Insikter från mina utsikter.

Bor med familjen (tre barn) på landet en mil söder om Glava i västra Värmland. Har nära till Glaskogens naturreservat. Uppväxt utanför Falun. Har egen firma där jag jobbar med paleobotanik, en naturvetenskaplig analysmetod inom arkeologisk forskning.
Längtar ut på äventyr men också efter frid och lugn i naturen.

Användarnamn: äventyrssugen

Intressen: Fågelskådning, Expeditioner, Vandring, Långfärdsskridsko, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Hälsa, träning, skriva

Nackdelen med friluftsliv

Erik Danielssons blogg Utflykter har många fina och tankeväckande inlägg, detta handlar om "Nackdelen med friluftsliv".

Det var -17 när jag gav mig ut i mörkret och det behövdes en liten viljeansträngning för att komma över motståndströskeln. Vad gör man inte för att slippa se Melodifestivalen?

Tältet slog jag upp tidigare idag, då solen sken från klarblå himmel, en knapp kilometer upp i skogen på en liten bergknalle. Stora gulbruna fördjupningar i snön skvallrade om att ett par älgar också valt ut denna kulle för nattläger men natten innan. Säkert hade de legat här och tittat upp mot fullmånen precis som jag hoppades få göra. Snön hade blåsts tunn på berget och det var inte lätt att få upp tältet. Tänk att något som är så lätt på en jämn gräsmatta om sommaren kan vara så svårt när det är ojämnt, tunn fluffig snö och många minusgrader så att man helst har vantarna på.  Hilleberg Akto är inte känt för någon stor takhöjd och jag kan skamset erkänna att min tältuppsättning inte gjorde saken bättre. Det blev knappt kryphöjd inne.

Men nu var det kväll och jag var alltså på väg ut igen. Prognosen var att det skulle ner en bit under – 20 innan morgonen. Grannen eldade på för fullt för att hålla värmen och i motljuset från fullmånen på väg upp över skogskanten steg en tjock rökpelare från deras skorsten spikrakt upp mot rymden. Inte den minsta vindrörelse i den kalla luften. Jag stannade och hälsade på hästarna i hagen som redan hade fått tjockt med rimfrost i pälsen och ”morrhåren”.

Men det var en lagom liten skidtur upp till tältet som gav värme i kroppen. Jag älskar det skarpa blåvita månljuset som gnistrar i snön och de svarta skuggorna. Försökte ta en bild men den blev hopplöst trist jämfört med hur vacker det egentligen var. Tror aldrig jag sett någon som lyckats fånga månljuset över snön på foto riktigt bra. Det närmste jag kommer att tänka på är Harald Wibergs målningar i Tomten och Tomten och Räven. Och faktiskt, en sådan här kväll är texten inte så dum heller. Midvinternattens köld… Månen vandrar sin tysta ban… Snön lyser vit på fur och gran…

Lite vinterfjällövning hade jag tänkt mig. Ingen eld i kväll alltså. Prövar att smälta snö på gasköket så att jag kan få med mig en varm flaska i sovsäcken. Men dels är det lite gas kvar i burken, dels är det tydligen i kallaste laget för vanlig Primusgas. Till slut får jag lov att försöka värma gastuben med mina bara händer för få fart på lågan. Det hjälper förvånansvärt bra men fy farao vad kallt med en – 17 graders aluminiumburk direkt mot huden. Jag fick ta det i omgångar och gnugga liv i fingrarna emellan.

Till slut har jag fyllt upp min flaska och krånglat mig ner i sovsäckarna. Lite har jag kanske lärt mig, tar inte alls på mig så mycket kläder ner i säcken denna gång. Och faktiskt blir det mycket bättre än sist. Ingen svettattack och ingen påföljande frysning utan en jämn och behaglig temp hela natten igenom. Jag har en extra gastub med mig och den får följa med ner i säcken där den i och för sig förtar en del av värmen från vattenflaskan men vilken skillnad det blir när jag drar igång köket på morgonen - full fart.

