Välja MTB

Ska börja träna cykel, MTB, eftersom mitt knä inte pallar löpning längre. Har sent på säsongen kollat runt på lite olika märken och fastnat för två: Scott alt Nishiki. Mina kunskaper om MTB-cykling och vilka komponenter som är bra sträcker sig till det jag kunnat läsa i detta forum och i övrigt på nätet och hos olika återförsäljare.
Jag kommer att träna på mindre skogsvägar o stigar, men även en del landsväg. Väntar nu på 2007 års modeller och siktar på antingen någon cykel i Scotts scale serie eller Nishiki SRI Team. Prisbild 10-15000 SEK är ok.
Några åsikter för och emot av vana cyklister? Annat märke som förtjänar att kollas på?
 
Vettigt

Cykla belastar knäna klart mindre så länge man drar lätta växlar. MTB på grusvägar är då ett bra val. Inne i skogen är det lätt hänt att man kör tyngre än vad man egentligen borde.
Med ett par stora plattisar får du ett jämt tryck över foten även om ett par spd är mer optimalt ur fartsynpunkt.
Nishiki SRI team är bra och man får mycket för pengarna.
Scott börjar sälja ut sina 06:eek:r nu i September.
Scale 30 är i så fall den första vettiga men den kostar väl lite mer ?
 
Hej

Köpte nyss en Scott Scale 50 (2006) för reducerat pris. Rätt skön bike för skogen, lite trögare på asfalt jämfört med min stålhoj Scott Comp Racing och det troigtvis för att däcken är breddare och högre jämfört med de på Comp racing.

Själv har jag slutat springa för mina knän pallar inte, men cykling funkar mycket bättre.

Rätt trevligt med hydrauliska skivbromsar, tar bra. Måste dock justera dem då ena bromsklossen liggar emot lite, skivan behöver nog centreras lite, vilket verkar vara en hel vetenskap.

Beställde först en Scott Scale 40 från Tyskland http://www.bikediscount.com/default.asp?itemId=757&rob=3

Men gick inte att få tag därifrån i min storlek så jag beställde en scale 50 istället från en butik i Sverige.

Scott har lagt ut 2007 hojarna

http://www.scottusa.com/product.php?UID=9677

Någon handlare jag pratat med sade att de trodde de skulle få in 2007 modellerna i början av nästa år?
 
Kul att få lite svar och synpunkter. Det här med växlar: vad är det minsta man bör satsa på i kvalitet om cykeln ska användas flitigt i ur o skur.
Uffe: varför är Scale 30 det minsta att satsa på? Jag tänker inte ge mer än max 20'. Har du själv testat SRI Team? 2007 års modell kommer att kosta 16' enl unicykel i Gbg och har bättre ram och dämpning bl a.
Merano: köpte du en 06? Vad skiljer egentligen mellan modellerna - är det ffa kvalitet på växlar o broms?
Trek - hittade en cykelhandlare i Helsingborg som talade varmt om dessa cyklar - någon som testat?
 
Hej

Det var en 2006. Tänkte vänta till 2007 kom ut, men det tar kanske ett tag samt att de blir nog lite dyrare.

Jag är absolut ingen expert på hojar!!!

Mitt intryck är de dyrare scale hojarna är dyrare delvis för att lätta komponenter är dyrare.

Som jag ser det betalar man typ 10 lakan till för att få en lättare cykel, tex jämfört scale 50 och scale 30. Visst har Scale 30 "bättre" komponenter, men skillnaden är nog mer vikten än att de skulle hålla så mycket bättre eller att ge så mycket bättre åkkvalite, men vad vet jag?

Så om man inte jagar gram så tror jag att det räcker gott med deore och alu -ram. Räcker för mina tränings behov.

Deore kom ut 2006 och XTR kom ut 2003 och läste någonstans att Deore hade fått bättre i test än XTR. Sedan har ju XTR 2007 kommit eller är på väg, men kostar nog en massa.

