Bloggar > Ultrabloggen

Ultrabloggen

Nästan allt är kul, så länge det är tillräckligt långt ;) Fjällvandringar, traillöpning, och äventyr.

Fälttest av super-ultralätt stormkök (13 gram!)

Jag har kört med gas i alla dessa år i fjällen. Det är väldigt praktiskt och oslagbart om man ska tillaga mat ute i naturen.

Däremot är det otympligt, relativt tungt, och går inte att checka in om man ska flyga med grejerna.

Plus, att många resor behöver jag bara koka upp lite vatten till frystorkade enpotionsrätter och snabbkaffe. Och då är stormkök med gas faktiskt lite overkill.

Efter att ha lånat ihop och testat stormkök från vänner och snälla människor på friluftsbutiker har jag lärt mig ett och annat om stormkök.

Så: nu har jag invigt mitt nya super-ultralätta “solid fuel”-kök.
Själva köket är egentligen bara en pytteliten tablett- & kokkärlshållare i titan, på 13 gram (jo, 13 gram!).

Sen lägger man en bränsletablett där och tänder på. Ca 7-10 minuter senare har man en halvliter vatten kokandes. Det funkar!

Köpte även ett mindre kokkärl (eller snarare en mugg) på 500 ml. Även den i titan, och en vikt på 70 gram (plus 16 gram till ett lock som inte är på bild).

Den långa skeden är förstås titan den med ;)

Gjorde även ett eget vindskydd för blåsiga dagar. Vek ihop vanligt aluminiumfolie och sluter cirkeln med ett vanligt gem. Bara några enstaka gram till, och i princip gratis.

Lättare än så här kan det nog inte bli!

Postat 2016-07-16 22:00 | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Nej, det är inte myggfritt ovanför trädgränsen

Ska vi ta och slå ihjäl den här myten en gång för alla?

Den här bilden tog jag sommaren 2015 i mitt tält uppe på kalfjället Stårbmiejávrrie.

Mygg är svårt att fånga på bild, men om jag säger så här: Jag är inte så kinkig när det gäller mygg. Och; jag har varit med om dagar i fjällen med extrema mängder mygg.

Med den här dagen, den slog alla rekord. Jag överdriver inte när jag säger att det var så mycket mygg att det låg som en tunn dimma över kalfjället (jo, på 730 meters höjd - men helt vindstilla…), och surret utanför tältet var i klass med ett större antal bikupor som surrar i kör. Det var det sjukaste jag varit med om.

Lyckligtvis hade jag mitt bästa tält som höll dem på behörigt avstånd, för mitt gamla vet jag har minst en reva från ett mindre försiktigt test av tält för recension.

Hur som helst. Nu kan vi slå hål på myten. För det finns obegränsat med mygg, även långt ovanför trädgränsen. Men om det blåser - som det nästan alltid gör på kalfjäll - så håller de sig borta.
Men om vinden mojnar, då hoppas jag att du tagit med dig mygghatten och ett bra tält!