Träden tecknar sig kolsvarta mot den dovt röda randen vid horisonten medan solen kämpar sig upp. Jag packar ihop mina grejor och stuvar ner i ryggsäcken.  Ögonen tåras av kylan när jag åker nerför backarna mot åkrarna. Skönt att komma hem och tända i vedspisen. Det blev ett fint litet miniäventyr.

Och så var det nackdelen med friluftslivet. Den stora NACK-delen. Temperaturen kan jag handskas skapligt med, att liggunderlaget är hårt lider jag inte så mycket av. Men… avsaknaden av en riktig KUDDE! Hur gör man? Hur gör ni? För tjugo år sen hade jag inte problem av det, men nu. För några år sen köpte jag en Fjällräven ”Puffy”. Höjden av lyx tänkte jag med en campingkudde. Men inte har den varit till mycket glädje. Alldeles för liten, redan hopfiltad och glatt i tyget så den kanar undan och hamnar någon annanstans. Om man nu försöker lättpacka känns det inte rätt att ta med sig extra kläder bara för att ha som kudde. Och att packa maten i en påse som huvudkudde:-(..? Det känns som jag skulle behöva något uppblåsbart för att få höjden och sen något gosigt med dun så att jag låg bra och sen ett skönt yttertyg för känslan skull. Tips mottages.

2011-02-21 11:24   peter1969
Fjäderlätt använder innerpåsen till en bag-in-box som han blåser upp på kvällen. Har inte testat själv så jag vet inte hur det funkar. Men lättpackning är det ju definitivt.

Om du har 2 uppblåsbara bag-in-box kan du använda dom som flytväst tillsammans med en väst gjord av mesh:-)
Känner faktiskt en som provat och det funkar också, inte som livräddiningsväst men dock som flythjälp.....

Svar 2011-02-21 12:33   äventyrssugen
Och jag som inte dricker vin...Kanske får börja nu. Tack för tipset i alla fall.

2011-02-21 14:50   avslutad121010
Hade en sån där bag-in-box blåsa en gång som huvudkudde men den prasslade så infernaliskt att den störde nattsömnen för alla i tältet, har kastat den och använder en tröja eller nåt annat "tyst" i en packpåse.

Svar 2011-02-22 08:51   äventyrssugen
Tack för den informationen. Då slapp jag pimpla i mig några liter vin. Prassel under örat är inte någon höjdare när man ska sova. Men det är klart, om man dricker allt vinet före man lägger sig på påsen kanske man sover djupt trots prasslet.

2011-02-21 17:23   Kal-P-Dal
Jag är ju ingen lättpackare alls, jag färdas med kanot och tar med allt jag absolut vill ha med. Jag tar med mig min bästa kudde hemifrån sängen. Packas i vattentät säck med komprimator. Jag skulle vara död om jag inte fick ha min kudde. Det är stelt nog i ryggen den första halvtimmen efter att jag vaknat.

Svar 2011-02-22 08:54   äventyrssugen
DET måste vara den optimala lyxen. Stora favoritkudden med på turen. Kanske till och med värt att lämna några chokladkakor hemma och stuva ner KUDDEN i stället.

2011-02-21 21:12   dHANScan
Kudde? Jag har alltid min ulltröja som kudde när jag tältar. Sovar ju inte med tröjan, men den är bra på kalla dagar under jacken. Tröja är så pass flexibel och passer mtt huvud bra på hårt underlag, men inte hemma i sängen

För Er som användar tömda bag-in-box'es - blir det inte för mycket kondens, för glatt och för strukturlöst?

Erik, jag gillar ditt bild på Hilleberget och månen - men hade gärna sett ditt tält i kryphöjd...

Svar 2011-02-22 09:01   äventyrssugen
Jo, en stor tröja funkar bra men det var det där med att köra lättare packning. Det är svårt att både äta kakan och ha den kvar. Om man minimerar packningen så behöver man kanske de flesta kläderna på sig och då blir det inte mycket över att stoppa under huvudet. Tack för komentaren

2011-02-21 21:18   L.A.
Körde med Sieverts rena propangas på senaste turen. Inte mer än -7, men vilken lyx, funkade mycket bra, tog inte så särskilt många minuter att smälta snö till 1-lit termosen.

