, tacksam för hjälpen

Jag minns inte riktigt vart man ska mäta på fälgen. Jag tror att det är på "kanten" där däckets går som djupast i fälgen.

Jag ska banne mig gå ut och kontrollmäta och ge dig ett bättre svar.
BRB, som dom säger!
 
Jag kör med mycket högt tryck i däcken

Vad innebär mycket högt tryck i det här fallet? Det brukar stå rekommenderat tryck på däcksidorna. Du vet väl att du inte vinner någonting egentligen på att köra med för högt tryck? Bara sämre komfort och rull.

Har du tur står det på fälgarna vilken diameter och bredd de har .

Biltemas däck är ju ingen höjdare överlag, dåligt tungt gummi och stenhårda ovikbara kanttrådar i däcksidorna. Cyklar du mycket så skulle jag rekommendera att köpa bättre däck.

Jag vill fortsatt ha semislicks för ibland kör jag på grusvägar också.
Du kan mycket väl köra grusväg med släta däck också. Jag har 3km grusväg ut till asfalt och det är inga problem ens med landsvägscykelns däck på 19mm .
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
Jonas P Att välja cykel, hur svårt kan det vara? Mountainbike 31
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
Stefano M Hjälp att välja MTB Mountainbike 0
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
christiand Välja mellan "billiga" hybridcyklar Mountainbike 1
perpan Välja cykel? Mountainbike 3
nianmal Välja MTB Mountainbike 11
tigerr vilken ska jag välja.? Mountainbike 0
Mathew Hur välja däck på VDO C15+??? Mountainbike 3
Klaus Vilken MTB kan jag välja? Mountainbike 10
hgus2568 Corratec- Kommentar? Välja ramstorlek.. Mountainbike 1
f97anka Lite hjälp med att välja cykel Mountainbike 3
Marcand Vilken skivbroms ska jag välja Mountainbike 7
kanotnisse Välja cykel?? Mountainbike 8
ninja Vad ska man välja för framdämp? Mountainbike 15
matpih HJÄLP mig välja MTB-cykel. Mountainbike 15
fibbla slang :: camelback? flaska? Mountainbike 14
statemachine Däck, mountainbike Mountainbike 1
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
Jote Svårpumpat däck Mountainbike 3
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
klättermicke Tyda däck? Mountainbike 3
AWG Buckligt däck ?? Mountainbike 12
perdans Vikbara däck Mountainbike 8
jamo Pumpa däck med kolsyra - Påverkar det tryckhållningen? Mountainbike 5
Osvald MTB däck för sand/grus? (Cairns-Cape York) Mountainbike 7
v95blad Pnktering av slanglösa MTB däck Mountainbike 1
Gaban Megatåliga allround/trial-däck? Mountainbike 3
Michaels Däck, vilka? Mountainbike 9
KraftWärk Hjälp!!! Däck nu Mountainbike 4
jd Vilka däck till MTB-vättern? Mountainbike 4
kalleka SLANGLÖSA DÄCK - vilka är fördelarna? Mountainbike 12
balo LVG däck till MTB Mountainbike 4
bobban_algin MTB däck Mountainbike 8
MTBaren Håller era däck, Michelin JET S? Mountainbike 5
somule Feta däck Mountainbike 6
biedelman däck Mountainbike 3
Mans Har någon erfarenhet av Kenda-däck? Mountainbike 1
Däck? Mountainbike 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.