Välja cykel??

Skulle behöva lite hjälp med att välja cykel. Har tidigare kört en Cescent Freke men vill nu satsa på något lite bättre i prisklassen kring 10 000 eller lite mer. Kommer förhoppningsvis köra lite multisport med den.
[Ändrat av kanotnisse 2002-07-30 kl 19:54]
 
Har skrivit en del om det tidigare...

Kolla runt
Som jag skrivit någon gång tidigare, det viktigaste på cykeln är ramen. Allt annat går att byta med mer eller mindre strul/kostnad.

Storlek och vinklar på ramen gör mycket för att förändra din cykelupplevelse. Testa olika märken i din prisklass då i princip alla märken har olika lösningar.

10 KSEK räcker ganska långt för en hyffsad hardtail (dvs enbart framdämp), men eftersom du nämner multisport så antar jag att du vill spara kraft så långt det går, och då är en heldämpad att föredra eftersom terrängen sliter mindre på din kropp (mao sparar man energi) med en FS (fulldämpad).

Däremot så kan det vara svårt att få tag på en bra FS i den prisklassen du nämner.

Personligen så är jag förtjust i Scott och speciellt deras Comp Racing. Den kostar iofs lite mer än din budget.
Cyclepro har prisvärda cyklar som räcker långt dom med.

Sedan så behöver du inte stirra dig blind på exakt vilka komponenter som sitter på cykeln för vad det gäller dina behov så "räcker" det med normal modellerna. Upptäcker du senare att du vill ha bättre/lättare/coolare komponenter så är det bara att uppgradera.

Gå runt till olika handlare och var ärlig mot dig själv. Vad skall du använda cykeln till? Hur mycket kommer du cykla? Vart kommer du cykla? och så vidare.

Pratar du med olika handlare och testar olika modeller och märken så kommer du upptäcka att dina kunskaper och din förståelse för cyklar ökar, och att du kan göra ett bra val för just den cykeln som passar dig och dina behov.

/Mattias
 
och sen...

Och när du har hittat det du vill ha så besöker du ytterligare en affär med samma fabrikat av cyklar och talat om att du har blivit erbjuden att köpa en cykel av modell XX för X mycker kronor, sen är det upp till handlaren att att överträffa det tidigare priset(eller kanske bjuda på lite kläder/prylar..) om han vill sälja... Lycka till!
 
Tre alternativ

Har varit runt i lite affärer och klämt och tittat. Tror jag kommit fram till tre olika modeller som skulle kunna passa: Cyclepro´s pinnacle comp, Scott´s expert racing och Meridas speed/ speed pro. Finns det någon av dessa som man kan framhålla lite extra? Kom gärna med fler förslag på modeller som jag kanske missat.
 
Hojtips

Får jag föreslå att du tar en titt på Slingshot.
Den är annorlunda. Den har låg vikt. Riktigt låg. Den är snabb och mycket rolig att köra. Rätt dyr dock, men jag hittade en begagnad till ett rimligt pris.
Bicykling Magazine skrev: "The fastest bike we've ever ridden. Period."
http://www.slingshotbikes.com är deras webadress.
Hälsn.
Lennart
 
Re: Tre alternativ

kanotnisse; sa:
Har varit runt i lite affärer och klämt och tittat. Tror jag kommit fram till tre olika modeller som skulle kunna passa: Cyclepro´s pinnacle comp, Scott´s expert racing och Meridas speed/ speed pro. Finns det någon av dessa som man kan framhålla lite extra? Kom gärna med fler förslag på modeller som jag kanske missat.

Jag har en bekant som kör Cyclepro och han är alltid lyrisk över deras produkter *ler* Vad jag kan se så är det bra design och vettiga komponentval.

Jag har kört och kör Scott Comp Racing (både 01 och 02). Det är samma ramgeometri på den som på Expert racing. Största skillnaden ligger i komponenterna, men som sagt, man vet bara själv vad man behöver.
Racing serien ger en aggresiv körställning, med pigg acceleration och bra klättring. Nackdelen är att det känns lite obehagligt i vissa nerförsbackar (sådana som är obehagligt branta) men det är mer en teknik/psyke fråga än cykeldesignfråga.

Bor du i Stockholm så såg jag att Cykloteket har bra priser (dvs under 10000) på Scott Comp Racing 01.

Merida har jag ingen åsikt om (inte cyklat på någon sådan)
 
Re: Har skrivit en del om det tidigare...

mlindstrom; sa:
Personligen så är jag förtjust i Scott och speciellt deras Comp Racing. Den kostar iofs lite mer än din budget.
/Mattias

Har provkört och fått ett bra pris på en Comp racing, 12 000kr, en riktigt bra rabatt faktiskt. Tror jag slår till om ingen har några fler synpunkter.
 
Re: Re: Har skrivit en del om det tidigare...

kanotnisse; sa:
mlindstrom; sa:
Personligen så är jag förtjust i Scott och speciellt deras Comp Racing. Den kostar iofs lite mer än din budget.
/Mattias

Har provkört och fått ett bra pris på en Comp racing, 12 000kr, en riktigt bra rabatt faktiskt. Tror jag slår till om ingen har några fler synpunkter.

Slå till tycker jag.

/Mattias
 
Jovisst

Slog till i lördags, och jag är verkligen helnöjd efter ett par dagar med min nya kärlek, hon är ju så go och grann.
Tack för tipset!!

Föresten, är det ingen som vill köpa min Crescent Freke, den är i absolut nyskick, bra pris.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonas P Att välja cykel, hur svårt kan det vara? Mountainbike 31
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
perpan Välja cykel? Mountainbike 3
f97anka Lite hjälp med att välja cykel Mountainbike 3
matpih HJÄLP mig välja MTB-cykel. Mountainbike 15
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
tango välja slang och däck Mountainbike 28
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
Stefano M Hjälp att välja MTB Mountainbike 0
christiand Välja mellan "billiga" hybridcyklar Mountainbike 1
nianmal Välja MTB Mountainbike 11
tigerr vilken ska jag välja.? Mountainbike 0
Mathew Hur välja däck på VDO C15+??? Mountainbike 3
Klaus Vilken MTB kan jag välja? Mountainbike 10
hgus2568 Corratec- Kommentar? Välja ramstorlek.. Mountainbike 1
Marcand Vilken skivbroms ska jag välja Mountainbike 7
ninja Vad ska man välja för framdämp? Mountainbike 15
museo12 Cykel för träning och vardagsbruk finns det? Mountainbike 16
fekki Cykelvasan 2018. Köpråd cykel Mountainbike 17
downhill arvid Downhill cykel trasig Mountainbike 3
insumaster BMX för en 9åring Mountainbike 10
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
såg Letar efter en cykel. Mountainbike 1
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Rookien Cykel som klarar en back-flip ? Mountainbike 5
md7dani Val av cykel Mountainbike 3
pelle.k Val av cykel ! Mountainbike 6
gmats76 Renovera gammal cykel Mountainbike 17
Suedish Vilken cykel passar mig? Mountainbike 8
Tomasigmet Vad kostar en bra mtb-cykel? Mountainbike 7
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Smeagol Letar MTB cykel Mountainbike 9
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
liquidmonkey webshop cykel Mountainbike 6
kenny_lex Problem att hitta en cykel Mountainbike 8
Dayana Passar en sådan cykel mig? Mountainbike 6
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
tiger138 cykel hjälp Mountainbike 1
Gustav Lundeborg Scott Aspect 45 som nybörjar cykel? Mountainbike 1
Inssold Nybörjar cykel? Mountainbike 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.