Bloggar > Ultrabloggen

Ultrabloggen

Nästan allt är kul, så länge det är tillräckligt långt ;) Fjällvandringar, traillöpning, och äventyr.

Fälttest av super-ultralätt stormkök (13 gram!)

Jag har kört med gas i alla dessa år i fjällen. Det är väldigt praktiskt och oslagbart om man ska tillaga mat ute i naturen.

Däremot är det otympligt, relativt tungt, och går inte att checka in om man ska flyga med grejerna.

Plus, att många resor behöver jag bara koka upp lite vatten till frystorkade enpotionsrätter och snabbkaffe. Och då är stormkök med gas faktiskt lite overkill.

Efter att ha lånat ihop och testat stormkök från vänner och snälla människor på friluftsbutiker har jag lärt mig ett och annat om stormkök.

Så: nu har jag invigt mitt nya super-ultralätta “solid fuel”-kök.
Själva köket är egentligen bara en pytteliten tablett- & kokkärlshållare i titan, på 13 gram (jo, 13 gram!).

Sen lägger man en bränsletablett där och tänder på. Ca 7-10 minuter senare har man en halvliter vatten kokandes. Det funkar!

Köpte även ett mindre kokkärl (eller snarare en mugg) på 500 ml. Även den i titan, och en vikt på 70 gram (plus 16 gram till ett lock som inte är på bild).

Den långa skeden är förstås titan den med ;)

Gjorde även ett eget vindskydd för blåsiga dagar. Vek ihop vanligt aluminiumfolie och sluter cirkeln med ett vanligt gem. Bara några enstaka gram till, och i princip gratis.

Lättare än så här kan det nog inte bli!