Svar 2011-02-22 09:03   äventyrssugen
Tack för tipset. Det ska jag ta och undersöka. Den här gången gick det ju bra men i ett lite mer pressat läge skulle jag inte vilja sitta och försöka värma burken med fingrarna och riskera förfrysning.

Svar 2011-02-25 18:10   äventyrssugen
Jag tittade på deras hemsida. Vad jag kan se så var burken väldigt smal och funkar antagligen bara om man har en slang på brännaren och inte en toppmonterad brännare som jag:-(

2011-02-21 21:28   Öhrnell
Ungarnas uppblåsbara armpuffar prasslar kanske mindre, samtidigt som de är ett trevligt alkoholfritt alternativ. Plasten är dock lite tyngre än dunkplasten, om man nu ska jaga gram.

Svar 2011-02-22 09:06   äventyrssugen
Sånt kan förgylla den mest regntunga fjällvandring antar jag. Tänk att få plocka fram ett par rosa med sjöhästar på, det är deffinitivt värt några extra gram:-)

2011-02-21 23:28   Minnatur
Det beror på vilket liggunderlagstyp man använder... har du en vanlig Thermarest eller Skumgummivariant kan du baxa in lite snö under huvuddelen (under tältet såklart) och med fördel forma så hög kulle du vill...
Sen måste jag slå ett slag för tältplattor istället för pinnar, du gör dem själv. Efter som snökristaller fäster i varandra vi sammanpressning (oavsett gradantal) räcker det med att man skottar på en ordentlig hög pudersnö på plattorna och inom en timme har kristallerna frusit ihop av sig själva.

Lika så innan du sätter upp tältet.... Platta till ytan där tältet skall stå genom att gå tätt ihop med skidorna i sidled... När du uppnått den längd du vill ha är det bara att vända på steken och göra samma procedur på bredden.... När du nu har pressat samman pudersnön behöver du bara vänta i 30 minuter sedan kan du sätta tältet ovanpå och in med liggunderlaget... ytan är hård... Detta visste du säkert redan men någon annan liten läsare kanske inte kände till detta...

Träplattorna gör man med tunn plyfa eller liknande (10 x 20 cm) ... borra ett litet hål mitt på träbiten 1 cm i diameter.... trä in tältlinan i detta hål och trä öglan runt träbitens kanter... ner i snön och skotta på... Överlägset.... en för varje hörn brukar räcka långt...

Svar 2011-02-22 09:18   äventyrssugen
En snökudde (under) tältet har jag inte tänkt på förut och verkar vara ett väldigt bra tips. Det gäller bara att pricka rätt när man sen slår upp tältet.

Tältplattor har jag sett om tidigare. Har tänkt att de blir stora och klumpig att ha med sig men jag ska kolla in det lite mer. Skidor och stavar, grenar och liknande kan man utnyttja till linorna men det är svårare med hörnen på tältet. Jag antar att man bör fästa några extralinor i hörnen på tältet för att kunna använda plattor och annat för fäste.
Tack för tipsen.

2011-02-21 23:29   seobserver
Uppblåsbar resehalskudde, funkar fint med en fleece eller ylletröja.

Svar 2011-02-22 09:20   äventyrssugen
Jag har varit inne på något sådant. Antar att det finns en uppsjö av olika modeller och kanske någon som skulle passa. Inte superlätta kanske men de borde vara prasselfria.

2011-02-22 07:09   Thomas Traneving
Sovsäcksfodralet. I med lite kläder o dra åt (vi har super små o smidiga sovsäcksfodral som funkar perfa för det).
Bag in Box låter inte skönt!! ;)
/H

Svar 2011-02-22 09:23   äventyrssugen
Oj! Vad många som engagerade sig i min stackars nacke. Kul.
Som jag skrev till Hans. Kläder är bra om de kan ha dubbelfunktion som både något att ha på sig och som kudde. Men om man i sovsäcken har på sig det mesta så blir inte regnkläderna så där gosigt fluffigt att lägga örat mot som man skulle önska. Men tack ändå.