Såg bla att 2006 scale 50 har 318 tora framgaffel medan 2007 scale 50 har 302 tora framgaffel, ingen aning var det är för skillnad, förutom 80mm kontra 100mm slaglängd.


[Ändrat av merano 2006-09-03 kl 13:56]
 
Växlar i ur och skur å sånt

Minst LX skulle jag säga men då skall det vara de nya som kom nu 06 och kanske inte finns på "årets" hojar.
Annars XT - men observera att det skall vara hela paketet av XT inte bara ett märke på bakväxeln - dvs hela drivpaketet och helst också växelhandtagen.

Orsaken är att de lite dyrare tål en högre anspänning bättre vilket innebär att växlarna inte hoppar lika lätt när man tar i. Viktigt i skogen i de branta backarna.

Blir det en del grus och med dämpad farmgaffel så se till att du köper poplock och att den sitter på styret.

Nishiki gör allmänt bra hojjar till bra priser Sri team var en sån där möjlig hoj men jag behöll mina MTB och köpte racer istället.

Scott Scale 30 - var den första med carbonram. Utan den ramen var inte Scale sådär jättespeciellt även om de också har en del bra hojjar till ok pris.
 
Re: Växlar i ur och skur å sånt

Uffe60; sa:
Minst LX skulle jag säga men då skall det vara de nya som kom nu 06 och kanske inte finns på "årets" hojar.
Annars XT - men observera att det skall vara hela paketet av XT inte bara ett märke på bakväxeln - dvs hela drivpaketet och helst också växelhandtagen.

Orsaken är att de lite dyrare tål en högre anspänning bättre vilket innebär att växlarna inte hoppar lika lätt när man tar i. Viktigt i skogen i de branta backarna.

Jag har ingen erfarenhet av annat än XT vad gäller växlar de senaste åren, men den allmänna uppfattningen verkar vara att Deore och uppåt är ok. Reglagen verkar vara viktigare och de är ofta en nivå lägre än växeln.
Vad gäller drivpaketet så håller Deore bättre än XT, mkt bättre. XT är däremot lättare. XT-klingorna har flera gånger beskrivits som "mjukost" på tex happymtb...

Edit: Här hittar du nog en del nyttiga tips: http://happymtb.org/forum/lasvart/index.php?cat=16&hide=0
 
Re: Vettigt

Uffe60; sa:
Scott börjar sälja ut sina 06:eek:r nu i September.
Scale 30 är i så fall den första vettiga men den kostar väl lite mer ?

Jag ska försöka fatta mig kort..

I stora drag vill man optimera följande på en mtb-ram:

1. Ramgeometri - Olika geometri ger cykeln olika egenskaper. Den kan bli bättre på att klättra, åka utför, köra slingriga vägar osv.

2. Styvhet - Mer kraft ut i bakjulet

3. Vikt - Lätt cykel är alltid trevligt men beakta att en tung cykel väger 13 kg, du väger förmodligen över 70 kg. Dvs. är cykeln procentuella vikt ganska liten.

Mitt förslag:

Ram:
Scott cyklar har bra ramgeometri som gett scott många fina titlar! Den är samma för scale 20 som scale 30 och scale 50. Så för den sakens skull spelar det ingen roll.

Scale 30 har en kolfiber/epoxi ram som förmodligen är lite styvare än aluramen på scale 50. Eftersom du inte är tävlingscyklist och jagar sekunder tror jag inte att du inte märker någon större skillnad. Skillnaden i vikt på ramarna är minimal och inget du skall bry dig om just nu.

Jag har aldrig cyklat på Nishiki och bör således inte uttala mig om deras ramar.


Komponenter:
Måste säga att jag blir lite förvånad när jag läser vissa kommentarer. Du kommer klara dig utmärkt med både LX och deore komponenter. Det du bör fokusera på är drivpaketet. Bra vevarmar och baknav kan se till att du får ut mera kraft i hjulet. Återigen är skillnaden förmodligen inte påtaglig eftersom du inte är elitcyklist. Komponenter är dessutom något man kan byta ut och ersätta för en billigare summa så fokusera på att välja rätt ram. Gällande vikt säger jag, ut och cykla och banta bort ölmagen (om du har nån) istället för att banta cykeln för onödigt mycket pengar:).