2011-02-22 13:07   Minnatur
Läste precis om ett fiskeäventyr i Svenskt Sportfiske. Äventyret gick av stapeln högst upp i Sverige... Naturfotografen och Storfiskaren Leif Milling gav tips om att idka äventyr på vintern... han hade tältplattor gjorda av gamla trälister... 20 cm långa.... Överlägset sa även han...

2011-02-22 23:17   guhj
Ett alternativ till att riskera förfrysning av fingrarna vore ju att stoppa bränslebehållaren innanför det mesta av kläderna på överkroppen. Ett lager tyg mellan behållare och hud lär skydda mot lokala ytliga frostskador, och överkroppen innehåller mycket mer värme än händerna. Vid behov kan man springa upp mer värme, och har man redan tagit av kängorna kan man göra armhävningar i tältet.

Svar 2011-02-23 08:28   äventyrssugen
Visst! Nästa gång kommer jag förhoppnigsvis vara lite mer förberedd. Att bära en gasburk under kläderna är nog bra om man kan hitta på ett sätt att göra det utan att det blir för obekvämt.
Den här gången hade jag redan satt igång köket och börjat smälta snö. Jag fick alltså värma burken på plats med fingrarna. Märkligt ändå hur snabbt lågan reagerade på att jag la på mina händer på burken. Det blev bättre tryck på några sekunder.

2011-02-23 22:07   fowwe
Kul med vinterövningar! De problem du tar upp funderar jag också på inför min vintertur om en månad. Det här med gasen har jag och min kompis haft flera samtal om. Vi har exakt samma erfarenheter som du, med det tillägget att ju tommare burken blir desto mer problem får man. Vi har också märkt att händernas värme snabbt får fart på lågan, men hu så kallt det blir. Utan att vara kemist vågar jag påstå att den expansion som sker när gasen förbrukas tar en väldig massa värme så burken måste ständigt ha ny. Här är läge för att nån uppfinner nåt.

En del har varit inne på att man kan värma burken med t ex ett värmekljus, men detta lär medföra explosionsrisk (dvs om det läcker gas vid sidan om) så det ska man INTE göra. Läge för bättre ideer.

Svar 2011-02-24 08:51   äventyrssugen
Det kan nog vara bra om man har möjlighet att värma burken innanför kläderna en stund innan, eller i sovsäcken som jag gjorde. Ett problem är att lika lätt som den tar upp värme från händerna, lika lätt tappar den värme till omgivningen. Nu la jag vantarna över medan jag förökte gnugga liv i mina händer men bättre vore att trä någon typ av socka över som kunde hålla kvar värmen en stund. Kanske dags att ta fram stickor och garn?
Men sen finns det ju bensinkök och andra proffsiga grejor för dem som är ute mycket.

2011-02-24 21:57   fowwe
Jag har funderat vidare på det där med att försöka isolera burken. Tyvärr tror jag inte det hjälper särskilt mycket, eftersom den expanderande gasen inuti drar ut värmen väldigt fort. från höljet.

Men jag har börjat uppfinna lite och ska försöka hinna göra något test i helgen. Hoppas kylan fortsätter, alltså. Om det blir framgångsrikt får jag väl redovisa i min egen blogg. Vi får se!

Svar 2011-02-25 07:09   äventyrssugen
Ta det försiktigt.

Svar 2011-02-25 18:14   äventyrssugen
" just slangen var himla bra för jag kunde hålla gasbehållaren över lågan"
Klippt från Annelies Mustagh Ata/5
:-) Något för de vågade.

2011-02-25 14:44   10728
Jag använder alltid min dunväst till huvudkudde. Och den har jag ALLTID med mig - sommar som vinter. Rekommenderas varmt! :) /Elisabeth

Svar 2011-02-25 17:44   äventyrssugen
Jag har en sån där lätt duntröja som jag gärna tar med. Superskön. Men på natten har jag lagt den över mig för värmens skull. Men behövs inte det så går den förståss utmärkt att ha som kudde.
Jag antar att det bästa är att ha många olika alternativ för olika turer och förhållanden.
Tack för kommentaren Elisabeth.

2011-02-25 17:00   Ljunggren
Jeg bruger min dunjakke som jeg lægger ind i et overtræk :)

Svar 2011-02-25 17:46   äventyrssugen
Tack för alla råd. Jag blir alldeles rörd över alla som engagerar sig i mina campingbekymmer :-)

2011-02-25 17:28   Curium
Denna kanske kan vara något: http://www.getout.se/sv/artiklar/bo-sova/kuddar-2/airpillow-.html

Svar 2011-02-25 17:41   äventyrssugen
Den ser rätt intressant ut. Knappt hundra gram. Upp till 11 cm hög. Skulle gärna vilja "klämma" lite på den för att se hur den känns.
Tack för tipset.

2011-02-25 19:41   svjo
Jag har kämpat med "kuddeländet" i många år tills jag hittade en lösning jag funnit fullt godtagbar.
Det går att köpa (HemTex t ex) kuddar av skumplast avsedda att användas i vanliga sängar och som är skurna för att passa huvud och nacke. Lämpligt är att ta bort höljet och kapa kudden någon decimeter på längden och ev. något på bredden. Kudden kan fortfarande vara något tung men:
1. Är hyfsat komprimerbar
2. Ger hög friktion mot underlaget och är stabil
3. Behåller formen
4. Ger hyfsad grad av isolering tillsammans med sovsäckens huva förutom under vintersäsong

Svar 2011-02-27 09:10   äventyrssugen
Tippsen fortsätter strömma in. Det finns tydligen många lösningar att välja bland. Man får ta det som passar bäst för en själv och för tillfället.
Tack!

2011-02-25 21:33   a.kjondal@kvs-lyngdal.no
jeg er enig i at en pute er viktig. Kommer nettopp fra snøhuletur, og jeg pleier å gjøre følgende:
Du bruker sikkert tørrposer til å pakke klær i. Etter mine erfaringer bør man alltid ha et ekstra sett med ullundertøy dersom noe skulle skje. i tillegg har du skallbekledningen som man jo ikke har på seg i soveposen. Putt alt oppi tørrbagen og bruk den som kudde, eller pute som vi sier i Norge. Den funker veldig bra for meg.
Når det gjelder gass hadde jeg det med på denne siste turen, kaldt som tusan. En liten dl varmt vann fra termosen over i en kopp eller tallrik og sett gassflaska i vannet. Pass på at det ikke blir for mye varme! Funker bra.
Guds fred og lykke til!

Svar 2011-02-27 09:13   äventyrssugen
Gasflaskan i varmt vatten. Får den stå kvar i där när du sen använder den? Då antar jag att du har slang till brännaren.
Klart en möjlighet men då måste jag ta med thermos också.

2011-02-27 01:28   veni
Jag använder en resekudde från tempur. Den vägar bara några 100gr. Den följer alltid med på alla mina resor och vandringar. Visserligen tar den lite plats i säcken men det är värt. Den rullas ihop och stoppas i ett fodral.
Även när jag sova i ett hotel så användar jag min lilla resekudde. Den är så otroligt skönt.

Svar 2011-02-27 09:17   äventyrssugen
Tempurkudde eller något liknande har jag till vardags men funkar det i tält på vintern?
Eftersom vi har ganska kallt innomhus på natten så märker jag hur hård tempurkudden blir rean vid + 10 - +15 grader. Jag tänker mig att om man hadde den ute i minusgrader skulle den bli stenhård.

2011-02-27 19:25   veni
Den funkar utmärkt ute, har sovit i vindskydd vid -2 grader och det var inga problem. Den känns något mjukare än de vanliga tempur kuddar.
Vid förra årets vandring jagade jag gram och då använde jag istället en halskudde som är fylld med något slags ris eller något liknande. Den väger bara 200gram och är väldigt skönt också. Köpte den vid någon mässa och jag har inte sett den i någon affair. Märket heter Don Marc of Sweden, www.donmarc.se. Särkild bra om man måste kombinera vandringen med långa tåg/ busresor...
Jag kollade vikten av min tempur resekudde och den väger 650gram.