Slutligen:
Det jag kan lova dig är att det inte är killen/tjejen med lättast cykel med alla XTR prylar på som är snabbast upp för backen eller genom den tekinska och leriga stigen utan det är den som spenderat mest tid där. Köp en Scale 50 och ut o cykla!

Just det, det finns affärer som har livstid gratis service. Se till att skaffa det så presterar komponenterna bättre och längre.

/Sohrab
(som cyklade på deore komponenter runt 1997 och cyklade förbi alla polare med XT-prylar. Anledningen till att jag kör med XT nu är att även jag är lite av en prylbög...men men..)
 
nianmal; sa:
Ska börja träna cykel, MTB, eftersom mitt knä inte pallar löpning längre. Har sent på säsongen kollat runt på lite olika märken och fastnat för två: Scott alt Nishiki. Mina kunskaper om MTB-cykling och vilka komponenter som är bra sträcker sig till det jag kunnat läsa i detta forum och i övrigt på nätet och hos olika återförsäljare.
Jag kommer att träna på mindre skogsvägar o stigar, men även en del landsväg. Väntar nu på 2007 års modeller och siktar på antingen någon cykel i Scotts scale serie eller Nishiki SRI Team. Prisbild 10-15000 SEK är ok.
Några åsikter för och emot av vana cyklister? Annat märke som förtjänar att kollas på?

Utan att ha läste hela forumet så undrar jag om det är så mycket värt att satsa på nästa års sortiment?, fjolårets drukar väl vara åtskilligt mycket billigare, specielt nu på hösten?
 
Hej uppdatering till mitt första inlägg.

Spände på hjulet hårdare på min Scale 50 och bromsskivan kom mer i mitten och tar inte i och vilket gör att jag tycker den går snabbare nu, dvs den går som ett Scott.


Hade LX och XT på min förra hoj, Scott Comp Racing från 1995 och tänkte att utvecklingen har gått framåt och att 2006 Deore är lika bra om inte bättre, men vad vet jag.

Jag cyklar ca 10km om dagen, i genomsnitt och tror att en 7 lakans hoj hade räckt, men man vill ju alltid ha en lite bättre.

MVH

Omar Brännström
 
Hej,
jag köpte en Scott Scale 40 denna tid förra året till "höstpris", ca 25% rabatt. Efter ett år i skog, landsväg och några motionslopp kan jag vart rekomendera denna cykel.
/hans
 
Nishiki alt Scott

Jodå jag har provcyklat båda och kanske har Sri team en något racigare sittställning. Scale 30 är som sagt den första i Scaleserien med kolfiber.
Finns det något som är trevligt med cyklar så är det att de är lätta......Den fick mycket mycket bra betyg i Kadens f.ö.
Men de andra är ju helt ok naturligtvis men LX/XT kombination är mycket trevligt att ha.
Cykloteket hade Scale 30 för 17250 kr när jag var in idag. Klart köpvärt även om det är mer än du tänkt dig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
Stefano M Hjälp att välja MTB Mountainbike 0
Klaus Vilken MTB kan jag välja? Mountainbike 10
matpih HJÄLP mig välja MTB-cykel. Mountainbike 15
tango välja slang och däck Mountainbike 28
Jonas P Att välja cykel, hur svårt kan det vara? Mountainbike 31
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
christiand Välja mellan "billiga" hybridcyklar Mountainbike 1
perpan Välja cykel? Mountainbike 3
tigerr vilken ska jag välja.? Mountainbike 0
Mathew Hur välja däck på VDO C15+??? Mountainbike 3
hgus2568 Corratec- Kommentar? Välja ramstorlek.. Mountainbike 1
f97anka Lite hjälp med att välja cykel Mountainbike 3
Marcand Vilken skivbroms ska jag välja Mountainbike 7
kanotnisse Välja cykel?? Mountainbike 8
ninja Vad ska man välja för framdämp? Mountainbike 15
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.