2011-02-28 08:27   a.kjondal@kvs-lyngdal.no
Jeg har som regel en termos på vinteren og anbefaler alle elevene mine det også, man sparer mye tid og det å ta en kopp varmt vann når man fryser på natta er gull, evt helle det over i en tett flaske og ha i soveposen. Jeg fryser sjelden selv, men vet av erfaring at jenter gjør det selv om det ikke er veldig kaldt og da er det greit med varmt vann på natta.
Selv om man ikke bruker dette trikset er det tutrolig greit å starte dagen med varm frokost uten å fyre opp primusen. Crusli, tørrmelk og varmt vann er min yndlingsfrokost, lærte det da jeg var i spesialstyrkene:)
Så det finnes flere grunner til å ha med termos.

Når det gjelder å sette gassboksen i varmt vann må man nok være litt forsiktig, umiddelbart høres en kokelyd fra boksen, så jeg ville ikke latt den stå for lenge i varmt vann, men mer for å få gang på den.
Det beste alternativet er vel kanskje en multifuel, de er enklere å forholde seg til om vinteren:)
Sjekk denne:http://kvslyngdal.no/idrett/dyktige-elever-pa-krevende-vintertur/3989

2011-03-01 19:58   L.A.
Ang. sievertgasen, jag har toppmoterad brännare, ett ETA-kök m 1lit gryta, funkar bra men jag grävde ner behållaren i snön. (det är den blå behållaren) enligt wiki ligger kp på under -40

2011-03-10 21:07   238501
Hej!
Sent svar, men jag har ägnat mig åt skidåkning, bl a i "Fäderns Spår", så jag har läst ditt inlägg först nu! Som huvudkudde måste man ju ha något man kan "knöla ihop" lite som man vill och flytta en bit när man vänder sig. Tag med ett örngott, som du fyller med en del av de kläder du plockar av innan du kryper ned i soväscken ! Fungerar alldeles utmärkt !
Stefan Grimfors

2011-03-14 12:49   G-sus
Först angående klädsel i sovsäcken. Jag lärde mig en gång devisen "mycket under dig - lite på dig - mycket över dig" när man skall sova ute. Jag måste säga att för mig funkar det mycket mycket bra. Jag har aldrig mer än ett underställ + ullstrumpor på mig i säcken. Blir det kallt lägger jag ut något (mer) ovanpå säcken och/eller isolerar mer under mig med ex granris under liggunderlaget. När jag gjorde lumpen och berättade detta "trick" för mina gruppmedlemmar möttes jag med skepsis men de provade en efter en och när vi muckade gjorde alla på detta vis.

Vad gäller kudde så brukar jag ta sovsäcksfodralet (då slipepr du släpa med ett örngott som någon tipsade om + att örngott i regel är bomull = blir blött/fuktigt och torkar aldrig) och fylla det med kläderna man haft på sig under dagen.

Tjikko och Rödolle

Utanför bilrutan på parkeringen vid Naturum Fulufjället vräker blötsnö och regn ner. Det är som vanligt så fort jag närmar mig fjällen. Hemma lyste solen och vårvärmen hade sent omsider kommit igång.

Förvånansvärt mycket snö ligger kvar på sluttningarna precis som i resten av fjällkedjan denna vår. Det klafsar om kängorna när jag kliver iväg längs leden och vädret blir bara värre och värre Det känns en aning dystert. Första natten tillbringas därför i en rastkoja strax nedanför skogsgränsen.

Besök från yttre rymden?

Plötsligt står de där. Som diaboliska urtidsdjur från havens djup, som hominider från  avlägsna intergalaktiska värdar. Eller som varelser ur Dantes värsta mardrömmar.

En kort utsikt från kajaken.

Fredag förmiddag. Jag stänger av radion. Inte ens jag orkar höra mer elände nu. Borstar första snön av bilen och baxar upp kajaken. Längs med grusvägen har en räv sprungit före och lämnat en snirklig spårlöpa. Snön gnistrar på träden. Det är helt stilla vid sjön.

En orre kuttrar förnöjsamt på en av holmarna och jag låter paddeln vila och glider sakta in mot den. Orren låter mig komma ganska nära innan den bestämmer sig för att jag är för närgången och därför ger sig iväg över till närmaste grannö. Det blir te och macka sittande i kajaken, det är så kallt om fötterna att kliva i och ur.